InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen in Monaco

Sparen in Monaco

Sparen in Monaco Het is niet makkelijk om een spaarrekening te openen in Monaco. Lange tijd was het prinsdom een belastingparadijs waar rijke Europeanen hun geld naartoe brachten om op die manier de belasting in eigen land te ontlopen. Onder international druk is dit minder makkelijk geworden. Toch kan het nog steeds aantrekkelijk zijn om een rekening te openen bij een bank in Monaco. De spaarrente ligt nog altijd een stuk hoger dan bij de verschillende Europese banken. Monaco gold lange tijd as een belangrijk belastingparadijs voor rijke Europeanen die hun geld voor de eigen fiscus verborgen wilden houden. Monaco is een kleine stadstaat gelegen aan de Franse kunst. Het hele land is in totaal een vierkante kilometer groot. Met iets meer dan dertigduizend inwoners is het daarmee het dichtstbevolkte land ter wereld. Monaco is een prinsdom. Het land kent geen inkomens- of vermogensbelasting. Ook wordt er geen btw geheven over producten. Dat maakte het land extra aantrekkelijk voor rijke buitenlanders om te komen wonen.

Bankgeheim in Monaco

Monaco hanteerde lange tijd het bankgeheim. Dat betekent dat banken geen informatie van rekeninghouders verstrekken aan derden. Op die manier konden mensen makkelijk geld weg houden voor de eigen fiscus. De afgelopen jaren staat dat bankgeheim echter onder druk als gevolg van verschillende ontwikkelingen. In de eerste plaats namen in de Verenigde Staten de zorgen toe dat de banken in deze landen werden gebruikt om terroristen te financieren. Hier kwam vooral extra aandacht voor na de aanslagen op 11 september. Tegelijkertijd nam in Europa onder de burgers de weerstand toe dat een groep elite die het al goed hebben ook nog eens keer op deze manier minder belasting betaalden. Daardoor nam vanuit de Europese Unie en de Amerikaanse overheid de druk op Monaco toe om het bankgeheim op te heffen. Monaco was bang om in een internationaal isolement te geraken en besloot daarom uiteindelijk toe te geven.

Spaarrekening openen

Het is niet makkelijk om een spaarrekening te openen bij een bank in Monaco voor iemand die niet in Monaco woonachtig is. De makkelijkste manier is misschien nog wel om het voorwerk via een financieel tussenpersoon te laten doen. Er moeten tal van papieren worden overlegd, zoals een paspoort en een bewijs van vestiging. Verder moet de aanvrager van de spaarrekening kunnen bewijzen dat het geld niet afkomstig is uit illegale activiteiten, zoals de drugshandel. Bij de opening van de rekening moet de aanvrager fysiek aanwezig zijn. Verder verlangen de banken een minimale inleg van een bedrag van tachtigduizend euro bij de opening van een rekening.

Spaarrente in Monaco

Monaco heeft een grote bankensector. Er zijn ongeveer zeventig bankengevestigd in het prinsdom. De banken bieden een breed scala aan financiële producten, waaronder verschillende spaarvormen. Het vertrouwen in de bankensector is vooral groot doordat het onder toezicht staat van de Nationale Bank van Frankrijk. De spaarrente ligt in Monaco gemiddeld een half procent hoger dan in landen als Nederland en Frankrijk. Dat komt omdat de banken er in Monaco er een stuk beter voor staan dan in veel andere Europese banken.

Sparen via een kennis of vriend

Wie niet direct terecht kan bij Monegaske bank kan ook kiezen voor een alternatieve oplossing, bijvoorbeeld het zoeken naar een kennis of familielid die wel een bankrekening heeft in Monaco. Op die manier kan toch geprofiteerd worden van de hogere spaarrente. Hier zijn wel risico’s aan verbonden, bijvoorbeeld dat u alleen via een contactpersoon toegang heeft tot uw bankrekening. Zorg er dus voor dat u hier goede afspraken over maakt die u ook op schrift stelt en desnoods laat vastleggen bij een notaris. Monaco heeft ook de Euro als nationale munt, dus u hoeft zich geen zorgen te maken over de wisselkoersen waardoor uw geld minder waard zou kunnen worden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.ilovemontecarlo.com/offshore-bank-account-monaco/

Reageer op het artikel "Sparen in Monaco"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!