InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Pensioen voor zelfstandigen

Pensioen voor zelfstandigen

Pensioen voor zelfstandigen Vanaf 1 januari 2015 is het voor zelfstandigen zonder personeel mogelijk om een pensioenverzekering af te sluiten bij APG. Werknemers in loondienst zijn via hun werkgever al verzekerd van een pensioen omdat deze daarvoor premie afdraagt. Veel zzp'ers hebben geen goede pensioenregeling, omdat het voor veel van hen lastig is om op reguliere basis geld opzij te leggen. Bij het pensioenfonds voor zelfstandigen is het ook mogelijk eerder de inleg te laten uitkeren, bijvoorbeeld in het geval van langdurige arbeidsongeschiktheid. Per 1 januari 2015 is het voor zelfstandigen zonder personeel (zzp) mogelijk om hun pensioen veilig te stellen bij een eigen pensioenfonds dat zich speciaal op hen richt. Een groot probleem voor veel zelfstandigen is dat er tot op dat moment nog geen pensioenfonds was dat zich speciaal op hen richtte. Bij werknemers in loondienst draagt de werkgever doorgaans premie af aan een pensioenfonds. Op die manier zijn zij verzekerd van een goed pensioen op hun oude dag. Voor zelfstandigen is het wel mogelijk om een pensioenverzekering af te sluiten, maar dit betekent voor hen veel extra kosten. Veel zzp'ers hebben het mede als gevolg van de economische crisis die in 2008 uitbrak zeer moeilijk. Veel van hen hebben daardoor geen geld over dat zij opzij kunnen leggen voor hun pensioen. Uiteindelijk kunnen zij daar later, wanneer zij met pensioen gaan, in de problemen mee komen. Op dat moment moeten zij rondkomen van de AOW die in Nederland niet heel ruim is.

Pensioenfonds voor zelfstandigen

Het pensioenfonds voor zelfstandigen wordt ondergebracht bij de APG. Dat is de grootste pensioenuitvoerder in Nederland. De regeling is een initiatief van vier organisaties, te weten FNV Zelfstandigen, Platform Zelfstandige Ondernemers, Zelfstandigen Bouw en Stichting ZZP Nederland. Zij hebben al verschillende jaren bij de politiek aangedrongen om maatregelen te nemen, omdat het om een serieus probleem ging. Nu hebben ze besloten om zelf stappen te ondernemen. Op de site www.startjezzppensioen.nl is het mogelijk voor zzp'ers om een eigen pensioen af te sluiten.

Flexibele inleg

Ten opzichte van de grotere pensioenfondsen, waar de meeste werknemers in loondienst bij zitten, zijn er verschillende grote verschillen. Zo is deelname aan het pensioenfonds niet verplicht en is er geen minimale of maximale inleg. Bij werknemers in loondienst wordt er elk jaar een percentage van tussen de 1,95 procent en 2,05 procent van het loon opzij gelegd. Een groot voordeel van het nieuwe pensioenfonds is dat de zzp’er flexibel kan inleggen. In tijden dat het economisch goed gaat kan iemand dus besluiten meer geld opzij te leggen en andersom in slechtere tijden te kiezen voor een lagere inleg. Verder is het voor de zzp’er zelf mogelijk om het moment te kiezen waarop hij of zij met pensioen wil gaan. Als de inleg hoog is kan dat ver voor iemands 65e levensjaar, maar andersom is het ook mogelijk langer door te werken.

Langdurige arbeidsongeschikheid

Een ander groot voordeel van het pensioenfonds voor zelfstandigen is dat de gebruikers ervan er ook voor kunnen kiezen om de pensioenpot vervroegd te laten uitkeren in het geval van langdurige arbeidsongeschiktheid. Veel zzp’ers hebben momenteel het probleem dat een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid afsluiten veel te duur is. Daarom kiezen ze er voor om dat niet te doen. Op deze manier zijn ze toch verzekerd van een inkomen voor een bepaalde tijd. Verder krijgen de nabestaanden de inleg uitgekeerd in geval van overlijden. Dat is een groot verschil met de grote pensioenfondsen waar nabestaanden doorgaans weinig tot niets krijgen uitgekeerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pensioen voor zelfstandigen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 26-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Zzp
Schrijf mee!