InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Postbank bestaat niet meer

Postbank bestaat niet meer

Postbank bestaat niet meer Het voortbestaan van onze Postbank is per 10 februari 2009 beëindigd. Een oude vertrouwde bank is verdwenen. De ING bank en de Postbank zijn één bank geworden. Samengevoegd gaan ze door onder de naam ING. Hiermee is een ijzersterk en vertrouwd merk opgeheven. Het samengaan is al in 2007 besloten en het veranderproces is toen ingezet. De blauwe leeuw is vervangen door de oranje leeuw. De 8,8 miljoen relaties van deze bank zullen al in 2009 beschikken over een nieuwe bankpas van de ING. Deze samenvoeging heeft al zware personele consequenties gehad, maar door de wereldwijde crisis en een miljarden verlies moet de bank nog meer banen schrappen.

Geschiedenis van de Postbank

De oorsprong van deze bank ligt bij de in 1881 opgerichte Rijkspostspaarbank. Deze bank is opgericht door de Overheid om het sparen in Nederland te stimuleren. Pas vanaf 1960 kreeg de Postbank concurrentie wat betreft banken die zich richten op particulieren. In 1986 ging de RPS en de Postgiro samen verder als Postbank. In 1989 volgde de fusie met de NMB Bank, waarna ze verder gingen onder de tenaamstelling: NMB Postbank Groep. In 1991 kwam de volgende fusie tussen NMB Postbank Groep en Nationale-Nederlanden. De tenaamstelling was vanaf dat moment ING.

Pro-Postbankers

Een grote voorstander van de Postbank is één jaar voor het opheffen van het merk een website gestart om het besluit van de ING terug te draaien. De gepensioneerde Wim Luijk heeft met de website postbankmoetblijven.nl getracht om voldoende handtekeningen in te zamelen om “zijn” merk te redden. Na een redelijk succesvol jaar met 12.000 handtekening moest hij zijn actie staken nadat het kwaad al geschiedt was. De heer Luijk voelt er niets voor om over te gaan naar de ING en gaat uitkijken naar een andere bank.

2009, het jaar van de transformatie

Alle rekeninghouders van de Postbank worden automatisch klant van de ING. De gironummers blijven bestaan, maar nieuwe gironummers worden niet meer afgegeven. Het internetbankieren zal in de toekomst moeten plaatsvinden via de website www.ing.nl. De oude site van de Postbank is nog wel te gebruiken. Deze site stuurt namelijk door naar de site van de ING. De postkantoren zullen gesloten worden in de loop van 2009. Sommige postagentschappen in winkels blijven bestaan. Hier kunt u ook terecht voor bankzaken van de ING.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Postbank bestaat niet meer"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 12-02-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!