InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Banksparen in 2020

Banksparen in 2020

Banksparen in 2020 Wat is er met banksparen nog mogelijk in 2020? Wie al een hypotheek had op basis van banksparen of zijn gouden handdruk had geregel met banksparen, kan daarmee doorgaan. Voor nieuwe aanvragen zijn de bankspaarhypotheek verdwenen, de stamrecht BV, de gouden handdruk verzekeringen en ook het gouden handdruk banksparen. Maar u kunt in 2020 wel een lijfrente opbouwen via banksparen of als u uw onderneming staakt, uw Fiscale oudedagsreserve FOR afstorten en afkopen door middel van banksparen.

Banksparen 2020 is nog beperkt mogelijk

Het begon zo mooi. Sinds 1 januari 2008 kon u op vele manieren gaan banksparen. Denk aan:
  • De hypotheek en hypotheekaflossing;
  • De gouden handdruk en ontslagvergoeding;
  • De uitvaart of begrafenis;
  • Het pensioen.

En waarom besloot het parlement daartoe? Omdat we de hele affaire met woekerpolissen onder ogen kregen waardoor we voor veel geld weinig kregen. De kosten van de verzekeringen voor de oude dag of hypotheek waren hoog, het rendement laag. Vele rechtszaken werden daarna aangespannen en al die zaken zijn nog steeds niet volledig afgewikkeld. De politiek oordeelde dat er meer concurrentie mogelijk moest worden. Als de banken nou allerlei nieuwe producten onder de naam banksparen op de markt zouden mogen brengen, dan zou het beter gaan. En het leek ook beter te gaan, want de kosten van het banksparen waren regelmatig lager dan bij een vergelijkbare verzekering.

Gouden handdruk sparen in 2020

In 2014 verdween in het kader van de bezuinigingen het gouden handdruk sparen, de stamrecht bv en de gouden handdruk verzekeringen. U mag een in 2020 bestaande bankspaarproduct voortzetten, maar in 2020 niet een nieuwe regeling afsluiten.

Bankspaarhypotheek in 2020

Vanaf 2013 moet u aflossen op uw hypotheek om uw hypotheek fiscaal aftrekbaar te maken en omdat de bankspaarhypotheek net zoals bijvoorbeeld de spaarhypotheek niet aan de voorwaarden van maandelijks aflossen voldoet, is ook de bankspaarhypotheek afgeschaft voor nieuwe gevallen. Wie in 2020 nog een bankspaarhypotheek heeft, mag die voortzetten.

Banksparen pensioen 2020, formule jaarruimte 2020

Ook de fiscale regels als u wilt banksparen voor een aanvullend pensioen veranderen jaarlijks, zo gaat de pensioengerechtigde leeftijd naar 67 jaar. Banksparen voor het pensioen blijft mogelijk maar uw jaarruimte wordt in 2020 anders bepaald en daarmee vermindert ook wat u nog belastingvrij aan pensioen kunt sparen. De formule luidt in 2020:

Fiscale jaarruimte 2020= 0,133 * (IG - 12.472 euro) (6,27 x A) F

waarbij:
  • IG = inkomen;
  • A = Pensioenaangroei, het bedrag dat u via de werkgever hebt opgebouwd;
  • F = Toename van de oudedagsreserve FOR, geldt alleen voor zelfstandige ondernemers.

Oudedagsreserve en staking bedrijf

De oudedagsreserve FOR is een uitgestelde winst die is gereserveerd voor uw aan te kopen pensioen. Bij de staking van uw bedrijf kunt u de FOR afrekenen, maar dat is vaak ongunstig omdat het belastingtarief dan hoog kan oplopen, of u kunt een oudedagsreserve bij een bak aankopen via banksparen. De afstorting van de oudedagsreserve verhoogt weliswaar uw winst maar de premies voor de aan te kopen lijfrentepolis is fiscaal aftrekbaar. Uw accountant of financieel adviseur kan voor u berekenen hoeveel u moet storten en wat dit fiscaal voor u betekent.

Conclusie banksparen 2020

De fiscale mogelijkheden van banksparen bij een bank of verzekeringsparen bij een verzekeringsmaatschappij zijn in 2020 relatief beperkt. In die zin worden verzekeraars en banken op een gelijke manier behandeld. De consument ziet daarmee allerlei fiscale voordelen verdwijnen. Voor het banksparen was een mooie toekomst weggelegd, in 2020 gaat het veelal nog om het lijfrentesparen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Banksparen in 2020"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-02-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Banksparen
Schrijf mee!