InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Rabo periodesparen 2019

Rabo periodesparen 2019

Rabo periodesparen 2019 Rabo periodesparen is een manier van sparen die het midden houdt tussen sparen op een direct opneembare spaarrekening en het houden van een spaardeposito. De looptijd is erg kort: dertig tot negentig dagen. En de spaarrente op uw spaargeld? Die is in 2019 variabel. De Rabobank vergoedt deze rente tot een bedrag van 5.000.000.

Rabo periodesparen uitgelegd

Periodesparen van de Rabobank is vooral bedoeld voor wie er al spaart en een bepaald spaardoel heeft. U krijgt namelijk met periodesparen een hogere rente en kunt na enige tijd uw geld opnemen om uw aankoop te doen. Wat is periodesparen dan? Periodesparen is een spaarrekening die in twee varianten bestaat:
  • Periodesparen 30.
  • Periodesparen 90.

Zoals de naam al aangeeft staat uw geld voor een korte periode vast: 30 dagen dan wel 90 dagen. Het aantal dagen dat u kiest is op twee manieren belangrijk:
  • De rente is hoger bij negentig dagen.
  • Uw keuze voor dertig geeft aan dat een geldopname pas kan dertig dagen nadat u dat hebt kenbaar hebt gemaakt bij de bank. Bij periodesparen 90 is dat dan negentig dagen.

Periode sparen is niet vrij opneembaar?

Dat betekent inderdaad dat uw geld niet direct vrij opneembaar is, maar dat daar eerst 30 dan wel 90 dagen overheen gaan. Daarna komt uw storting vrij beschikbaar. U kunt wel op elk moment geld bijstorten.

Periodesparen is geen deposito, wat zijn de verschillen?

Periodesparen is inderdaad ook geen deposito. Bij een deposito spreekt u een bepaalde looptijd af dat u uw totale spaartegoed op de rekening laat staan. U spreekt geen looptijd af voor uw spaargeld, maar een periode die ligt tussen de aankondiging dat u geld wilt opnemen en de effectuering daarvan. Verder is de spaarrente niet vast maar variabel. Waar bij een spaardeposito een opname tijdens de looptijd niet zonder boete mogelijk is (uitzonderingen daargelaten), kan geld opnemen wel boetevrij bij periodesparen. Tot slot blijft het niet opgenomen geld gewoon op de spaarrekening staan.

Rente periodesparen in 2019

De rente is als volgt (januari 2019):

PeriodeSparen 300,08% rente
PeriodeSparen 900,13% rente

Daarmee is de rente hoger dan de variabele rente op een direct opneembare spaarrekening bij deze bank.

Deposito van één maand of drie maanden?

De spaarrekening periodesparen is een interessante keuze binnen van het spaarassortiment bij de Rabobank, maar u kunt natuurlijk ook op zoek naar een deposito van één maand of van drie maanden. Verder zijn er ook banken die kwartaal sparen aanbieden zoals MoneYou. Die rente kan zeker hoger zijn, maar niet iedereen die bij de Rabobank bankiert, stapt graag over naar een andere bank. Zij kunnen eenvoudig periode sparen via Rabo Internetbankieren en Rabo Mobielbankieren. De spaarrente wordt bij periodesparen elk jaar in januari op uw rekening bijgeschreven.

Rabobank is veilig sparen

Bij de Rabobank kunt u veilig sparen en vele klanten sparen en bankieren er ook al lang, maar die extra veiligheid van de AA status betekent ook dat de bank een lagere rente op spaargeld kan geven. U loopt immers minder risico. Wie wel voor een hogere rente wil gaan en kiest voor een spaardeposito kan ook terecht bij andere banken, zoals de Leaseplanbank. Het zou aardig zijn als de banken die nu al een hogere spaarrente geven, ook een vorm van periodesparen gaan invoeren en hun spaarrente dan extra gaan verhogen. Voorlopig zal daarvan nog geen sprake zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rabo periodesparen 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2019
Schrijf mee!