InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Is een Australische bankrekening interessant?

Is een Australische bankrekening interessant?

Is een Australische bankrekening interessant? Australiërs zijn een van de slechtste spaarders in de wereld. Veel mensen hebben schulden, meestal in de vorm van een lening voor een of meerdere woningen, vaak ook via hun kredietkaarten. Aldus Jan Devos, werkzaam in de banksector down under.

Australiërs hebben geen spaartraditie

Omdat er relatief weinig spaarders zijn, hebben de banken over het algemeen meer vraag naar leningen dan dat ze fondsen hebben. In de rest van de wereld (Europa) sparen de mensen wat meer met als gevolg dat de banken meer geld hebben dan dat ze kunnen uitlenen. Om deze fondsen toch wat te laten opbrengen kochten ze obligaties die vrij veilig leken (maar achteraf blijkt dat ze geïnvesteerd hadden in sub prime lonen in plaats van veilige obligaties waren het eigenlijk flutobligaties.

Spaarders beleggen in aandelen, immobiliën en een deel in cash (cash brengt natuurlijk het minst op maar is het veiligst).

De interesten

De verschillen per bank zijn niet zo groot. De Commonwealth Bank, de grootste bank is in Australië, biedt een interest van 3% aan op de spaarrekening. Met een termijnrekening krijg je 4% voor een termijn van 3 maanden en een minimum storting van $10,000 (de officiële interestvoet is 3.25%).

Gelden worden niet belast, inkomsten wel zoals alle individuele inkomsten op het einde van het (financiële) jaar.

Pensioenfondsen

Het merendeel van de investeringsfondsen in Australië zijn pensioenfondsen. Sinds een jaar of 10 is iedereen verplicht om minstens 9% van zijn loon te sparen, waarbij dat geld enkel beschikbaar wordt gemaakt als je op pensioen gaat.

Het merendeel van dat geld werd in nationale en internationale aandelen belegd. Voor mensen die van plan zijn binnenkort op pensioen te gaan en die plots hun spaargeld zien verminderen met verschillende honderdduizenden dollars is dat wel een schok. Vandaar dat veel mensen hun pensioengeld hebben omgezet van beleggen in aandelen naar beleggen in cash. Met als gevolg dat de prijs van de aandelen nog meer naar beneden gaat; een vicieuze cirkel met andere woorden.

Interessant?

Voor Europeanen kan het interessant zijn een spaarrekening te openen, maar dan loop je wel het risico van schommelende wisselkoersen. Goed uit je doppen kijken dus en bezinnen voor je begint.

Interessant om weten is dat de Australische en Canadese banksector de enige zijn die geen grote problemen hebben. Het antwoord is voor interpretatie vatbaar. Afgaande op wat ik gelezen heb zijn de twee belangrijkste redenen het lage spaarniveau en het gebrek aan intense concurrentie in de banksector, zo besluit Jan Devos.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sparen in Australische dollarsSparen in Australische dollarsEr is veel interesse om te sparen in Australische dollars. Er zijn verschillende manieren waarop dat kan worden gerealis…
Geld sparen: voordelen en nadelen van de spaarrekeningGeld sparen: voordelen en nadelen van de spaarrekeningGeld sparen op een spaarrekening heeft zo zijn voordelen en zijn nadelen. Aan de ene kant ligt het rendement van de spaa…
Spaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenlandSpaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenlandWie de spaarrente bij de Nederlandse banken te laag vindt kan overwegen om zijn spaargeld bij een buitenlandse bank te p…
Bronnen en referenties
  • Info: Commonwealth Bank via jan@jandevos.org

Reageer op het artikel "Is een Australische bankrekening interessant?"

Reacties

Hot van Vliet, 01-12-2011 11:39 #3
Is er in Nederland een bank uit Australië vertegenwoordigt?
Dit om een rekening te openen in Australische dollars.

Smets Frans (. Smeva Holding) Ned, 26-09-2011 21:30 #2
Is het interesant 100.000 Euro (of meer) te plaatsen op een Australische bank. Welke rente levert dat?

Ajg Swaak Rotterdam, 17-09-2011 18:17 #1
Hoe kan je vanuit Nederland bij een van de grote banken een rekening openen?

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 14-03-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Financiën
Reacties: 3
Schrijf mee!