InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Pensioen: is "gewoon" sparen beter dan pensioensparen?

Pensioen: is "gewoon" sparen beter dan pensioensparen?

Pensioen: is "gewoon" sparen beter dan pensioensparen? De economische crisis van 2008 en de jarenlange onzekerheid die eruit volgde leidde tot veel terughoudendheid bij beleggers. Tal van beleggingsmogelijkheden leken minder aantrekkelijk omwille van het gebrek aan rendement. Pensioensparen is er daar een van. Geld investeren in een pensioenspaarfonds kan voordelen met zich meebrengen op fiscaal vlak, maar is ook afhankelijk van de beurskoersen. Een pensioenspaarfonds is in feite een beleggingsfonds en kan dus evengoed een negatief als positief rendement opleveren. Vermits de meeste pensioenfondsen verlies leden tijdens en na de crisis kozen steeds meer mensen ervoor om af te wachten. Het geld op je spaarrekening is bovendien gewaarborgd door de Europese depositogarantie en levert je op lange termijn samengestelde interesten. Is pensioensparen minder zinvol dan "gewoon" sparen?

Pensioensparen en rendement

Bij de keuze van investeringen en beleggingen is rendement het magische toverwoord, waarbij vaak op een optimistische manier wordt gegoocheld met percenten. Termen als "gewaarborgd rendement" en "potentieel rendement" worden hierbij makkelijk gebezigd zonder dat beleggers er zich veel vragen bij stellen. De economische crisis van 2008 bracht echter een omslag teweeg in de hoofden van beleggers: de kritische zin en het scepticisme namen toe bij het kiezen van een investering. Dit geldt ook voor pensioensparen. Pensioenfondsen maakten grote verliezen tijdens en na de economische crisis en meer en meer mensen gingen de zin van pensioensparen in twijfel trekken.

Pensioenspaarfonds = beleggingsfonds

Wat veel mensen vergeten, is dat een pensioenspaarfonds alle risico’s met zich meedraagt van een gewoon beleggingsfonds met aandelen en/of obligaties. Een pensioenspaarfonds is dus ook afhankelijk van de aandelenmarkten om rendement te halen. Gaat het slecht op de beurs, dan gaat het ook slecht met je pensioenspaarfonds. Gemiddeld genomen maakten de pensioenfondsen in Europa bijvoorbeeld een verlies van -1,6% tussen 2008 en 2013. Een beurscrisis zoals die van 2008 slaat natuurlijk erg zwaar toe op het rendement van een verzameling aandelen. Het punt is dus dat pensioenfondsen afhankelijk zijn van de strubbelingen op de markten.

Voordelen pensioenspaarfonds

Het enige verschil met een gewoon beleggingsfonds is in feite dat een pensioenspaarfonds je jaarlijks een belastingvoordeel oplevert doordat je het kan inbrengen in je belastingaangfite. Strikt genomen is dit het enige voordeel van pensioensparen via een pensioenspaarfonds. Een ander mogelijk voordeel is het potentieel rendement van de beleggingen waarin het pensioenspaarfonds investeert. Gaat het goed met aandelen en obligaties, dan zal ook je pensioenspaarfonds winst kunnen maken. Is het tegenovergestelde het geval, dan blijft alleen het fiscaal voordeel over. Verder lig je als investeerder "aan de ketting" als je in een pensioenfonds investeert, want als je je geld terugwilt voordat je op pensioen gaat, moet je doorgaans astronomisch hoge uitstapkosten betalen.

Kosten vaag

Veel mensen laten zich misleiden door het valse gevoel van veiligheid dat pensioensparen kan teweegbrengen. Je denkt dat je veilig zit door op de lange termijn voor je pensioentje te sparen, want dan heb je immers recht op een rustige oude dag. Wat je vergeet is dat de kosten van een pensioenspaarfonds aardig kunnen oplopen. Ten eerste zijn er al instapkosten om eraan te kunnen beginnen, er zijn de vermelde uitstapkosten en bovendien zijn er ook beheerskosten. Dit betekent dat ook de beheerder van het pensioenfonds betaald moet worden. Doordat deze kosten doorgaans in het meegedeelde rendement worden verrekend, heb je daar zelden goed zicht op.

Belastingen op rendement

Als het dan zover is en je denkt te kunnen gaan cashen op het moment dat je op pensioen gaat, dan komt de overheid ook nog eens langs om het handje op te houden. Want ook op je rendement moet je natuurlijk belastingen betalen. Samengevat: als de belastingen te zwaar wegen op pensioenfondsen, en het rendement is te laag, dan lijkt pensioensparen weinig zin te hebben. Dat vindt althans de Europese beleggerslobby EuroFinuse, die de waarde van de pensioenplannen in Europa sterk in twijfel trekt. Bovendien kan een regering fiscale voordelen aanpassen, verminderen of zelfs afschaffen als ze dat nodig acht. Er zijn in het verleden al vaak "noodmaatregelen" of "uitzonderlijke beslissingen" genomen om meer geld in de staatskas te brengen als het land door een crisis wordt getroffen. Het afschaffen van fiscale voordelen is daar een mogelijk voorbeeld van.

"Gewoon sparen" voor je pensioen?

Geen kosten

Angst op de financiële markten na 2008, onzekerheid in de economie, of simpelweg het gebrek aan investeringskapitaal leidde ertoe dat meer mensen hun geld rustig lieten "wachten" op een veilige spaarrekening. Het is niet meer zo pessimistisch om te beweren dat je voor een degelijk appeltje voor de dorst beter gewoon geld spaart op een spaarrekening dan dat je investeert in een pensioenspaarfonds. Sparen voor later levert je weliswaar een relatief lage interest op, maar je hoeft geen instapkosten, geen uitstapkosten en geen beheerskosten te betalen.

Samengestelde interesten

Bovendien is de spaarrekening de veiligste belegging dankzij de Europese depositogarantie, die 100.000 euro per persoon en per spaarrekening garandeert in geval van failiet. Daarnaast mag je ook niet vergeten dat sparen op de heel lange termijn een erg interessant rendement kan halen dankzij de samengestelde interesten. Het is geen toeval dat Albert Einstein, niet de minste onder de geleerden, beweerde dat samengestelde interesten de “allergrootste kracht” zijn van het hele universum. Die samengestelde interesten vormen een "gegarandeerd" rendement, en dit in tegenstelling tot het "potentieel" rendement van een pensioenspaarfonds, dat afhankelijk is van stijgende beurskoersen van aandelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pensioen en inkomen: wat zijn de pensioenpijlers?Pensioen en inkomen: wat zijn de pensioenpijlers?Als je op pensioen gaat, moet je het met een lager inkomen stellen dan tijdens je loopbaan. Je kan wel beschikken over e…
Pensioensparen in België: Hoe en waarom pensioensparen?Pensioensparen in België: Hoe en waarom pensioensparen?Pensioensparen is en blijft een fiscaal voordelige maatregel waar je kan van genieten. Tegelijkertijd ben je ook bezig m…
Jong beginnen sparen en het nut van samengestelde interestenJong beginnen sparen en het nut van samengestelde interestenGeld sparen levert je jaarlijks een bepaalde rente op. Die rente wordt bij je basiskapitaal gevoegd, waardoor het totaal…
Slim pensioensparen: Fiscaal voordeel (BE)Slim pensioensparen: Fiscaal voordeel (BE)Wie aan pensioensparen doet, wil een appeltje voor de dorst voorzien voor tijdens zijn pensioen. Pensioensparen draait e…
Geld sparen voor je kinderen: mooi rendement op termijnGeld sparen voor je kinderen: mooi rendement op termijnSparen is niet vanzelfsprekend in tijden van crisis, zeker niet voor jonge ouders die financieel nog zwak staan. Geld sp…
Bronnen en referenties
  • http://www.beurs.com/2013/06/25/pensioensparen-brengt-niets-op/25806
  • http://www.mijnkapitaal.be/andere-beleggingen/pensioensparen/pensioensparen-fiscaal-interessant/
  • http://betterfinance.eu/de/medien/nachrichten/news-details-de/year/2015/month/1/article/pension-funds-too-big-to-fail/?tx_ttnews%5BbackPid%5D=88&cHash=7c2db94519ebef0f6ac4659f39cd39d6
  • (alle bronnen geraadpleegd op 02/02/2016)

Reageer op het artikel "Pensioen: is "gewoon" sparen beter dan pensioensparen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-02-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Pensioensparen
Schrijf mee!