InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen met of zonder voorwaarden

Sparen met of zonder voorwaarden

Sparen met of zonder voorwaarden Spaarrekeningen zijn er in vele soorten en benamingen. De rekeningen zijn eenvoudig te groeperen in spaarrekeningen met en zonder beperkingen. Spaarbanken hebben als doel om zoveel mogelijk spaargeld in de boeken te krijgen. Dit geld kunnen zij weer op andere manieren investeren tegen een hoger rendement om op deze manier te verdienen aan de geldstromen. De spaarbanken proberen zich te onderscheiden van de concurrentie, om op deze manier spaarders te interesseren voor een spaarrekening. De meest effectieve manier is een hoge spaarrente.

Spaarbanken overbieden elkaar

In 2008 hebben wij gezien dat buitenlandse banken onze spaarmarkt overspoelden. Nieuwkomers in Nederland boden als onbekende bank de hoogste rente van alle banken. De banken probeerden om de spaarder aan zich te binden. Dit gebeurde niet alleen in ons land, maar ook onder andere in Belgie en Duitsland. Deze banken vielen onder de depositogarantieregeling van de Nederlandsche Bank. Na het omvallen van de IJslandse Icesave waren de spaarders minder gecharmeerd van de onbekende buitenlandse banken en stapten massaal over naar banken als de Rabobank en ING.

Deposito’s

De buitenlandse nieuwkomers hebben de spaarrentes flink omhoog gedreven. Begin 2008 zagen de grootbanken de spaarders weglopen naar de rentestunters. De grootbanken gingen niet rechtstreeks de strijd aan met deze banken, maar kozen er voor om hogere rente te gaan bieden op deposito’s. Door een hoge rente te bieden op een deposito met een looptijd van één of twee jaar wisten ze veel spaarders aan zich te binden.

Zonder beperkingen een hoge rente

Door de toetreding van de buitenlandse banken werden er hogere rentes geboden op spaarrekeningen zonder beperkingen in vergelijking met spaarrekeningen met beperkingen. Op het hoogtepunt waren en drie banken die spaarrentes boden tussen de 5% en de 5,25% zonder voorwaarden of beperkingen. OHRA bood op haar maandspaarrekening een hogere rente, namelijk 7%, maar helaas gold dit slechts voor 6 maanden met als beperking dat er niet meer dan €250 per maand gestort mocht worden.

Spaarrekeningen met beperkingen

De banken zijn onderling uitgestreden en keren weer terug naar de situatie van voor 2008. De nadruk blijft wel liggen op een zo hoog mogelijke rente, maar dit wordt gegeven op rekeningen met beperkingen waardoor het in eerste instantie interessanter lijkt dan dat het is. Een spaarrekening waarop u maandelijks tot een bepaald bedrag mag storten, bijvoorbeeld €250 of €500, is leuk maar niet geschikt om bestaande spaarbedragen op te boeken. Een andere veel voorkomende beperking zijn opnamekosten. Banken rekenen bij een opname 1% of 2% aan opnamekosten.

Actuele rentestanden kunt u vinden op: E-rente.nl
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Sparen met of zonder voorwaarden"

Infoteur: Juul
Laatste update: 18-04-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!