InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Betalen om te sparen: wordt negatieve spaarrente een trend?

Betalen om te sparen: wordt negatieve spaarrente een trend?

Betalen om te sparen: wordt negatieve spaarrente een trend? Midden november 2014 maakte de grote Duitse bank Commerzbank bekend dat het een negatieve spaarrente invoert. Wie zijn spaargeld bij Commerzbank plaatst hoeft dus niet meer op een positief rendement te rekenen. Het gaat om spaarders met grote vermogens, hoewel Commerzbank niet duidelijk maakt om hoeveel euro het precies gaat. Met de negatieve spaarrente komt de essentie van sparen in gevaar, namelijk je geld in veiligheid aan de bank toevertrouwen om het dankzij een rente te laten aangroeien. Ook in 2015 komt de spaarrente dicht in de buurt van het nulpunt en vrezen meer spaarders voor een negatieve spaarrente. Is er een nieuwe trend ingezet en moet ook de “gewone spaarder” zich zorgen maken?

Sparen kost geld

Midden november 2014 kondigde een van de grootste Duitse banken, de Commerzbank, aan dat ze kosten gaat aanrekenen voor het bewaren van cash geld. Deze “negatieve spaarrente” komt er op neer dat je spaargeld niks meer oplevert volgens de klassieke “spaarlogica” waarbij je je kapitaal naar de bank brengt om het te laten aangroeien. Integendeel, het parkeren van cash bij de Commerzbank zal geld gaan kosten, vanaf een bepaald (voorlopig niet nader gespecificeerd) bedrag aan euro's. Commerzbank is als tweede grootste Duitse bank een belangrijke speler op de markt, zowel in Duitsland als in Europa. Als zulk een bank dergelijke ingrijpende maatregelen neemt dan is dat opmerkelijk en stelt zich de vraag of de spaarder zich zorgen moet gaan maken. Het adagium in verband met het aangaan van een lening 'Let op, geld lenen kost geld' kan in dat geval dus ook toegepast worden op sparen.

-0,1 % rente voor grote vermogens

De Commerzbank heeft wel duidelijk gemaakt dat het die negatieve interest alleen zal aanrekenen voor wie een groot kapitaal bij de bank plaatst. Per jaar wordt een negatieve rente van -0,1 % aangerekend. Toch staat de beslissing van Commerzbank niet alleen in de bankenwereld. Eerder al hadden grootbanken als HSBC, Crédit suisse en Goldman Sachs bekendgemaakt dat mensen met grote vermogens geen rente meer zouden ontvangen op hun kapitaal. In Duitsland zelf ging de online bank Skatbank de Commerzbank al voor. Skatbank stelt een negatieve spaarrente in voor vermogens vanaf 500.000 euro. Eind november 2015 maakte de Zwitserse "Alternative Bank Schweiz" dan weer bekend dat het een negatieve spaarrente zou invoeren vanaf 2016.

Waarom een negatieve spaarrente?

Het invoeren van een negatieve rente op spaargeld is een gevolg van verschillende evoluties. De rente is door de Europese Centrale Bank (ECB) tot een dermate laag niveau gebracht dat banken zelf ook al geld moeten betalen om hun kapitaal bij de ECB te parkeren. De ECB voerde die maatregelen in om de slabakkende economie in Europa uit het slop te halen, wat vooralsnog niet gelukt is.

Nieuwe trend?

Tegelijk blijven de Europese banken hun spaarrentes voor de klant maar naar beneden halen omdat de spaarders uit angst voor een nieuwe crisis toch meer sparen. Met een laag rendement wil men de spaarders ertoe bewegen om hun geld van de spaarrekening te halen, meer producten te consumeren en te investeren in de economie (aandelen, vastgoed, enz...). Wie echter zekerheid en veiligheid voor zijn spaargeld wilt, krabt zich regelmatig in de haren wanneer spaarbanken weer maar eens een renteverlaging aankondigen met als reden de moeilijke omstandigheden op de markt.

Negatieve spaarrente

De maatregelen van vernoemde banken worden in het algemeen gerelativeerd met het argument dat het alleen voor heel grote vermogens geldt. De man in de straat zou niet worden getroffen door dergelijke drastische maatregelen. Toch moet men dit argument met een korreltje zout nemen. Toen er in 2013 in Cyprus spaargeld werd aangeslagen om het land te redden, bleef er plots ook niets meer over van die Europese depositogarantie. Wat dus wil zeggen dat je geruststellende uitspraken of garanties steeds met de nodige kritische terughoudendheid tegemoet moet treden.

Inflatie en lage spaarrente

En stilletjesaan zijn er al tekenen merkbaar dat er al in de richting van een negatieve spaarrente voor iedereen kan gedacht worden. In België verlaagde de staatsbank Belfius in november 2014 haar spaarrente tot 0,3 percent (!). Dat is nog maar een fractie verwijderd van een nulrente. Logischerwijze gaan de spaarders zich de vraag stellen of het nog de moeite is om hun geld op een spaarrekening te laten staan. Als de inflatie (stijging van het prijsniveau) hoger is dan de spaarrente maak je verlies op je kapitaal.

Wat is het alternatief?

Waar naartoe met je spaargeld?: Dat is de vraag die de doorsnee spaarder zich anno 2014-2015 stelt. Waar vind je een hoge rente en kan je tegelijk aanspraak maken op enige zekerheid van je kapitaal? Om een interessant rendement te halen op hun vermogen gaan meer en meer mensen zich richten op “echte assets”, zoals vastgoed en goud. Goud blijft een vluchthaven voor spaarders en beleggers, ook bevindt het edelmetaal zich al enkele jaren in de hoek waar de klappen vallen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Negatieve spaarrente voorkomenNegatieve spaarrente voorkomenEen negatieve rente op uw spaargeld dreigt in 2019, het is een strafrente. Hoe voorkomt u dat u deze boete moet betalen…
Belasting betalen over geld dat u niet hebtBelasting betalen over geld dat u niet hebtZodra u vermogen bezit boven de vrijstelling, betaalt u jaarlijks vermogensrendementsheffing over uw spaargelden en ande…
Bronnen en referenties
  • http://marketupdate.nl/nieuws/economie/kredietcrisis/zwitserse-bank-introduceert-negatieve-rente-op-spaargeld/, bezocht op 23/11/2015.
  • http://www.spaargids.be/sparen/algemeen-nieuws/commerzbank-rekent-geld-aan-voor-deposito-s.html, bezocht op 23/11/2015.
  • http://www.zerohedge.com/news/2014-11-20/wrath-draghi-bailed-out-german-megabank-imposes-%E2%80%9Cnegative-interest-rates%E2%80%9D, bezocht op 23/11/2015.

Reageer op het artikel "Betalen om te sparen: wordt negatieve spaarrente een trend?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Negatieve spaarrente
Schrijf mee!