InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Negatieve spaarrente: alternatieven voor je spaargeld

Negatieve spaarrente: alternatieven voor je spaargeld

Negatieve spaarrente: alternatieven voor je spaargeld Begin mei 2013 verlaagde de Europese Centrale Bank de rente in de eurozone. Dit was het begin van een beleid dat alsmaar intensiever werd, zodat specialisten anno 2015 rekening houden met een negatieve spaarrente. In de loop van 2015 verlaagden de meeste banken hun spaarrente al tot onder 1 %. Als die evolutie zich verder zet komt er een negatieve spaarrente aan. Het is nog maar de vraag of mensen bereid zullen zijn om de bank te betalen om hun spaargeld er te "mogen" plaatsen. Velen zullen hun zuurverdiende centjes weghalen bij de bank om kosten te vermijden en er op een andere manier rendement uit te halen. Gelukkig zijn er alternatieven om je spaargeld te investeren, zoals vastgoed, bouwgrond of goud. Die alternatieven brengen meer risico met zich mee maar ook een mogelijk hoger rendement. Wat kan je met je spaargeld doen om de negatieve spaarrente te ontlopen en het toch rendabel te maken?

Negatieve spaarrente?

Als regulator van de Europese Monetaire Unie heeft de Europese Centrale Bank (ECB) de taak om de rente te bepalen en de inflatie te controleren. Begin mei 2013 besliste de ECB om de rente te verlagen van 0.75 naar 0.5 percent. Met deze maatregel wil de ECB de economie opnieuw stimuleren, vermits deze al jaren in het slop zit. Ook in het najaar van 2015 werd de rente verder verlaagd, wat leidde tot hallucinant lage spaarrentes op spaarrekeningen. Terwijl de Amerikaanse Centrale Bank op het einde van 2015 de rente verhoogde, is dat voorlopig niet het geval voor de Europese Centrale Bank. De Europese economie staat er nog niet zo goed voor als de Amerikaanse. Anno 2016 zijn er bovendien meer en meer aanwijzingen dat de spaarrente in de richting van 0 % gaat, en mogelijk zelfs daaronder.

Alternatieven voor spaargeld

Minstens even belangrijk als de verlaging van de rente zelf, was de mededeling van de ECB dat ze een negatieve spaarrente in de toekomst niet zou uitsluiten, als dat nodig zou blijken te zijn. Dit zou betekenen dat we zullen moeten betalen om ons spaargeld bij de bank te plaatsen. Want een negatieve spaarrente betekent concreet dat de bank interesten aftrekt op je kapitaal in plaats van optelt. De vraag is hoeveel mensen kosten zullen willen betalen om hun geld bij de bank te mogen plaatsen. Voorlopig is het nog afwachten of de negatieve spaarrente ooit zal ingevoerd worden, maar toch is het goed om je voor te bereiden voor zover dat mogelijk is. Wat zijn de mogelijkheden en alternatieven om een nulrente op je spaarrekening te vermijden?

Spaarrekening stopzetten

Als je moet betalen om je geld bij een bank te plaatsen, dan zal het voor velen zinloos zijn om er nog een spaarrekening op na te houden. Wie meerdere rekeningen heeft, kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de rekeningen die de meeste kosten hebben stop te zetten. Je kan nog altijd wat geld op één enkele spaarrekening zetten voor noodgevallen. Het klassieke "appeltje voor de dorst" zal je in geval van een negatieve spaarrente dus geld kosten in plaats van opleveren. Ook al kost sparen geld, toch zal een groot deel van de bevolking toch nog steeds wat contant geld willen achter de hand houden op een klassieke spaarrekening. Met één enkele spaarrekening beperk je wel de bankkosten.

Fysiek goud en zilver

Edelmetalen als goud en zilver hebben eeuwenlang hun waarde bewezen in de handel overal ter wereld. Je zou bijvoorbeeld een deel van je spaargeld kunnen omzetten in goud en zilver en veilig in een bankkluis bewaren. Bovendien bescherm je je kapitaal zo tegen inflatie en waardevermindering van geld. Wil je je kapitaal dubbel veilig stellen, bewaar dan ook wat goud en zilver in een kluis in eigen huis. Banken kunnen immers failliet gaan en mogelijk zal je in dat geval lang moeten wachten om je bankkluis te kunnen openen.

Aandelen of fondsen

Ben je het beu dat je spaargeld niks opbrengt en wil je je kapitaal zien renderen? Dan kan je kiezen voor een belegging in aandelen. Wil je voorzichtig zijn en ben je al tevreden met een bescheiden rendement, overweeg dan sterke aandelen uit conservatieve sectoren met een interessant dividend (bijvoorbeeld rendabele multinationals). Andere mogelijkheden zijn om je te richten op defensieve aandelenfondsen in het kader van een langetermijnplan. In dat geval worden risico's beperkt en heb je toch een bescheiden rendement. Bij tal van banken kan je kiezen voor een regelmatige (maandelijks, driemaandelijks) belegging in een fonds vanaf een relatief klein bedrag, bijvoorbeeld 25 euro. Dit kan aan de hand van je beleggingsprofiel, wat zal bepalen hoeveel risico je wil en kan nemen met je beleggingen.

Vastgoed of bouwgrond

Vastgoed heeft een interessant potentieel als het aankomt op inkomsten uit verhuur of een vermeerdering van kapitaal bij latere verkoop. Een mogelijkheid is om een deel van je spaargeld vast te zetten in een appartement, huis of chalet, omdat je hier kan rekenen op de "zekerheid van steen". Een andere mogelijkheid is om een stuk bouwgrond te kopen: in dichtbevolkte landen als Nederland en België wordt deze alsmaar schaarser en dus meer gegeerd. Ook een combinatie van beide mogelijkheden kan erg geschikt zijn om spaarkapitaal op een rendabele manier te beleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Negatieve spaarrente voorkomenNegatieve spaarrente voorkomenEen negatieve rente op uw spaargeld dreigt in 2018, het is een strafrente. Hoe voorkomt u dat u deze boete moet betalen…
Vijf spaartips succesvol sparen 2018 en 2019Vijf spaartips succesvol sparen 2018 en 2019U wilt tips om te sparen in 2018 en 2019. Zie daarom vijf spaartips voor een optimaal rendement op spaargeld. Wie spaarg…
Renteverhoging door Europese Centrale Bank (ECB): gevolgenRenteverhoging door Europese Centrale Bank (ECB): gevolgenGeld lenen werd duurder en geld sparen voordeliger: dat waren de gevolgen die je kon trekken uit de renteverhoging die d…
Spaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenlandSpaarrekening met hogere spaarrente: sparen in 't buitenlandWie de spaarrente bij de Nederlandse banken te laag vindt kan overwegen om zijn spaargeld bij een buitenlandse bank te p…
Spaargeld naar kleine bankenSpaargeld naar kleine bankenU kunt gerust sparen bij de kleine banken in 2019. Gaat u ook overstappen naar een andere bank voor een relatief hoge re…
Bronnen en referenties
  • http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/gaat-de-spaarrente-onder-0
  • http://www.z24.nl/analyse/artikel_377524.z24/Wat_je_vandaag_moet_weten__beursdag_5_september___depositorente_onder_0_procent.html
  • http://marketupdate.nl/nieuws/economie/kredietcrisis/eerst-contant-geld-verbieden-dan-negatieve-rente-invoeren/
  • (bronnen geraadpleegd op 16/02/2016).

Reageer op het artikel "Negatieve spaarrente: alternatieven voor je spaargeld"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 16-02-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Negatieve spaarrente
Schrijf mee!