Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2019 en 2020

Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2019 en 2020 In de maand mei krijgt u in 2019 en 2020 uw vakantiegeld, vakantie uitkering en vakantietoeslag extra uitbetaald. Hoeveel en hoeveel netto na belasting, is het in 2019 en 2020 weer minder netto? Het vakantiegeld is 8% over uw bruto jaarinkomen, uiterlijk uit te betalen op 30 juni, netto is het veel minder nu de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk is. Bekijk de betalingsdata voor uw vakantiegeld 2019 en 2020, ook bij uw AOW krijgt u vakantie-uitkering. Niet alleen de belasting en belastingdienst, ook de banken weten raad met uw vakantiegeld en toelage. U betaalt veel belasting over het vakantiegeld via het bijzonder tarief. De vraag is ook wat u met uw vakantiegeld gaat doen. Het gaat immers altijd om een aardig bedrag aan extra geld. In totaal is er 20 miljard aan vakantie uitkering in de maand mei beschikbaar en dat is natuurlijk de moeite waard. Voor spaarders is er tenminste weer keuze.

Inhoud

Vakantiegeld en de Belastingdienst

De algemene heffingskorting is inkomensafhankelijk wat betekent dat als u meer dan grofweg 20.000 euro verdient, uw algemene heffingskorting omlaag gaat. Dat kan als u extra inkomen ontvangt (vakantiegeld is extra inkomen) in 2019 en 2020 een naheffing van de Belastingdienst betekenen. Ook voor uw netto vakantiegeld kunnen de gevolgen fors zijn door de hoge marginale belastingdruk. U houdt minder over. In bedragen gaat het in de meeste gevallen om 40 euro tot 270 euro netto minder en dat is dan 4% tot 9% minder netto vakantiegeld. Deze nivellering vindt dus niet plaats via de belastingtarieven, maar via uw extra inkomen. Daarbij is het vakantiegeld voor de Belastingdienst gewoon een extra inkomstenbron.

Vakantie en hoeveel vakantiegeld 2019 en 2020, netto lager vakantiegeld?

Sommige werkgevers vinden de vakantie uitkering van 8% over het jaarinkomen dat u in de maand mei, eigenlijk niet meer van deze tijd. De consument denkt daar natuurlijk anders over, want bruto betekent het vakantiegeld toch een extra maandinkomen. Ook als u in de ziektewet zit heb u recht op vakantiegeld. Velen wachten op dit extra geld. De meesten doen er vier dingen mee:
  • Lekker op vakantie gaan.
  • Een deel gebruiken om schulden af te lossen.
  • Sparen tegen een hoge rente.
  • Kopen er wat leuks van.

Rekenvoorbeeld vakantiegeld 2020

Stel uw jaarinkomen bedraagt 19.000 euro bruto dan is dat inclusief vakantiegeld gelijk aan 20.500 euro bruto. Netto is het in ieder geval in de eerste belastingschijf in 2020 minder dan in 2019 door de vernieuwde inkomstenbelasting 2020, belastingtarieven en schijven.

Betalingsdata vakantiegeld 2019, vakantietoeslag 2019

De betalingsdata als u een uitkering hebt, AOW, WAO, WW, bijstand, Wajong, zijn de betaaldata:
  • AOW: 21 mei 2019;
  • WAO: 21 mei 2019;
  • WW: 14 mei 2019;
  • Bijstand: afhankelijk van de gemeente waarin u woont is dit mei of juni;
  • Wajong: 21 mei 2019.

  • AOW: 20 mei 2020;
  • WAO: 20 mei 2020;
  • WW: 12 mei 2020;
  • Wajong: 22 mei 2020.

Toch lenen ondanks extra vakantiegeld

Opvallend genoeg leidt extra vakantiegeld bij nogal wat mensen ook tot extra lenen. Het vakantiegeld is vaak niet genoeg om de extra aankopen te betalen, waardoor het verschil erbij geleend wordt.

Lening aflossen door vakantiegeld

Maar velen gebruiken een deel van het vakantiegeld om hun leningen of rood staan bij de bank af te lossen. Verstandig.

Belastingdienst, belasting en de loonheffing over het vakantiegeld: het bijzonder tarief

Het vakantiegeld wordt belast tegen het zogenaamde bijzondere tarief dat waarschijnlijk een stuk hoger is dan wat u normaliter aan inkomstenbelasting betaalt. Het normale tarief bij de loonheffing ligt tussen de 0% en 52%. Afhankelijk van de hoogte van u inkomen lopen de tarieven op. De vakantie-uitkering wordt regelmatig afgerekend tegen een bijzonder tarief van 52%.

Banken en vakantiegeld

Maar er zijn ook andere kapers op de kust. Ook dit jaar wordt ongeveer 20 miljard euro aan vakantiegeld op de rekeningen gestort. Geld dat natuurlijk ook de interesse van banken wekt. Banken komen daarom in de vakantieperiode regelmatig met acties om het sparen verder te stimuleren en de consument gaat daar graag op in. Vaak is de vakantie al betaald en is het vakantiegeld zodanig dat er ook wat voor de spaarrekening overblijft.

Vakantiegeldacties 2019 en 2020 van banken

Elk jaar is het weer afwachten met welke acties banken komen. De voornaamste acties tot 2019 waren:
  • ABN AMRO: stort 1.000 euro en drie spaarders hebben kans op een vakantie ter waarde van 2.500 euro.
  • ASN Bank: bij storting van 1000 euro maakt ASN 50 euro over naar De Bijenstichting.
  • MoneYou: extra rente op uw saldo toename bij de bank.

Top 5 spaardoelen volgens MoneYou

MoneYou die een verhoogde spaarrente van 2 procent op uw vakantiegeld geeft, weet ook wat de top 5 van spaardoelen is:
  • Een mooie vakantie.
  • Een nieuwe auto.
  • Onverwachte kosten.
  • De aanschaf van een droomhuis.
  • De studie kinderen.

Vakantiegeld 2019 en 2020 en hoogste spaarrente

Allerlei banken hebben aandacht voor uw vakantiegeld en zien het liefste dat u gaat sparen. De hoogste actuele spaarrente vindt u bij de top 5 banken met de hoogste spaarrente in Nederland.

Slot

En ook in 2020 zullen er weer meer acties volgen, want 20 miljard extra is toch wel heel veel geld, waar velen raad mee zullen weten. Blijft de rente laag dan kunt u acties verwachten als u gaat beleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Marginaal belastingtarief vermogen naar 135 procent in 2020Marginaal belastingtarief vermogen naar 135 procent in 2020Als u een tweede woning hebt of ander vermogen, kan het zo zijn dat u in 2018, 2019 en 2020 juist meer vermogensbelastin…
AOW: bedragen en vakantiegeld juli 2020AOW: bedragen en vakantiegeld juli 2020De AOW 2020 (januari 2020 en juli 2020) is bekend plus uw vakantie-uitkering. Bruto en netto komen de bedragen hoger uit…
Hoogte bijstandsuitkering 2019- januari 2020Hoogte bijstandsuitkering 2019- januari 2020Hoe hoog is de bijstandsuitkering in 2019 ( tot 1 januari 2020) en wat is de bij de bijstand bijbehorende bijstandsnorm?…
Verplichte vrije dagen 2019 en 2020 en schoolvakantiesVerplichte vrije dagen 2019 en 2020 en schoolvakantiesWat zijn in 2019 en 2020 de verplichte vrije dagen en schoolvakanties, wat zijn de data? Wie werkt heeft bovenop deze ve…

Belgen willen sparen in NederlandBelgen willen sparen in NederlandDe spaarrente in België is in het eerste kwartaal van 2009 sterker gedaald in vergelijking met Nederland. Voor Belgen li…
Hoogste rente sparen bij Nederlandse bankenHoogste rente sparen bij Nederlandse bankenWie de hoogste spaarrente in 2020 wil ontvangen, krijgt bij de middelgrote Nederlandse banken of verzekeraars, bijna een…

Reageer op het artikel "Banken en belasting willen uw vakantiegeld 2019 en 2020"

Reacties

J. S. H. Muller, 14-06-2013 21:34 #3
Wanneer is de uitbetaling in juni 2013? Reactie infoteur, 02-08-2019
Beste J. S. H. Muller,
De uitbetalingsdatum van het vakantiegeld toen op 30 juni. Per bedrijf kan een andere datum gelden. Er zijn bedrijven die al per 12 juni betalen, maar ook die wachten tot de uiterste datum. Ook in 2019 en 2020 zal dit het geval zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert Smits, 17-05-2013 17:31 #2
Mijn werkgever heeft over mijn héle salaris + vakantiegeld 52% bijzondertarief loonheffing gerekend; mag dit wel? Reactie infoteur, 02-08-2019
Berst Smits,
Als uw inkomen in een hogere belastingschijf valt, is een inhouding van 52% gebruikelijk, anders wordt 42% gehanteerd. Maar het te veel ingehouden deel, als daarvan sprake is, kunt u terugkrijgen bij uw aangifte inkomstenbelasting. In 2018 en 2019 kunnen de belastingpercentages voor het bijzonder tarief nog hoger zijn:

https://financieel.infonu.nl/belasting/62578-bijzonder-tarief-loonheffing.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan van de Graaf, 25-01-2013 16:12 #1
Dit jaar worden alle vakantiedagen en reisuren van 2012 en 2011 uitbetaald, behalve de 80 uur die gereserveerd is voor dit jaar. ik heb begrepen dat hier ook een hoog terief voor staat. Is het mogelijk een deel ervan terug te betalen d.m.v belasting teruggave en zoja waar kan ik zien hoeveel?

Vr gr Jan Reactie infoteur, 07-04-2020
Beste Jan van de Graaf,
Normaliter wordt het bijzonder tarief ingehouden en dat kan zelfs 57% zijn. Als dit te hoog is, omdat uw totale inkomen in een lager belastingtarief valt, kunt u het te veel betaalde terugkrijgen door daartoe een verzoek in te dienen bij de Belastingdienst. U doet dit via de voorlopige teruggaaf of het P formulier als belastingaangifte.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 30-05-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Vakantiegeld
Reacties: 3
Schrijf mee!