InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Sparen wij Nederlanders verkeerd?

Sparen wij Nederlanders verkeerd?

Sparen wij Nederlanders verkeerd? Nederlanders hamsteren miljarden op laagrentende spaarrekeningen maar zelfs bij relatief lage inflatie gaat hun geld daardoor langzaam in rook op. Zijn andere beleggingscategorieën wellicht lucratiever en kunnen we meer halen uit ons spaargeld?

Negatieve reële rente

Miljarden euro's aan vermogen bezitten wij Nederlanders. Een groot deel daarvan staat op spaarrekeningen en depositorekeningen. Maar dat geld werkt niet voor ons. In tijden van historisch lage rente, krijgen de meeste spaarders nauwelijks één procent rente op hun belegging. Na aftrek van inflatie, kosten en eventueel belasting, blijft niets meer over. Erger nog, de opbrengst is zelfs negatief. Negatieve reële rente noemen experts dat.

Angst voor inflatie

De Nederlander spaart vlijtig genoeg, maar verkeerd, zeggen economen. Veel Nederlandse burgers zouden hun vermogen hoofdzakelijk in contanten, in direct opvraagbare spaartegoeden en obligaties beleggen, terwijl aandelen nog grotendeels gemeden worden. Vooral met het oog op de wijdverbreide angst voor inflatie in dit land, is dat paradoxaal. Want juist met laagrentende beleggingen leveren we ons uit aan het risico dat we het meest vrezen.

Hoeveel geld laten spaarders liggen?

Ook al was er in 2013 nog geen sprake van hoge inflatie, ook die relatief lage inflatie tast toch onze spaarrente aan. Met hun foutieve beleggingen verspelen de Nederlanders geld. Hoe groot die schade is? Wel, wie 10.000 euro op een spaarrekening laat staan, beschikt bij een rente van één procent na vijf jaar over 10.510 euro, en dan nemen we ook nog aan dat er sprake is van samengestelde interest, wat doorgaans niet het geval is op een gewone spaarrekening. Een miezerige opbrengst vooral omdat de koopkracht bij een inflatie van pakweg 1,5 of 2 procent lager is dan bij aanvang van de belegging. En als dan ook nog 1,2% vermogensrendementsheffing verschuldigd is, valt de balans nóg slechter uit. Het dilemma: de rente op spaartegoeden zoals spaarrekeningen, termijndeposito’s of spaarplannen, bevindt zich op een historisch laag niveau.

Ook beleggen in obligaties is geen optie

Ook met relatief veilige obligaties valt nauwelijks meer rendement te behalen. Stel een tienjarige staatsobligatie geeft 1,7 procent rente. Voor € 10.000 zou dat over vijf jaar een totaal van € 850 aan rente opleveren. Zelfs als men met zijn spaargeld onder het fiscaal vrijgestelde bedrag zit, blijft er onder de streep nooit veel over.
Sparen is dus geen lucratieve vorm van beleggen meer. We zouden er goed aan doen om ons spaargeld intelligenter en vooral meer winstgevend te beleggen. Alleen wie nu juist handelt, zorgt ervoor dat de inflatie zijn spaargeld niet opeet.

Obligaties, zelfs die van solide schuldenaren, zijn dus niet de oplossing voor het probleem. Wie belegt in bedrijfsobligaties uitgegeven door een bedrijf als BMW bijvoorbeeld, ziet evenmin een 1 of een 2 voor de komma. Weliswaar ligt de couponrente met name bij de wat oudere obligaties hoger, maar de koersen daarvan zijn extreem gestegen, zodat het rendement onder de streep tot minibedragen ineengeschrompeld is. Door aankoop van langlopende obligaties kan het probleem van lage reële rente enigszins worden gecompenseerd met een hogere looptijdpremie, maar juist obligaties met lange looptijd zijn in tijden van stijgende rente bijzonder kwetsbaar voor koersverliezen.

Valutarisico bij obligaties in vreeemde valuta

Wie zich niet extreem lang wil binden, vangt bot. Alleen met obligaties in vreemde valuta van bonafide schuldenaren kan op middellange termijn nog wat verdiend worden, maar dan draagt de bezitter van de stukken wel het valutarisico. Zijn opbrengst hangt er uiteindelijk ook vanaf hoe bijvoorbeeld de Canadese dollar of de Noorse kroon zich hebben ontwikkeld. Wie het valutarisico niet wil dragen, zal zijn toevlucht moeten nemen tot obligaties van emittenten met een minder goede kredietwaardigheid.

Hoge rendementen in aandelen

Het bovenstaande geeft aan dat de zoektocht naar de juiste beleggingsvorm in tijden van praktisch afgeschafte rente steeds moeilijker wordt. Daarom raden veel deskundigen in toenemende mate aan om in aandelen te beleggen. Sommigen van hen gaan daarbij zover, dat ze binnen twintig jaar een stijging van de Amsterdamse aandelenindex tot wel 1000 punten voorzien, meer dan een verdubbeling van de huidige stand dus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sparen wij Nederlanders verkeerd?"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 29-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Rente-aspecten
Schrijf mee!