InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Hoge spaarrente DSB BANK: Internet Topsparen bij DSB Bank

Hoge spaarrente DSB BANK: Internet Topsparen bij DSB Bank

Hoge spaarrente DSB BANK: Internet Topsparen bij DSB Bank Een hoge spaarrente bij DSB. De DSB bank had een nieuw spaarproduct ontwikkeld. Het heette Internet Top Sparen. Twee opvallende kenmerken waren de gegarandeerde hoge rente en de extra hoge rente voor wie 65 jaar of ouder is. Maar gegeven het faillissement van de DSB Bank, zullen we op zoek moeten naar een nieuwe bank met een hoge spaarrente. Ook hierop ga ik in, evenals op de nieuwe voorschotregeling van de DSB Bank. Dit is een voorschot op de aanstaande uitkering via het depositogarantiestelsel

DSB Bank als spaarbank

De DSB bank uit Wognum. Wie kent hem niet. De bank is niet beursgenoteerd, is geen grootbank, maar weet toch regelmatig het nieuws te halen. Niet in de laatste plaats door oud minister Zalm, de voetbalclub AZ, een museum en het schaatsen op de baan. En nu helaas ook door zijn abrupte faillissement.

Spaarbank

Velen kennen de DSB Bank alleen van de vele leen reclames. Maar DSB Bank was vooral ook een spaarbank. Een kernactiviteit, die alleen maar aan belang toenam. Samen met nieuwe kapers op de kust, die allemaal vissen in de zelfde vijver met spaartegoeden. Nu wordt er in Nederland weliswaar veel gespaard, en stappen Nederlanders niet zo snel over, maar wanneer de rente aanmerkelijk hoger is wordt het steeds moeilijker, om dat te weerstaan. Reken maar dat de hoge spaarrente van MoneYou, maar ook van Knab vooral bij de grotere banken spaargeld hebben weggehaald. En dus moeten banken en spaarbanken creatief zijn met nieuwe spaarproducten.

Vrij opneembaar of niet

Bovendien zien banken graag dat u uw geld wat langer laat staan op een spaarrekening of deposito. En dus niet bij elke rentestijging bij de concurrent weer overstapt. Iets wat ook niet zo verstandig is, omdat u bij elke overstap wat rentedagen verliest en daarmee de rentestijging deels teniet doet.

Internet Top Sparen

De DSB Bank had vele deposito’s in de aanbieding. Met een looptijd van één maand tot vele jaren. Dat heeft het voordeel dat u gedurende de looptijd geen last heeft van eventuele rentedaling, maar ook als belangrijk nadeel dat u tussentijds niet bij uw geld kunt. Nu zal dat bij een deposito van enkele maanden vaak geen probleem zijn, maar mogelijk eerder bij de langlopende deposito’s. Het spaarproduct Internet Topsparen combineerde langdurig sparen met desgewenst tussentijds opnemen van geld. Dat opnemen was niet gratis. De Bank bracht namelijk bij iedere opname 1% over het opgenomen saldo in rekening. U kon er dus bij, maar het kostte wel geld.

Gegarandeerde spaarrente

Opvallend is de hoge gegarandeerde spaarrente, die DSBBank gaf. DSB garandeerde de spaarders, dat:
  • De rente tot 30 september 2013 hoger zal zijn dan de minimum bied rente van de Europese Centrale Bank.
  • 3,6% spaarrente voor wie jonger is dan 65 jaar.
  • 3,8% spaarrente voor wie ouder is dan 65 jaar.

Internet bankieren

Een voordeel van internet bankieren is dat u, als de rekening eenmaal geopend is,alles via internet kunt regelen. U krijgt de tan codes thuisgestuurd en kunt aan de slag.

Voorschot DSB Bank 21 oktober 2009

Maar inmiddels is alles anders. DSB is failliet. Vooruitlopend op de uitkering van spaargeld via het depositogarantiestelsel kunt u bij de DSB Bank een voorschot aanvragen van maximaal 3000 euro per rekeninghouder. Als u met uw partner een en of rekening hebt geldt toch het maximum van 3000 euro. U kunt maar 1 keer een voorschot aanvragen, en wel over uw positieve saldo bij de DSBBank op direct opvraagbare rekeningen. Niet de deposito's, niet de zilvervlootrekening, want die saldi zijn niet direct opneembaar. Het saldo bestaat uit uw spaartegoed minus schulden die u bij DSB hebt, waaronder ook het rood staan op de betaalrekening. De regeling geldt tot en met 4 november 2009 om 10.00 uur. Het voorschot dat u zo opneemt wordt verrekend met wat u via het depositogarantiestelsel nog tegoed hebt.

Slot

We zullen op zoek moeten naar een andere bank waar we kunnen sparen tegen de hoogste spaarrente. Een mooi actueel overzicht vindt u in Top 5 banken met de hoogste spaarrentes in Nederland.
Gerelateerde artikelen
Spaarrente NIBC DirectSpaarrente NIBC DirectNIBC Direct is een bekende online bank met een relatief hoge rente ten opzichte van de grootbanken. Deze hogere spaarren…
Bigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank is buitenlandse spaarbank waar u kunt sparen met een hoge spaarrente op een spaardeposito. U kunt zo deposito sp…
Spaarbank & De Anadolubank en Alfa Spaarrekening zijn nieuwSpaarbank & De Anadolubank en Alfa Spaarrekening zijn nieuwBij de Anadolubank kunt u in 2019 kiezen uit de Alfa spaarrekening, Alfa Rente Direct Spaarrekening, Alfa slimmer sparen…
Spaarbank & hoge spaarrente leidt tot rat raceSpaarbank & hoge spaarrente leidt tot rat raceOp de spaarmarkt is inmiddels een echte rat race ontstaan: wie de hoogste spaarrente biedt, lijkt verzekerd van de meest…
Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?Al in oktober 2008 is in Nederland de garantie voor een deposito voor een periode van 1 jaar verhoogd naar 100.000 euro.…

Reageer op het artikel "Hoge spaarrente DSB BANK: Internet Topsparen bij DSB Bank"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!