InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Nog veiliger sparen door nieuwe bankgarantie

Nog veiliger sparen door nieuwe bankgarantie

Nog veiliger sparen door nieuwe bankgarantie Het tumult bij de banken de laatste jaren is een hele goede reden om de bankgaranties, veilig sparen en het depositogarantiestelsel nog eens onder de loep te nemen. Daarom hebben de ministers van Financiën een aantal besluiten genomen, waar spaarders echt mee vooruit kunnen. Ik loop ze even na. De belangrijkste is misschien wel dat Minister Bos al per 10 maart 2009 heeft besloten om de garantie van 100.000 euro te verlengen. Deze garantie bestaat ook in 2018 en 2019 nog steeds, maar sommigen willen er weer vanaf omdat het te duur zou zijn. Gelukkig is het nog niet zo ver. Bekijk waarop u recht hebt in 2018 en 2019.

Spaarbank en depositogarantiestelsel 2019

Het depositogarantiestelsel regelt onze garanties op het geld bij de banken. Het maakt veilig sparen bij de bank in zekere mate mogelijk.

Welke spaarbank valt onder het depositogarantiestelsel?

Alle banken die in Nederland zijn gevestigd en een vergunning hebben van De Nederlandse Bank, DNB, vallen onder het depositogarantiestelsel. Let wel: banken in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein en die in Nederland vanuit een bijkantoor werken, vallen direct onder het depositogarantiestelsel in hun land van herkomst. Maar als hun depositogarantiestelsel een beperktere dekking kent dan het Nederlandse depositogarantiestelsel, dan kunnen deze bijkantoren aanvullend deel nemen aan het Nederlandse depositogarantiestelsel. Wanneer ze niet gevestigd zijn in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein en die in Nederland vanuit een bijkantoor werken, gelden afwijkende regels die u van geval tot geval moet bekijken.

Welke bankproducten vallen onder het depositogarantiestelsel?

Onder het garantiestelsel valt al het geld op lopende rekeningen, spaarrekeningen of bijzondere spaarrekeningen, zoals termijndeposito's. Niet aandelen of obligaties aan toonder vallen er onder, en in beginsel niet de achtergestelde deposito's.

Voor wie geldt de bankgarantie, ook voor een zakelijke rekening?

De garanties gelden voor particulieren en kleine ondernemingen die een verkorte balans mogen voeren. Bekijk of ook uw zakelijke rekening veilig is bij een faillissement van de bank.

Welk bedrag is gegarandeerd door het depositogarantiestelsel?

Het depositogarantiestelsel garandeert vanaf 7 oktober 2008 een bedrag van maximaal 100.000 per persoon per instelling. Bij een en/of rekening van twee personen geldt maximaal 100.000 per persoon, dus 200.000 in totaal. Let wel, ook twee keer een en/of rekening bij dezelfde instelling wordt gezien als één tegoed, waarvoor de totale maximale garantie nog steeds 200.000 is en dus niet 400.000. Overigens gelden in de EU op spaartegoeden ook wel hogere garanties.

Hypotheekschuld verrekenen

Ja er wordt verrekend. Zodra er een noodregeling of faillietverklaring is, worden eventuele schulden en hypotheken van een depositohouder verminderd met de bij de bank uitstaande deposito's, waaronder spaargeld en rekening courant tegoeden. Wat resteert als positief depositosaldo, kan vervolgens worden geclaimd bij het garantiestelsel tot het maximum van de dekking van 100.000. Het depositogarantiestelsel in Nederland en in andere EU-landen, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein zal in beginsel binnen drie maanden na ontvangst van de aanvraag uitkeren.

De aanvullende deelname aan het Nederlandse depositogarantiestelsel

Banken in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of Liechtenstein, die in Nederland werken vanuit een bijkantoor, moeten op basis van de geldende Europese regels minimaal een bedrag van 20.000 per persoon per instelling garanderen. Als de dekking van het eigen depositogarantiestelsel lager is dan de dekking van het Nederlandse depositogarantiestelsel (100.000 euro), dan kan het bijkantoor aanvullend deelnemen aan het Nederlandse depositogarantiestelsel. Dit kan dus betekenen dat u te maken krijgt met twee garantiestelsels en uitkeringen.

Slot hebt u een bankgarantie of spaargarantie in 2019

Kortom, de spaarder is nu goed gedekt en kan op zoek naar een spaarbank met een hoge rente, die netjes onder het Nederlandse depositogarantiestelsel valt. Misschien hoeft u nu minder te spreiden, maar u kunt nu wel een mooie bank en mooie rente uitkiezen. Een hoge spaarrente zonder voorwaarden vindt u momenteel bij MoneYou, een volle dochter van ABN AMRO en Knab. Wie bij MoneYou spaart valt onder bankvergunning van ABN AMRO, wie bij Knab spaart valt onder de garanties van Aegon bank. Wel zo veilig.
Gerelateerde artikelen
Hoe beschermt u uw spaargeld bij faillissement bank?Hoe beschermt u uw spaargeld bij faillissement bank?Is uw spaargeld veilig bij een bank? Neen. Bij een faillissement van de bank zijn uw spaargeld en beleggingen slechts vo…
Is zakelijke rekening ook veilig bij faillissement bankIs zakelijke rekening ook veilig bij faillissement bankIs een zakelijke rekening of de rekening van een vereniging ook veilig bij een faillissement van een bank? Hoe hoog is d…
Banksparen veilig bij faillissement?Banksparen veilig bij faillissement?Is ook het banksparen bij een bank in 2018 en 2019 veilige manier van sparen bij een faillissement van de bank? Als u ni…
Depositogarantiestelsel 2018 en 2019Depositogarantiestelsel 2018 en 2019Ook met het depositogarantiestelsel is sparen niet zonder risico. Let voor uw spaargeld bij een Nederlandse of buitenlan…
Nieuw garantiestelsel spaargeld banken in 2019?Nieuw garantiestelsel spaargeld banken in 2019?Het nieuwe depositogarantiestelsel van de banken verandert mogelijk als garantiestelsel vanaf 2019. Welke banken vallen…

Reageer op het artikel "Nog veiliger sparen door nieuwe bankgarantie"

Reacties

T. de Groot, 17-01-2013 12:31 #5
Mijn vraag is: de ASN bank valt die onder de Nederlands bankgarantie? Reactie infoteur, 07-01-2018
Beste T. De Groot,
De ASN bank valt onder het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche bank. Enig aandeelhouder is de SNS bank (2017 en 2018).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tiggelman K., 10-03-2012 11:59 #4
Kan een staatsbank als abn/amro/fortis door het niet terugkrijgen van de Griekse lening echt in de financiële problemen komen en bij (alsnog) een noodzakelijk opheffen, het beloofde
garantiebedrag op spaarrekeningen ( maximaal 100.000.- per rekeninghouder en/of
200.000-- uit betalen?
Is er een minimale spaartermijn waarop het spaarbedrag op een rekening moet staan?
Zo ja, dan kan dat gevolgen hebben bij een overstappen naar een andere bank.
dd. 10 maart 2012 Reactie infoteur, 10-03-2012
Beste Tiggelman K.,
1. ABN AMRO heeft een voorziening getroffen voor het geval de Griekse staat leningen aan bedrijven met staatsgarantie ten dele schrapt. Het is nog maar helemaal de vraag of Griekse staat daartoe bevoegd is. Het is immers een garantie van de staat en niet een lening aan de staat.
2. Het depositogarantiestelsel wordt uitgevoerd door de Nederlandsche bank en niet door een individuele bank.
3. Bij toepassing van het depositogarantiestelsel speelt geen rol hoe lang uw geld al op een bankrekening staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fred Ekkel, 09-10-2011 20:14 #3
Bos heeft dus het depositogarantiestelsel verlengd tot eind 2010. Die termijn is inmiddels achter rug. Hoe zit het nu dan met mijn zekerheid? Reactie infoteur, 09-10-2011
Beste Fred Ekkel,
Het Europese systeem is er nog niet. Tot die tijd en zeker in 2011 geldt de garantie tot maximaal 100.000 euro per persoon:

http://www.financieel.infonu.nl/sparen/64969-depositogarantiestelsel-2011.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Trines R., 19-10-2010 00:11 #2
Lijkt me een goed idee

Senica, 20-03-2009 10:51 #1
Zeer goed idee, juich ik toe. Reactie infoteur, 20-03-2009
Ik ook!

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Reacties: 5
Schrijf mee!