InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Hoge spaarrente voor iedereen haalbaar

Hoge spaarrente voor iedereen haalbaar

Hoge spaarrente voor iedereen haalbaar Een hoge spaarrente is in 2019 nog haalbaar als u spaart met een spaardeposito. Sparen op een direct opneembare rekening is minder aantrekkelijk nu de spaarrente op een direct opneembare spaarrekening is gezakt. Een voordeel die wellicht opweegt tegen de lage spaarrente op een direct opneembare rekening is dat u zo wel flexibel bent en uw geld kunt opnemen zodra u dat wilt. Dat is met een spaardeposito vaak niet mogelijk. Sparen is lucratief, geld in een oude sok levert immers helemaal niets op. Bekijk daarom de nieuwe en actuele top 5 met de hoogste spaarrente en doe daar uw voordeel mee.

Nationale Nederlanden geeft hoge rente

De spaarrente is in 2019 niet meer zo hoog als drie of vier jaar geleden, maar juist dan is het vergelijken van de spaarrentes bij banken belangrijker dan ooit. Sparen blijkt nog steeds zeer geliefd te zijn. Het Centraal Bureau voor de Statistiek CBS heeft dat voor ons onderzocht. En het zijn vooral de consumenten in de leeftijdsklasse van 18 tot 35 jaar die zeer positief zijn over het sparen. Dit positivisme neemt iets af naarmate men ouder wordt. Opvallend, omdat vooral de jongeren worden gezien als consumenten die geld uitgeven zonder hun portemonnee goed in de gaten te houden.

Waarom gaan we sparen bij Nationale Nederlanden?

Waarom sparen in is, weet het CBS niet zo goed aan te geven. Drie mogelijke oorzaken om te gaan sparen zijn:
  • De beurzen zijn wel een goed alternatief, maar beleggen is risicovol en niemand verliest graag zijn geld.
  • De spaarrente is hier en daar nog hoog. Ook op een spaarrekening zonder voorwaarden.
  • De spaarrente zorgt ervoor dat uw vermogen verder stijgt, het geld uitgeven kan altijd nog.
  • Het zijn onzekere tijden.

Nationale Nederlanden NN is hierbij een goede kandidaat voor een spaarrekening, vooral als u kiest voor een termijndeposito (ook wel spaardeposito genoemd):

Spaarrente op een spaardeposito van NN, 1 tot en met 10 jaar, 12 januari 2019:

LooptijdSpaarrente
1 jaar0,05%
3 jaar0,10%
5 jaar0,65%
10 jaar1,65%

Welke spaarbank geeft hoogste spaarrente op een direct opneembare rekening?

Het aardige is nu dat elke bank wel een mooie spaarrekening heeft, maar daar meestal niet mee te koop loop. Dat wil zeggen dat u zelf alert moet blijven en af en toe eens overstappen naar een andere spaarrekening of bank u geld kan opleveren. Maar natuurlijk zijn er wel een paar koplopers. Volkomen safe, want De Nederlandse bank garandeert een belangrijk deel van het spaargeld (tot 100.000 euro per persoon en per bank). Het is misschien even wennen aan de nieuwe namen van banken, want er zijn regelmatig nieuwe toetreders en ook de verzekeraars laten van zich horen (standen per 12 januari 2019):
  • Knab: 0,22%;
  • Anadolubank: 0,25%
  • Leaseplan bank internetsparen: 0,35%;
  • MoneYou: 0,25%;
  • NIBC: 0,25%;
  • Nationale Nederlanden: 0,20%;
  • Achmea Beheer, Centraal Beheer: 0,15%.

Slot top 5 banken in 2019

Sparen is noodzaak geworden, ook al probeert de ECB u te stimuleren om meer geld uit te geven. Die ECB zal er niet voor u zijn als u straks geld nodig hebt en dus is een spaarpotje achter de hand altijd fijn om te hebben. Denk u ook aan de effecten de inflatie op uw geld en de geldontwaarding, een zeer waarschijnlijk later pensioen en minder subsidies. De rente gaat op en neer. Als u liever geen variabele rente hebt, maar een vast extra inkomen wilt krijgen, dan kunt u ook kiezen voor een spaardeposito. Uw geld plaatst u dan voor een bepaalde periode bij de bank en daar staat een vaste rente tegenover. Dan hebt u dus ook geen last van een dalende spaarrente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoge spaarrente voor iedereen haalbaar"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 12-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2019
Schrijf mee!