InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Eerlijke bankwijzer

Eerlijke bankwijzer

Eerlijke bankwijzer Op initiatief van Oxfam Novib, Milieudefensie, Amnesty International en FNV Mondiaal is de website eerlijkebankwijzer.nl gelanceerd. Duurzaamheid is tegenwoordig een belangrijk eigenschap van een bank. Het is niet meer voldoende dat een bank uitsluitend gunstige condities biedt, ook moeten zij een positief beleid hebben gericht op het milieu en onze samenleving. Op initiatief van vier organisaties is er een site gelanceerd waarop u banken op duurzaamheid met elkaar kunt vergelijken.

Eerlijkebankwijzer.nl

Deze zogenaamde bankwijzer is gebaseerd op een rapport van onderzoeksbureau Profundo. Hierin zijn twaalf banken met elkaar vergeleken, op het gebied van betaal- en spaarrekeningen. Het doel hiervan is om het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) aan te moedigen bij onze Nederlandse banken. Door de manier van financieren en het beleid van de banken te vergelijken moet de eerlijke bankwijzer concurrentie op het gebied van MVO stimuleren. ASN Bank en Triodos Bank springen er zeer goed uit als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook Robeco scoort volgens het onderzoek redelijk goed.

Werkwijze

Na de introductie in januari 2009 was de site tijdelijk uit de lucht door een zeer grote toestroom van bezoekers. Er blijkt grote behoefte te zijn aan dergelijke informatie. U kunt op deze site van een of meerdere banken inzicht krijgen in hoeverre zij investeren in zaken waar u niet achter staat. Dit kan te maken hebben met milieuaspecten, maar ook met kwesties betreffende onze samenleving. Volgens de website hebben zij inzicht in het beleid van de banken. Dit beleid hebben ze vergeleken met internationale afspraken over bijvoorbeeld wapens en mensenrechten. Eens per kwartaal komen de organisatie bij elkaar om praktijkgevallen onder de loep te nemen en te (her)beoordelen.

Betrokken organisaties:

Op het initiatief van de volgende vier organisaties is deze website tot stand gekomen:

Oxfam Novib

Ongeveer Twee miljard mensen voeren dagelijks een strijd om uit de greep van armoede te komen. Oxfam Novib zet zich voor deze mensen in. Ze gaan uit van het feit dat armoede oplosbaar is.

Amnesty International

Amnesty is een voorvechter van de rechten die zijn vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en andere mensenrechtendocumenten. Zij doen onderzoek en voeren actie gericht op het voorkomen van ernstige schendingen van rechten.

FNV Mondiaal

FNV Mondiaal is betrokken bij de ontwikkeling van een onafhankelijke vakbeweging wereldwijd. Deze zou op moeten komen voor het sociaal ondernemen over de hele wereld.

Milieudefensie

Milieudefensie wil bijdragen aan het voorkomen en oplossen van de milieuproblemen in de wereld. Banken blijken toch vaak nog te investeren in bedrijven die het milieu schaden
Gerelateerde artikelen
Check of jouw bank mens, dier en klimaat respecteertCheck of jouw bank mens, dier en klimaat respecteertOok bij de banken is het inzicht toegenomen dat zij een bijdrage kunnen leveren aan het naleven van de mensenrechten en…
Beleggen: Duurzaam beleggenBeleggen: Duurzaam beleggenDuurzaam beleggen is een relatief nieuw fenomeen. Het gaat er om dat beleggers rekening houden met de investeringen van…
De Eerlijke Bankwijzer en het wisselen van bankDe Eerlijke Bankwijzer en het wisselen van bankJaren na het uitbreken van de economische crisis van 2008 dachten steeds meer mensen erover om van bank te wisselen. De…
ASN Bank - de geschiedenisDe ASN Bank is een maatschappelijk geëngageerde bank. De afkorting ASN betekent Algemene Spaarbank voor Nederland.
Milieudefensie Een Wereld te WinnenMilieudefensie is een organisatie die zich inzet voor het milieu. Daarbij streven ze naar brede steun bij de bevolking.…

Reageer op het artikel "Eerlijke bankwijzer"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-02-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!