InfoNu.nl > Financieel > Sparen > De hoogste spaarrente op termijnrekening in 2019 (BE)

De hoogste spaarrente op termijnrekening in 2019 (BE)

De hoogste spaarrente op termijnrekening in 2019 (BE) De hoogste vaste spaarrente krijgt u vooral op een termijnrekening, termijndeposito of spaardeposito. Bij welke bank moet u in 2019 voor deze depositorente zijn? Waarom een termijndeposito kiezen? Vergelijk ook de rente op een termijnrekening, termijndeposito’s en spaardeposito's met de hoogste rentes op een spaarrekening en bekijk de uiteenlopende looptijden. Kies anders voor de hoogste spaarrente op een spaarrekening zonder voorwaarden, wat een alternatief voor een spaardeposito kan zijn. De spaarrente gaat later in 2019 waarschijnlijk omhoog.

Termijndeposito of spaardeposito kiezen

Het grootste verschil tussen een gewone spaarrekening en een termijndeposito of spaardeposito is de periode waarin uw geld en de rente vast staan. Gedurende de looptijd van een deposito kunt u meestal niet vrij over uw geld beschikken. Als beloning daarvoor krijgt u een vaste rente die meestal hoger is dan op een rekening met een variabele spaarrente. U kunt kiezen uit een looptijd van enige weken tot meerdere jaren. Hoe langer de looptijd van uw deposito, hoe meer rente. Het verschil in voorwaarden met een andere spaarrekening rekening waaraan voorwaarden zijn gekoppeld hoeft niet groot te zijn. Immers:
  • Er zijn vele rekeningen met allerlei ingewikkelde voorwaarden, waarbij een opname van geld ook niet eenvoudig mogelijk is. Het zijn weliswaar geen deposito's, maar ze lijken er veel op.
  • Er zijn ook korte termijn termijndeposito’s met een looptijd van 1 maand tot enkele maanden. Het geld ligt dus niet noodzakelijkerwijze lange tijd vast.

Spaarrente bij banken vergelijken

Wie de rentes in Nederland vergelijkt, weet dat de banken die momenteel de hoogste rentes bieden op rekeningen zonder voorwaarden en volledig onder de garantie van de Nederlandse bank vallen:

De vraag is hierbij altijd: hoe lang blijft dat zo. De rentes op de rekeningen kunnen elke dag weer worden aangepast, terwijl de rentes op de termijndeposito’s gedurende de looptijd vast staan. Nogal wat particulieren, kiezen daarom voor een rente mix. Ze nemen een rekening met een direct opvraagbaar tegoed om voldoende liquide te kunnen zijn en combineren dat met termijndeposito’s.

Deposito: voordelen en nadelen spaardeposito

Enkele voordelen en nadelen van een deposito op een rij:

Voordelen van een termijndeposito of termijnrekening:

Vaak de hoogste rente.
Het is een vaste gegarandeerde rente voor de hele looptijd.
Geen afsluitkosten en geen beheerskosten.
Een hogere inleg geeft meestal ook een hogere rente.
Er is veel keuze.
Een spaardeposito valt onder de bankgarantie.

Nadelen van een termijndeposito of termijnrekening:

Het geld ligt vast.
Bijstorten kan niet. Daarvoor moet u een nieuw deposito openen.
Als u verwacht dat de rente gaat stijgen, dan kunt u beter wachten met een langdurig deposito af te sluiten.

Termijndeposito met de hoogste spaarrente in België

Omdat de looptijd van termijndeposito's en spaardeposito's nogal kunnen verschillen, heb ik onderstaande tabel opgesteld met daarin de bekendste banken en de hoogste rente op termijndeposito's en spaardeposito's. De looptijd varieert van 1 maand tot en met 2 jaar. De rente is als volgt (1 januari 2019):

De hoogste spaarrente op een termijnrekening in België:

welke bankbruto rentenetto rentelooptijd
Izola Bank2,60%1,82%10 jaar
Izola2,25%1,58%7 jaar
Izola1,80%1,26%5 jaar
CKV1,50%1,05%10 jaar
CKV1,35%0,95%8 jaar
CKV1,75%1,23%7 jaar
CKV1,50%1,05%5 jaar

Conclusies uit de tabel met de hoogste rente op een spaardeposito

Uit de tabel zijn een aantal opvallende conclusies te trekken:
  1. U kunt bij steeds meer banken terecht voor een deposito voor de kortere termijn.
  2. De rente begint vooral op te lopen bij een looptijd van zes maanden of meer.
  3. De grote banken zijn niet echt interessant.

Slot

Keuze genoeg dus. Stop niet al uw geld in één mandje, maar spreidt uw geld over verschillende spaarbanken, waarbij u per bank de voor u voordeligste optie kiest. Dan spaart u het meeste.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sparen: de beste spaarrente kiezen voor je spaarrekeningSparen: de beste spaarrente kiezen voor je spaarrekeningNet als bij een hypotheek kan ook de rente bij een spaarrekening vast of variabel zijn. De variabele spaarrente is afhan…
Bigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank, nieuwe spaarbank in NederlandBigbank is buitenlandse spaarbank waar u kunt sparen met een hoge spaarrente op een spaardeposito. U kunt zo deposito sp…
InternetSpaarrekening van de Rabobank, iets voor u?InternetSpaarrekening van de Rabobank, iets voor u?Bij de Rabobank kunt u op vele manieren sparen. Zo is er de internetspaarrekening, maar kunt u ook kiezen voor een depos…
Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?Deposito van een jaar of meer is niet veilig bij de bank?Al in oktober 2008 is in Nederland de garantie voor een deposito voor een periode van 1 jaar verhoogd naar 100.000 euro.…
Internetspaarrekening of een spaardeposito met hoogste renteInternetspaarrekening of een spaardeposito met hoogste renteIs het in 2019 nog mogelijk om te sparen met hoge rente? De gewone internet spaarrekening is nog altijd aantrekkelijk va…

Reageer op het artikel "De hoogste spaarrente op termijnrekening in 2019 (BE)"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 29-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Online sparen
Schrijf mee!