InfoNu.nl > Financieel > Sparen > De hoogste spaarrente met slimme rentemix (dakpanmethode)

De hoogste spaarrente met slimme rentemix (dakpanmethode)

De hoogste spaarrente met slimme rentemix (dakpanmethode) Maak zelf in 2019 een samengesteld pakket met de hoogste rente op spaargeld en vermogen. Maak zo uw eigen slimme rentemix en profiteer zo optimaal van de hoogste spaarrente in ons land. Het is niet altijd even duidelijk wat de rente in de eurozone de komende tijd gaat doen. Daarom is het verstandig om de looptijden van uw spaardeposito's en de verschillende spaarrekeningen goed te spreiden, te mixen tot een mooie eenheid.

Wat is een slimme rentemix als u spaart?

De ECB

De Europese Centrale Bank, ECB, heeft als kern doelstelling om de inflatie in de eurozone op maximaal 2% te houden. De groei doelstelling op basis van het Verdrag van Maastricht is daarbij secundair. De Federal Reserve Bank, FED, waakt vooral over een gestage economische groei. In de huidige economische constellatie lijken dat twee tegengestelde doelstellingen: de rente zou eigenlijk omhoog moeten gaan. Veel zal in 2019 afhangen van de stappen die de ECB zal zetten.

Hoogste spaarrente

Iedereen wil altijd de hoogste spaarrente op zijn spaarrekening krijgen. Maar niemand weet hoe lang de rente op een bepaald niveau zal blijven. Of dat u beter op een rekening zonder voorwaarden kunt sparen met een korte variabele rente, of dat juist beter kunt kiezen voor een hoge spaarrente op een langlopende spaarrekening. Niemand weet dat, ook de bank niet.

Rentemix banken

Er lijkt vaak nauwelijks een pijl op het verloop van de rente te trekken. En toch willen we zo gunstig mogelijk sparen, natuurlijk. Daarom hebben banken een duidelijk stappenplan voor de spaarrente. Ze willen de risico’s verkleinen door de inkoop, verkoop en belegging van geld goed te spreiden. Zij leggen niet al hun geld in één mandje, maar proberen een goede rentemix en beleggingsmix te maken. Particulieren doen dat nog veel te weinig, terwijl het helemaal niet zo moeilijk is om het ook zelf zo te doen. Sterker nog: het is volledig aan te bevelen, want uw rendement op sparen zal omhoog vliegen.

Slimme rentemix voor particulieren

De meeste particulieren weten wel dat ze hun beleggingen goed moeten spreiden, maar van een rente mix hebben ze vaak niet gehoord. De kern is dat niemand weet wat de rente exact de komende tijd gaat doen. Bij een evenwichtige rentemix wordt een deel van het spaargeld kort vastgelegd, maar ook een ander deel langer in de vorm van een spaardeposito in 2019. Doel daarbij is om de gemiddelde rente op uw spaartegoed zo hoog mogelijk te maken.

Optimale rente bepalen

Hiervoor zijn allerlei rente schema’s denkbaar, afhankelijk van het verschil tussen de korte en wat langere rente en uw spaar horizon:

Rekenvoorbeeld rentemix sparen 1

Stel u ziet dat de rente op een maand deposito met 0,8% rente, terwijl de twee- en vijf jaars deposito’s bijvoorbeeld 2% spaarrente opbrengen. Omdat u niet weet wat de rente over een paar maanden gaat doen, maar wel een opwaartse beweging verwacht, kiest u ervoor om bijvoorbeeld 50% in maand deposito’s te stoppen en twee maal 25% in genoemde jaar deposito’s. Gemiddelde opbrengst is dan maximaal 1,5%.

Rekenvoorbeeld rentemix sparen 2

Zelfde als voorbeeld 1, maar u verwacht eerder dat de rente gelijk zal blijven of misschien wel dalen. Toch wilt u ook wel een beetje flexibel blijven. Stop dan bijvoorbeeld 20% in een maand deposito of goede spaarrekening zonder voorwaarden, en de rest in een vijf jaars deposito. De opbrengst is dan 1,75%.

Dakpanmethode

De dakpanmethode is ook een vorm van rentemix. U deelt uw spaargeld bijvoorbeeld in vijf delen. Deel 1 legt u vast voor 1 jaar in een termijndeposito, deel 2 voor twee jaar en zo verder. De deposito's overlappen elkaar dan gedeeltelijk, vandaar de naam dakpanmethode.

Slot

Zo kan iedereen, ook in onzekere situaties, zelf eenvoudig berekenen wat voor hem of haar een verstandige rente mix is voor een optimaal rendement. Vergelijk de aanbiedingen van banken en doe er vooral uw voordeel mee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoge rente op achtergesteld depositoHoge rente op achtergesteld depositoWat is een achtergestelde deposito? Wie zijn geld wat langer kan wegzetten, kiest voor een spaardeposito vanwege de hoge…
Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?Wanneer je spaarrekeningen met elkaar gaat vergelijken, zijn de rentetarieven van die spaarrekeningen het meest belangri…
Rente op rente: Berekenen van rente over rente doe je zo!Hoewel de spaarrente op deposito's en spaarrekeningen op dit moment niet zo hoog is, loont het de moeite om je geld niet…

Reageer op het artikel "De hoogste spaarrente met slimme rentemix (dakpanmethode)"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2019
Schrijf mee!