InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Boeterente: als sparen wordt bestraft

Boeterente: als sparen wordt bestraft

Boeterente: als sparen wordt bestraft De Europese Centrale Bank speelt al enige tijd serieus met de gedachte om deposito's van banken te belasten met een boeterente. Zo worden die banken gedwongen om hun geld volledig in de economie te pompen. Dat is een gevaarlijk signaal.

Ook spaargeld van gewone burgers belasten?

Doorgaans wordt onbehoorlijk gedrag met een sanctie bedacht. Maar nu wil men gedrag gaan bestraffen dat in veel kringen in de samenleving wordt aangeduid als een deugd. We hebben het over het sparen. De Europese Centrale Bank ( ECB ) is van plan om als eerste grote geldinstelling de deposito's van banken bij de ECB te belasten met een boeterente. Deze maatregel past goed in de vooral in de Verenigde Staten gevoerde discussie over de vraag of we niet ook het gewone spaargeld van burgers met een strafrente moeten belasten.

Stagnerende economische opleving is aanleiding

Bij dit alles gaat het slechts om één ding: overdreven voorzichtige banken en aarzelende consumenten moeten worden gedwongen om hun geld volledig in de economische kringloop te pompen. Het is alles of niets. Op die manier moet de stagnerende groei in de geïndustrialiseerde landen worden gestimuleerd. Het plan riekt naar wanhoop en paniekvoetbal. Per slot van rekening is geld zo goedkoop als nooit tevoren in de moderne economische geschiedenis. Het belangrijkste rentepercentage in de eurozone is 0,25 procent, wat in meerdere Europese staten ertoe leidt dat sparen door de hogere inflatie is uitgegroeid tot een verliesgevende activiteit. Bovendien is twijfelachtig of met een boeterente voor banken het beoogde doel wel bereikt wordt. In het ergste scenario rekenen kredietinstellingen de extra kosten door aan de kredietnemers.

Is nóg meer krediet de oplossing?

Men schijnt al weer vergeten te zijn dat de wereldwijde financiële crisis van 2008 zijn oorsprong had in bovenmatige schulden. De wereld heeft destijds meer geld uitgegeven dan ze zich kon veroorloven. Ook toen was de rente laag. De afkeer van de spaargedachte en de opmars van "leven op krediet”, zoals het door sommige economen werd omschreven, was de oorzaak van de financiële ineenstorting. Er kan dan weliswaar het nodige verbeterd zijn sedert die tijd, één probleem heeft zich nog verhevigd: de schulden van particulieren en overheden in Europa zijn nu hoger dan in 2008. Kan nóg meer krediet dan de oplossing zijn?

Ongeremd consumeren in plaats van sparen

Het instrumentarium van centrale banken heeft zijn grenzen bereikt. Bij een rente van bijna nul, dreigen de monetaire autoriteiten de controle over de geldvraag te verliezen. Nu ook nog het oppotten van geld bestraffen, zou die machteloosheid alleen nog maar onderstrepen.

Geduld is geboden

De westerse wereld zweet nog de gevolgen van de economische crisis uit, maar in Spanje, Portugal en Ierland werpen de hervormingen van het economisch beleid hun vruchten af. De kredietverlening en de consumptie zullen weer aantrekken, dat staat vast. De ECB moet niet proberen dit proces te forceren. Het moet beetje bij beetje gestalte krijgen.

Inzet van eigen middelen is te verkiezen boven krediet

Daarnaast heeft geld altijd een faire prijs nodig, anders stroomt het in de verkeerde kanalen. Nu al zijn de beurzen oververhit. Voor spaarders is een “nulrente”, en al zeker een boeterente, dubbel gevaarlijk. Hun pensioen en oudedagsvoorziening staat door de extreem lage rente aanzienlijk onder druk. Daarnaast geven de centrale bankiers een gevaarlijk signaal af: ongeremd consumeren verkiezen boven de inzet van eigen middelen. Maar het tegendeel is waar: sparen is belangrijk. Maar dan moet het wel een beetje de moeite waard zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Boeterente: als sparen wordt bestraft"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 04-02-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Rente van A tot Z
Schrijf mee!