InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Problemen Bank of Scotland

Problemen Bank of Scotland

Problemen Bank of Scotland De Bank of Scotland behoort sinds jaar en dag tot een van de meest gerespecteerde banken voor een veilige geldbelegging. Van de vakpers en bij consumentenorganisaties krijgt de instelling overwegend positieve kritieken. Geprezen worden onder meer de bovengemiddelde voorwaarden en de eenvoudige maar betrouwbare verwerking via online bankieren.

Bank gekenmerkt door een stabiele rentepolitiek

Bank of Scotland heeft een overwegend goede naam en kenmerkt zich onder meer door een stabiele rentepolitiek. De instelling krijgt geregeld goede waarderingen van verbruikersorganisaties en vakbladen. Contact met de klantenservice is per telefoon en per e-mail mogelijk. Toch waren er in de loop van 2011 (en sporadisch ook daarna) enige problemen te melden.

Problemen met inloggen en activeren van het account

In de zomer van 2011 was er gedurende meerdere dagen sprake van technische problemen die een groot deel van het klantenbestand troffen. Volgens de bank kwam het door routine-onderhoud tot technische problemen en als gevolg daarvan tot geblokkeerde rekeningen die echter geenszins van invloed waren op de veiligheid van de ingelegde spaargelden, maar die alleen de toegang daartoe blokkeerden.

Inloggen nog steeds niet zonder problemen

Volgens klanten duurde het meerdere dagen voordat de beperkingen volledig waren opgeheven. Problemen van een dergelijke omvang heeft Bank of Scotland sedert die tijd kennelijk niet meer gehad. Toch melden klanten sporadisch, maar wel bij herhaling, dat er bij het inloggen problemen zijn en dat het openen van een bankrekening enkele dagen op zich laat wachten.

Bank of Scotland niet als huisbank

Dat de Bank of Scotland consumentenorganisaties en grote delen van de vakpers ondanks bovengenoemde problemen weet te overtuigen, heeft te maken met haar status als aanvullende (tweede) bank, wat al min of meer blijkt uit haar portfolio. De Schotten bieden immers geen producten aan voor het betalingsverkeer en komen dus niet gauw in aanmerking als huisbank. Als pure spaar- en beleggingsbank met uitsluitend rentedragende producten, wordt de bank uit een oogpunt van technische stabiliteit aan iets lagere normen getoetst dan banken waar beurszaken worden afgehandeld of salarisrekeningen worden gevoerd.

Hoe veilig is Bank of Scotland?

Veiligheid bij internetbankieren is bij de bankkeuze weliswaar geen doorslaggevende factor, maar wel een noodzakelijke voorwaarde. Dit geldt met name als de bank uitsluitend orders via online bankieren accepteert en haar klanten geen andere communicatiekanalen biedt.

De Bank of Scotland focust zich bij een gevoelige materie als veiligheidsaspecten volledig op transparantie en is volkomen concreet en helder over de intern getroffen beveiligingsmaatregelen. Samengevat de belangrijkste daarvan:

  • Firewall Protectie;
  • SSL-encryptie;
  • Beveiligingscertificaat;
  • Beveiligde login met zelfgekozen wachtwoord en extra beveiligingsvraag;
  • Time-out-functie;
  • mTAN procedure.

Extra beveiligingsvraag

Nu zijn Firewall-beveiliging, SSL-encryptie en een beveiligingscertificaat geen bankspecifieke eigenschappen en dat soort beveiligingen zijn tegenwoordig al standaard bij elke zichzelf respecterende webwinkel. De belangrijkste bescherming tegen ongeoorloofde toegang tot de bankrekening vindt echter plaats vóór het moment van inloggen. Om in te loggen bij internetbankieren van Bank of Scotland moeten rekeninghouders behalve hun gebruikersnaam en een wachtwoord namelijk een extra beveiligingsvraag beantwoorden.
Gerelateerde artikelen
Sparen bij de Bank of Scotland NederlandSparen bij de Bank of Scotland NederlandDe Bank of Scotland geeft u op de direct opneembare rekening een rente van 0,75%. De Bank of Scotland Nederland moet u o…
Royal Bank of Scotland RBS was een grote spelerRoyal Bank of Scotland RBS was een grote spelerRBS, de Royal Bank of Scotland was in de twintigste eeuw een relatief onbelangrijke bank, groeide daarna fors om na de o…
Sparen bij Lloyds Bank: veilig?Sparen bij Lloyds Bank: veilig?Lloyds Bank biedt een relatief hoge spaarrente en een lage hypotheekrente. Tot 2014 droeg Lloyds Bank de naam Bank of Sc…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Problemen Bank of Scotland"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 01-07-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!