InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Veranderen van bank? Overstappen dus

Veranderen van bank? Overstappen dus

Veranderen van bank? Overstappen dus Snel veranderen van bank en zo een nieuw start maken in 2017 is eenvoudig en vaak is het zeer aantrekkelijk om over te stappen. Verander bijvoorbeeld van spaarrekening als een andere bank meer rente geeft. Spaar zo tegen de hoogste spaarrente. Of bespaar geld als uw bank veel geld vraagt voor een betaalrekening. In de praktijk blijkt voor veel mensen het veranderen van spaarbank een grote hobbel te zijn. Spaargeld overzetten naar andere bank is belangrijk. U loopt anders veel rente mis door bij uw bank te blijven zitten. U kunt ook een hoge spaarrente eenvoudig combineren met groen en duurzaam sparen. Vaak is er een bonus binnen te halen of een welkomstpremie.

Veranderen van bank

Spaargeld overzetten naar andere bank, overstappen naar andere bank

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek, CBS, spaarden de Nederlanders 340 miljard euro op een spaarrekening (augustus 2017). De spaarrente is in 2017 laag, maar Nederlanders laten toch nog veel spaarrente liggen door niet naar een andere bank over te stappen die meer rente geeft of door niet te kiezen voor een spaardeposito waarop de spaarrente vaak veel hoger is dan op een gewone spaarrekening.

Snel overstappen van spaarrekening is zo eenvoudig

Overstappen naar een andere spaarbank is simpel. Zoek elders een spaarrekening met een hogere spaarrente, open een rekening online en u kunt dan vrijwel direct uw geld overmaken. Vooral de kleinere banken geven een hoge spaarrente. U kunt uw oude rekening gewoon bewaren voor tijden dat ook daar een hogere rente wordt geboden. Let bij het overzetten van spaargeld op de voorwaarden van de oude rekening. Als het een deposito is, kan dat geld niet zo maar worden opgenomen of tegen een boete. En dat doet dan de hogere rente vaak teniet.

Overstapservice bij het veranderen van bank

Er is een overstapservice bij banken voor het overzetten van al uw bankzaken. Maar bij het elders openen een spaarrekening is dat nergens voor nodig. U blijft bankieren waar u dat al deed en pakt bij een andere bank de hoge spaarrente.

Spaarrekening zonder voorwaarden

Stel u wilt een spaarrekening zonder voorwaarden openen en geen boete krijgen wanneer u uw geld opneemt. Zonder verplichte stortingen en direct opvraagbaar. De meeste banken zullen u op een direct opneembare rekening minder rente geven, want liever binden ze u voor een langere periode. Maar er zijn uitzonderingen. Zo geeft MoneYou een hoge rente op een direct opneembare spaarrekening. Een variant, die dicht bij de spaarrekening zonder voorwaarden zit is een kortlopende spaardeposito. Voornaamste voorwaarde is, dat u het geld een maand of enkele maanden laat staan. Het grote voordeel is dat de rente gedurende die periode vast staat en u er geen omkijken naar heeft. De tijdsduur kunt u automatisch verlengen.

Spaarrekening met voorwaarden

En dan zijn er natuurlijk de spaarrekeningen met voorwaarden. Beperkende voorwaarden kunnen daarbij op allerlei gronden gelden, bijvoorbeeld (juni 2017):
  • Met de verplichting om maandelijks een bepaald bedrag te storten. Bekende voorbeelden zijn SNS Maxisparen, REAAL LoyaalSparen, CVB SnelSparen, Regiobank maandsparen, ASN Bank Ideaalsparen.
  • De spaardeposito’s met de verplichting het geld voor langere tijd te laten staan. Meestal varieert de looptijd van 1 tot en met 10 jaar. Elke bank heeft wel spaardeposito’s, ook de eerder genoemde buitenlandse banken.
  • U wilt zelf weten waarvoor het geld wordt gebruikt. Het is goed denkbaar dat u zegt, ik wil dat mijn geld duurzaam gebruikt wordt en die bepaling kan voor u belangrijker zijn dan een hoge rente. U kiest dan voor groen en duurzaam sparen.

Welkomstpremie, extra bonus als u van bank verandert

Als u alleen van spaarrekening verandert is er dikwijls een mooie bonus binnen te halen, soms voor enkele maanden en soms langer. Zodra u elders een beter aanbod vindt, stapt u gewoon weer over. Als u meer bankzaken overzet, is er ook een welkomstpremie binnen te halen. Een voordeel is natuurlijk de welkomstpremie (een bedrag of een lagere hypotheekrente), een nadeel is dat overstappen dan wat lastiger is omdat u meer dingen moet wijzigen. Ook bij het beleggen zijn banken vaak bereid om met een welkomstpremie of bonus uw beleggingen over te nemen. Dat kan interessant zijn als u in een specifiek beleggingsfonds wilt beleggen of op de beurs wilt handelen tegen lagere transactiekosten dan bij uw huidige bank of broker.

Slot: overstappen van bank in 2017

Wat u ook met uw spaargeld doet, het is zonde om er niet naar om te kijken. Waarom zou u niet een bank kiezen met een hoge spaarrente of waarom te veel geld betalen voor uw betaalrekening? Tot een bedrag van 100.000 euro is per persoon per instelling door De Nederlandse Bank gegarandeerd. Er zijn genoeg mogelijkheden, om met sparen een mooi en veilig rendement te maken. MoneYou zit nog altijd in de top met de hoogste rente, maar er is veel meer keuze, denk ook aan Knab. Een spaardeposito kan natuurlijk ook, die spaarrente is meestal hoger dan de rente op een gewone spaarrekening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaargeld naar kleine bankenSpaargeld naar kleine bankenU kunt gerust sparen bij de kleine banken in 2016 en 2017. Gaat u ook overstappen naar een andere bank voor een relatief…
Vijf spaartips succesvol sparenVijf spaartips succesvol sparenU wilt tips om te sparen in 2017 en 2018. Zie daarom vijf spaartips voor een optimaal rendement op spaargeld. Wie spaarg…
Spaarrente 2015: Zal de rente op spaarrekeningen stijgen?Spaarrente 2015: Zal de rente op spaarrekeningen stijgen?In 2015 stijgt de spaarrente nog steeds niet zoals verwacht. Zal de rente op spaarrekeningen in 2015 eindelijk gaan stij…
Vaste of variabele spaarrente?Spaarders hebben de keuze uit een vaste of variabele rente. Welke spaarrente is hoger: vast of variabel? Aan beide rente…

Reageer op het artikel "Veranderen van bank? Overstappen dus"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-09-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Hoogste spaarrente 2017
Schrijf mee!