InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrente vergelijken in 2019

Spaarrente vergelijken in 2019

Spaarrente vergelijken in 2019 Belangrijkste spaartip: de spaarrente goed vergelijken aan de hand van de actuele rente en spaarvorm scheelt u direct in de portemonnee. Volg daarom de ontwikkeling van de spaarrente actief, want regelmatig de actuele spaarrente vergelijken is de manier om de hoogste actuele spaarrente te krijgen. Blijf niet bij de bank waarbij u altijd al zat. Goed vergelijken in 2019 en dan overstappen naar een andere bank, welke banken geven dan een relatief hoge spaarrente?

Stijging spaarrente 2019?

De rente was in 2017 en 2018 vrij stabiel en relatief laag. Dat komt door het beleid van de ECB dat de rente laag houdt. In 2019 lijkt dat te gaan veranderen. Er wordt voor de lange spaarrente pas een stijging verwacht in 2019 als de economie aantrekt, de ECB de rente verhoogt of als de onzekerheden op de geldmarkt weer gaan toenemen.

Spaarrente vergelijken loont ook in 2019

Een spaarrekening is online eenvoudig en snel te openen. Sparen is op zich niet moeilijk, want u stort geld op een spaarrekening, waarover de bank vervolgens spaarrente betaalt. Wat het lastiger maakt, is dat sommige spaarrekeningen beperkende voorwaarden hebben, en andere helemaal niet. Soms wordt er een actierente gegeven voor drie maanden, en daarna vervalt u in een lagere rente. Dat is allemaal niet erg, als u maar weet dat dit zo is en voor uzelf bepaalt voor welke spaarvorm u kiest. Wie de spaarrente vergelijkt, moet deze zaken bij zijn keuze zeker in zijn achterhoofd hebben, en natuurlijk ook de ontwikkeling van de spaarrente actief blijven volgen. Nederlanders staan bekend als luie spaarders, die blijven zitten waar ze zitten, maar zo wordt dus veel geld verloren. Onbegrijpelijk eigenlijk, want een hogere spaarrente bij een andere bank, daar profiteert u ook niet van als u blijft zitten waar u zit.

Welke spaarvorm kiest u? Sparen met voorwaarden

Een spaarrekening kan meerdere beperkende voorwaarden hebben. Vaak geven deze rekeningen een hogere rente, maar kunt u door opnamebeperkingen gedurende een bepaalde tijd niet direct bij uw geld, of u moet zodra u geld opneemt 1 of 2 procent aan opnamekosten betalen. Zo zijn er ook rekeningen met de plicht, om maandelijks een bepaald bedrag bij te storten. Als u deze stortingsplicht voldoet, komt u voor de hoge rente inclusief een bonus in aanmerking, en anders niet. Kiezen voor een deposito betekent vaak een hoge rente, maar heeft als nadeel dat u het geld voor enige tijd op de rekening moet laten staan.

Welke spaarvorm kiest u? Sparen op een spaardeposito

Een spaardeposito is een speciale spaarrekening, omdat u verplicht bent om van te voren aan te geven hoe lang u gaat sparen. U moet zich vervolgens aan een eenmaal afgesproken termijn houden. De rente op een spaardeposito is een vaste rente. Zo lang de looptijd niet voorbij is verandert die rente niet als de marktrente anders wordt. Dat verschilt dus totaal met een gewone spaarrekening met variabele rente. De actuele spaarrente vergelijken is dan alleen maar lonend. Vermijd het achtergestelde deposito, want als betreffende bank failliet gaat, valt deze meestal niet onder de garantiestelling van De Nederlandse Bank.

Welke spaarvorm kiest u?

U kunt ook het beleggen en sparen via dezelfde spaarrekening combineren. Er zijn namelijk zogenaamde hybride spaarrekeningen op de mark, soms is het verpakt in een gewone spaarrekening, soms worden door de spaarbank rente garant notes of certificaten uitgegeven.

Sparen zonder voorwaarden

En natuurlijk kunt u ook sparen zonder voorwaarden. Een spaarrekening is op internet zo geopend. U stort vanuit een tegenrekening een bepaald bedrag, en ontvangt, per kwartaal of jaarlijks uw rente. Omdat het online is, hebt u direct inzicht in uw saldi en kunt u via de website eenvoudig uw geld weer opnemen. Ook als u hier een actierente krijgt is dat geen probleem: u stapt na de actieperiode gewoon weer over naar een andere aanbieder of een andere spaarrekening.

Een paar spaartips bij spaarrente vergelijken

Hoewel de producten onderling verschillen zijn er in hoofdlijnen wel een paar spaartips te geven voor een juiste keuze en vergelijking. Voor een gewone spaarrekening geldt:
  • Bekijk hoe lang u de gegarandeerde rente krijgt. Is er sprake van een actierente.
  • Bekijk of het om een direct opneembare spaarrekening gaat of een spaardeposito.
  • Bekijk of er voorwaarden aan het sparen zijn verbonden. Soms moet u het geld een tijd laten staan en kunt u er niet zonder boete aan komen.
  • Regelmatig vergelijken van de spaarrente en rentetarieven is noodzakelijk om ervan te profiteren.
  • Houd de ontwikkeling van de spaarrente actief in de gaten. Vaak gaat het om een variabele rente en die kan dus ook naar beneden gaan. Vaak ongemerkt. Om hun marktaandeel te behouden verlagen niet alle banken direct hun rente, maar sommige doen dat maar al te graag.

Voor een beleggingsproduct of een mix van sparen en beleggen geldt:
  • Bekijk of de inleg, de hoofdsom, volledig beschermd is of dat u bij een slechte beurs op het product kunt verliezen. Hoe groot is dat risico.
  • Bekijk wat de aankoopkosten en eventuele beheerskosten zijn.
  • Let goed op de eventuele verhandelbaarheid van het product en de bijbehorende transactiekosten.
  • Het maakt nogal wat uit op welke index of mandje aandelen het product mede is gebaseerd. Sommige beurs indices kunnen sterk variëren en geven daardoor een groter risico.
  • Bekijk ook in hoeverre de gekozen beurs door u gemakkelijk is te volgen of dat het om een wegingsindex van een beurs ver weg gaat.

Slot

Wie op zoek is naar een goed rendement op sparen, moet de spaarrente en voorwaarden van de gekozen spaarvorm goed vergelijken. Er zitten pareltjes tussen. Als de stijging van de spaarrente voortzet is het niet verstandig om uw geld nu lang vast te zetten. Kies dan voor een rekening zonder voorwaarden, zodat u eenvoudig kunt overstappen en profiteren van een hogere marktrente. Zonder meer goed en veilig zijn MoneYou, Nationale Nederlanden, NIBC Direct. Alle zonder voorwaarden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vijf spaartips succesvol sparen 2018 en 2019Vijf spaartips succesvol sparen 2018 en 2019U wilt tips om te sparen in 2018 en 2019. Zie daarom vijf spaartips voor een optimaal rendement op spaargeld. Wie spaarg…
ING Bank geeft hoogste rente op ProfijtrekeningING Bank geeft hoogste rente op ProfijtrekeningProfiteer ook in 2019 van de Profijtrekening of zet deze om in de Oranje spaarrekening. De Profijtrekening van de ING is…

Reageer op het artikel "Spaarrente vergelijken in 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Spaarrekeningen
Schrijf mee!