InfoNu.nl > Financieel > Sparen > 10 tips om te besparen op je uitgaven

10 tips om te besparen op je uitgaven

10 tips om te besparen op je uitgaven Heb je ook soms het gevoel dat het leven heel duur is geworden? Dan ben je niet alleen. Na de financiële crisis van 2008 heeft de belastingbetaler moeten bijleggen om de banksector te redden. Die factuur wordt nu doorgestort naar de gezinnen en burgers. Ook de strenge besparingspolitiek van de overheden in Europa, maakt het de gezinnen niet gemakkelijker. Tijd dus om je uitgaven- en inkomstenstaat even te analyseren. Aan je inkomen kan je werken door loonopslag te vragen of een extra baan te zoeken. Dit is meestal niet evident. Voor de meeste mensen is het wel mogelijk om te besparen op de uitgaven. Dit kunnen zelfs heel kleine zaken zijn waarvan je in het dagelijkse leven weinig hinder ondervindt. Durf kritische vragen te stellen als je gaat besparen op je uitgaven.

Herbekijk je woonlening en kijk of het gunstiger kan

Als de kortetermijnrente van de ECB op een laag peil staat, staan de rentevoeten van de hypothecaire leningen ook heel laag. Heb je ooit geleend aan heel hoge rentevoeten, en zijn deze nu fors gedaald, dan moet je dringend een afspraak maken met je bankier. Vraag of je lening niet her kan zien worden aan de actueel geldende rentevoeten. Denk hierbij goed na of je voor een vaste of een variabele rentevoet zal kiezen. In tijden van heel lage rentevoeten is het zinvol om een vaste rentevoet te nemen, gezien deze in de toekomst waarschijnlijk alleen maar kan stijgen. Door deze maatregel kan je, indien in jouw voordeel, duizenden of zelfs tienduizenden euro’s besparen. Wees alert en laat je geen dure schuldsaldo verzekering of brandverzekering aanpraten waardoor het voordeel van je verminderde rentelast onmiddellijk verdwenen is.

Maak een maandbudget op om te besparen op je uitgaven

Indien je een perfect overzicht hebt op je maandelijks inkomen en uitgaven, dan kan je beter inschatten waar je noodzakelijke uitgaven en minder noodzakelijke uitgaven liggen. Som op wat echt nodig is zoals elektriciteit, watervoorziening, kinderopvang, boodschappen, woonlening enzovoort. Hierna maak je een lijstje wat je uitgeeft dat niet echt hoeft zoals een saunabezoek, kleren uit een dure merkwinkel, broodjes eten op het werk in plaats van boterhammen mee te nemen. Wie kritisch kijkt op de laatste soort uitgaven, zal merken dat hier veel kan bespaard worden. Alles is natuurlijk relatief. Als je bijvoorbeeld een saunabezoek echt nodig hebt om te ontspannen, bouw dat dan niet af en kijk naar een andere uitgave om wat te besparen. Geef zeker in een maand niet meer uit dan je budget toelaat.

Tracht direct te sparen als je loon gestort wordt

Als je loon op je rekening staat, schrijf dan onmiddellijk 10% over naar je spaarrekening en kom hier niet meer aan. Je zal zien dat je even comfortabel door het leven gaat. Laat je echter die 10% staan op je zichtrekening, dan heb je de neiging om deze alvast te gaan spenderen voor uitgaven die niet echt hoeven. Bij een loonsverhoging kan je onmiddellijk het volledige bedrag op je spaarrekening zetten. Ga ervan uit dat je dit extraatje ook vroeger niet had, en het daarom als reservespaarpotje rechtstreeks naar je spaarrekening vloeit.

Zeg je creditcard op

Bij een creditcard koop je in de toekomst. Je zal voor een bepaald bedrag, bepaald door de bank, krediet verleend worden. Maandelijks wordt dan je zichtrekening voor dit bedrag gedebiteerd. Het gevaar bestaat erin dat je uitgaven doet, en pas later ontdekt dat je voor een veel te groot bedrag hebt aangekocht. In die gevallen komt je saldo onder 0 EUR te staan met als gevolg dat op negatieve saldo’s hoge intresten worden betaald. Heb je een creditcard echter niet nodig voor professionele redenen, laat ze dan vallen en werk via de gewone debetkaart of cash geld. Bovendien rekenen de bankinstellingen geld aan voor het gebruik van een creditcard.

Stop met roken

Roken neemt een grote hap uit je budget. Een pakje sigaretten kost al snel 5,5 EUR. Rook je een pakje per dag, dan kom je op een maandtotaal van 165€. Over een gans jaar neemt dit 1.980 EUR weg uit je jaarbudget. Dit is al een flinke som. Maakt het geld je toch niets uit, overweeg dan alvast om te stoppen voor je gezondheid.

Bespaar op je telefoonkosten

Denk bij ieder telefoontje na of het wel de moeite is om te telefoneren. Hou het ook kort in je gesprekken. Vaak kan een telefoontje wachten, omdat je de persoon de volgende dag ontmoet. Kijk ook na of je nog wel gunstige voorwaarden geniet bij je huidige provider en of je niet moet overschakelen naar een andere. Voor nieuwe klanten maakt men dikwijls extra kortingen.

Hou je energiekosten onder controle

Een kleine studie over de energiekosten van je woning kan al veel resultaat opleveren. Het isoleren van je woning kan op termijn voordelig zijn in je totaalafrekening van verbruik. Kijk ook naar energiemaatregelen die je kan nemen die fiscaal aftrekbaar zijn in je personenbelasting. Voorts kan je er ook op toezien dat, indien de verwarming aanstaat, je de ramen en deuren gesloten houdt. Een veel voorkomende fout is dat mensen niet goed met hun verwarmingsthermostaat werken, waardoor onnodig veel energie wordt verspild.

Wees volledig in je belastingaangifte

Indien je niet genoeg ervaring hebt in fiscale optimalisatie, laat je dan bijstaan door een adviseur. Er zijn namelijk heel wat aftrekposten waarvoor jij in aanmerking komt, die je misschien nog niet wist. Hou goed in detail bij wat je allemaal hebt gedaan gedurende het laatste jaar (verbouwingen, isolatie, bepaalde formules van sparen) en ga hier mee naar je adviseur. Hij zal je raad kunnen geven of je recht hebt op belastingaftrek voor bepaalde gemaakte uitgaven.

Neem wat vaker de fiets of rij samen met één auto naar het werk

Indien je de mogelijkheid hebt om met de fiets naar het werk te gaan, twijfel dan niet. Bovendien is het uitstekend voor de gezondheid. Bedrijven moedigen ook het woon-werkverkeer per fiets aan en je kan deze fiscaal inbrengen. Carpoolen is ook een optie. Ga ervan uit dat een volle benzinetank snel 50 tot 60 EUR kost. Afhankelijk van je afstand kan je zo rekenen hoeveel je kan uitsparen per maand. Uiteraard moeten deze opties voor jou in de praktijk haalbaar zijn.

Tracht een groter inkomen te verdienen

Zeggen de bovenstaande 9 tips je helemaal niets, dan kan je uiteraard ook je inkomstenzijde verhogen. Je kan een aantal uur per week tuinieren of bijklussen. Ook kan je bijvoorbeeld zelf een website bouwen en hierdoor via e-marketingactiviteiten extra inkomsten genereren. Of vraag gewoon wat extra inkomen aan je baas. Dit zal je uiteraard wel moeten verdienen.
Enkele tips om snel aanspraak te kunnen maken op een loonsverhoging:
  • Wees zeer nauwkeurig en ijverig in de uitvoering van je projecten. Wees professioneel en ga er steeds 100% voor.
  • Zorg dat je een goed overzicht hebt over je organisatie. Stel je baas voor, dat je er extra taken kan bijnemen die van nut zijn voor de organisatie, mits een aangepaste vergoeding.
  • Tracht je te specialiseren in een bepaald domein en hou deze kennis up-to-date. Op deze manier creëer je een gevoel van onmisbaarheid en sta je sterk om een loonsverhoging af te dwingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besparen op energieverbruikDe prijzen van gas, water en licht stijgen. De hoogste tijd om uw energieverbruik eens onder de loep te nemen. Er valt n…
Kleine besparingen hebben geen zinKleine besparingen hebben geen zinBesparen door iets goedkopere merken boodschappen te kopen heeft weinig effect. Consumenten focussen zich teveel op de k…
Hoe kan ik het beste mijn uitgaven budgetteren?Hoe kan ik het beste mijn uitgaven budgetteren?Budgetbewaking is niet voor iedereen even gemakkelijk te realiseren. Toch is het belangrijk om af en toe kritisch naar j…
Schulden oplossen? Pingedrag aanpassen en goedkoper wonenSchulden oplossen? Pingedrag aanpassen en goedkoper wonenMensen die niet meer rond kunnen komen van hun inkomen, moeten snijden in hun maandelijkse uitgaven. Dit kunnen ze het b…

Reageer op het artikel "10 tips om te besparen op je uitgaven"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Nuttige tips
Schrijf mee!