InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Rijkdom verwerven is geen hocus pocus

Rijkdom verwerven is geen hocus pocus

Rijkdom verwerven is geen hocus pocus Er bestaan twee manieren om rijkdom te verwerven: minder geld uitgeven dan je binnenkrijgt en meer geld ontvangen dan je uitgeeft. Maar het kan ook praktischer.

Maandelijks geld opzij leggen

Tien procent van je inkomen bij het begin van elke maand opzij zetten. Als het ware jezelf uitbetalen. Hoe eerder je begint, hoe beter. Want van een kleiner inkomen is het makkelijker om een bepaald percentage opzij te leggen dan van een hoog inkomen. Van elke salarisverhoging of onverwachte ontvangst, moet de helft worden gespaard. Want geld, waaraan je je nog niet hebt gewend, laat zich het makkelijkst sparen.

Verheug je op het effect van rente-op-rente

Geld dat gespaard wordt, krijgt om het met mooie beeldspraak te zeggen “kinderen en kleinkinderen”. Dat is een fenomeen wat men in financiële kringen aanduidt met de term “samengestelde interest” of “rente-op-rente”. Geld begint als het ware voor je te werken en genereert in de loop van de tijd extra opbrengst. Maar heel belangrijk: het geld dat gespaard is, is "taboe". Het mag niet worden aangeroerd, alleen in gevallen van hoge nood!

Wat doen bij schulden?

Normaliter is er in Nederlandse huishoudens sprake van een licht overtrokken bankrekening (rood staan) en een persoonlijke lening voor de auto, woninginrichting, etc. Omdat er een aanzienlijk deel van de inkomsten wordt gebruikt voor deze (kleine) leningen, blijft er van het inkomen misschien niet zo veel over om van te sparen. De meeste mensen denken: "eerst zal ik de leningen terugbetalen en dan begin ik met sparen."

Door de inflatie dalen ook onze schulden

Helaas werkt het niet op die manier. Integendeel, is de laatste lening eindelijk afbetaald, dan wordt alweer de volgende opgenomen. En omdat het zo lekker met de terugbetaling verliep, wordt de volgende lening zelfs een beetje hoger. In het ergste geval gaan we ervan uit dat ook de inflatie helpt bij onze schulden. Want zoals de waarde van het geld door de jaren heen daalt, zo daalt immers ook de waarde van onze schulden.

Flexibiliteit bij krediet wordt duur betaald

Wie zijn kredietovereenkomst eens goed bekeken heeft, of ooit een lening voortijdig heeft terugbetaald, die weet hoe goed de bank aan ons verdient. We worden bij onze kredieten voor de gek gehouden met vrijheid en flexibiliteit die duur betaald wordt. En bij de actuele "lage rente" betekent het vooral dat banken minder voor jouw leningen hoeven te betalen. De truc om deze valkuil te vermijden, is om tegelijk met het verminderen van onze schulden, te beginnen met sparen.

Eerst schulden wegwerken, dan sparen

Je kan het natuurlijk ook zo zien: waarom zou ik aan de ene kant sparen tegen een relatief lage rente, terwijl ik aan de andere kant een veel hogere rente moet betalen voor mijn schulden? In feite betalen we meer rente op leningen dan we door middel van sparen en beleggen vergaren kunnen. Puur economisch bezien, is het volstrekt logisch om eerst om de schulden weg te werken, om vervolgens te beginnen met sparen.

Het probleem is psychologisch. Het werkt demotiverend op mensen als ze eerst jaren nodig hebben hun schulden op "nul" te brengen om vervolgens niet meer dan een “zwarte nul” op hun bankrekening te hebben. Waren ze echter lang geleden begonnen om regelmatig kleine bedragen te sparen, dan hadden ze nu een banksaldo dat kon motiveren om door te gaan. Nogmaals, rijk worden is geen zwarte magie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Rijkdom verwerven is geen hocus pocus"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 28-08-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!