InfoNu.nl > Financieel > Sparen > De ING & de Kwartaalextrarekening

De ING & de Kwartaalextrarekening

De ING & de Kwartaalextrarekening De Kwartaalextrarekening van de ING bank geeft een mooie rente voor wie het spaargeld een kwartaal laat staan. Bij de Oranjerekening van de ING Bank bent u nog beter af, want die geeft tot 1,3% rente. Bovendien kan de kwartaalextrarekening niet meer worden geopend en is de alternatieve Profijtrekening of een deposito van één jaar de beste keuze.

De ING bank

De ING kent vele spaarrekeningen. Meestal zijn de rentes relatief laag en zijn er vervelende beperkende voorwaarden. Een spaarrekening die er een beetje tussen in zit, is de Kwartaal extra rekening.

De ING & de Kwartaalextrarekening

De Kwartaal extra rekening is, zoals de naam al aangeeft, een kwartaalrekening. Op de website van de ING vindt u geen informatie meer over deze rekening als u in de zoekbalk het woord Kwartaalextrarekening invult. De rekening kende een basisrente van 1,45% rente en een bonus van 0,25%, ofwel samen een spaarrente van 1,7%. Maar er zijn inmiddels goede alternatieven voor deze manier van sparen (zie hierna).

De bonus op de Kwartaalextrarekening

De bonus kreeg u als u gedurende het kwartaal niets van de rekening afboekt. Bovendien krijgt u voor elke euro spaarrente gratis extra Rentepunten die u kunt besteden in de ING Voordeelwinkel. U betaalt volgens de ING bank daar de helft van de adviesprijs van de producten in euro’s en de andere helft met de verzamelde Rentepunten. Hoe meer u spaart, des te meer Rentepunten u krijgt. Vaak zijn er spaaracties waarbij je een product krijgt opgestuurd. Het ingelegde bedrag moet minimaal drie maanden op de spaarrekening blijven staan. Zowel de basisrente als de extra rente zijn variabel.

Betaalrekening bij de ING bank

Een voorwaarde om bij de ING te kunnen sparen is, dat u er ook een betaalrekening hebt, waar u jaarlijks een zeker bedrag voor betaalt. Interessant zijn ook de banken die betaalrekeningen met betere voorwaarden aanbieden. Zoals Argenta. Ook de Triodosbank bood tot voor kort een voordelige betaalrekening aan.

De Spaarrekening voor UNICEF

U kunt ook de zogenaamde spaarrekening voor UNICEF openen. Daarmee spaart u met tot 1,3% spaarrente waarbij de ING bank zelf en niet ten laste van u nog eens 0,1% overmaakt naar Unicef. U krijgt zo een mooie rente en Unicef profiteert mee. Of de vergelijkbare Oranje Spaarrekening. Die geeft eenzelfde rente, u kunt ook nog eens tien spaardoelen opgeven als u dat wilt, maar de bank stort niet nog eens geld voor Unicef. Het beheer van de spaarrekeningen is ook buitengewoon eenvoudig: of via Mijn ING of via een app. De rente die de bank geeft is hoger naarmate u meer spaar, daarbij worden vier schijven onderscheiden:
  • spaartegoed tot € 5.000;
  • spaartegoed van € 5.000 tot € 25.000;
  • spaartegoed van € 25.000 tot € 75.000;
  • spaartegoed van € 75.000 of meer.

Slot

Wie zijn spaargeld wat wil spreiden over verschillende banken, omdat dat toch veiliger is en het een kwartaal kan laten staan, heeft aan de Kwartaalextrarekening een goed alternatief. Maar er zijn ook andere kapers op de kust, meestal buitenlandse banken. Wie wat meer geld opzij kan zetten, kiest momenteel voor MoneYou. Een spaarrekening openen is gratis bij de ING bank en MoneYou. Van beide rekeningen is het geld vrij opneembaar, u ontvangt de rente per dag over het tegoed dat op die dag op de rekening staat. Het is opvallend dat de ING bank anno 2015 geen kwartaalrekening meer heeft, anderzijds is een vrij opneembare rekening ook wel weer handig want dan kunt u zonder renteverlies of boete eenvoudig overstappen naar een andere spaarrekening of zelfs een andere bank.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De ING & de Kwartaalextrarekening"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2019
Schrijf mee!