Voorspelling spaarrente 2020 (prognose)

Voorspelling spaarrente 2020 (prognose) Wat gaat de spaarrente in 2020 doen, stijgen of dalen? Wat is de prognose en voorspelling voor 2020? De spaarrente daalde tot en met 2019, maar een stijging gloort, zeker als de economie conform verwachting blijft aantrekken. Uw spaargeld zit op een renteverhoging te wachten, de pensioenfondsen ook, maar gaat dit ook gebeuren? De spaarrente in Nederland is sterk afhankelijk van de plannen van de Europese Centrale Bank en voorzitter Christine LaGarde. Mario Draghi heeft vooral de rente verlaagd, een heroriëntatie lijkt op zijn plaats. Als deze Europese depositorente daalt of stijgt, merkt u dat kort daarna ook aan uw spaarrekening, uw pensioenopbouw en vermogen.

Voorspelling en prognose spaarrente 2020

Er is niet één spaarrente, maar er zijn er velen. U kunt kiezen voor een variabel korte spaarrente, maar ook uw geld op een termijndeposito vast zetten voor vele jaren. Als u kiest voor een termijndeposito of spaardeposito hebt u met de ontwikkelingen van de lange rente te maken en die vertonen een stijging. De verwachting is dat de lange rente later in 2020 gaat stijgen. Als u kiest voor een spaarrekening met een variabele rente, dan hebt u vooral te maken met de gevolgen van de besluiten van de Europese Centrale Bank ECB.

Beleid rente Mario Draghi (ECB)

De voormalige voorzitter van de ECB Mario Draghi hield de Europese rente extreem laag en kwam met kwantitatieve verruiming. Dit om het mogelijk te maken dat banken goedkoop geld kunnen lenen en voldoende kredieten kunnen verstrekken. De depositorente werd daarmee negatief. De depositorente is de rente waartegen kredietinstellingen overnight deposito’s kunnen plaatsen bij de nationale centrale bank. De geldmachine mocht in Europa immers niet tot stilstand komen. Aan Jerome Powell (topman FED in 2020) is de eer om de rente te verhogen of verlagen. Als de economie in de VS goed blijft draaien in 2020 lijkt er weinig reden te zijn om de rente daar te verlagen en ligt misschien wel een verhoging voor de hand. In Europa zitten we met de erfenis van de Italiaan Mario Draghi. Zijn beleid was goed voor landen met een grote staatsschuld zoals Italië, goed voor beleggers, slecht voor spaarders.

Voorspelling van het beleid Europese Centrale Bank

De ECB zit tussen twee vuren. Enerzijds wil men de rente laag houden, anderzijds heeft de bank tot doel om de inflatie in Europa te beperken tot maximaal 2%. De rente moet laag blijven om vooral ook de zuidelijke landen en banken te steunen. Maar de inflatie zal aantrekken als de economie aantrekt of als wereldwijde ontwikkelingen op de kapitaalmarkt daartoe aanleiding zullen geven. Nu stemmen de centrale banken in de wereld meer dan voorheen hun beleid onderling af, maar als de FED straks de noodzaak zal zien om de rente verhogen, zal Europa misschien voor een geringere verhoging van de rente kiezen, maar niet volledig kunnen achterblijven. De kapitaalmarkt is een internationale markt van snel geld, en het geld zal vloeien naar de landen waar het meeste rendement kan worden gehaald. Dat betekent dat ook Europa in zekere zin een speelbal is van de internationale ontwikkelingen. En de Verenigde Staten hebben al voorzichtig stappen aangekondigd die tot een rentestijging zullen leiden.

De Europese banken moeten hun buffers versterken

Afgesproken is dat de Europese banken hun buffers zullen moeten versterken, wat als de banken hun werk willen kunnen blijven doen, zal leiden daar meer vraag naar uw spaargeld. Deze extra vraag komt niet van een enkele bank, maar van bijna alle banken. Deze funding met spaargeld zal toenemen en daarmee de spaarrente verhogen. Daarbij moeten prijsstunters niet worden uitgesloten die er ook nog eens een schepje bovenop zullen doen. Hogere tarieven moeten onder het beleid van Christine LaGarde niet worden uitgesloten. Deze stijging van de spaarrente zal naar verwachting geleidelijk gaan, maar kan zich versnellen als ook de economie in 2020 verder kan aantrekken. De concurrentie op de Nederlandse spaarmarkt is groot waardoor banken elkaar snel in de aangeboden spaarrente zullen volgen. De stijging bij de ene bank leidt al snel tot een hogere spaarrente bij de andere bank. De verwachting is ook dat er weer meer internationale banken de Nederlandse spaarmarkt zullen betreden. Nederlanders sparen immers veel geld en bleken in het verleden bereid om voor de hoogste spaarrente te gaan.

Conclusie prognose en voorspelling spaarrente 2020

Onder de veronderstelling dat de wereldeconomie en vooral de Europese economie nog zal aantrekken, zal de ECB het Europese beleid van een lage korte rente niet te lang kunnen volhouden. Het risico op zeepbellen en inflatie wordt dan te groot en het geld zal toevloeien naar andere delen in de wereld. Dat betekent dat op termijn de spaarrente zal stijgen. Maar het is een wankel evenwicht in Europa. Een hogere rente zal ook de economische groei kunnen afremmen en daar zit de ECB ook niet op te wachten. De verwachting is ook dat de banken meer dan in 2019 het geval was, later in 2020 graag uw spaargeld in ontvangst zullen willen nemen tegen de vergoeding van een hogere spaarrente, maar als het tegen een lagere rente kan, zullen ze ook geen nee zeggen. Het moment van een hogere spaarrente gaat komen. Een afbouw van het opkoopprogramma in 2020 en de hogere wereldwijde rente op de kapitaalmarkt, kunnen de spaarmarkt snel veranderen in 2020.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voorspelling spaarrente 2020 (prognose)"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2020
Schrijf mee!