InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrente verder omlaag in 2013

Spaarrente verder omlaag in 2013

Spaarrente verder omlaag in 2013 In 2012 zijn de spaarrentes sterk gezakt. De verwachting is dat de daling ook nog voortzet in 2013. Banken lenen liever geld bij de Europese Centrale Bank. Het jaar 2012 is een slecht jaar geweest voor spaarders. Eind 2012 bedroeg de maximale spaarrente 2,5%, maar de meerderheid van de banken boden spaarrentes onder de 2% aan. In januari 2012 bedroeg de gemiddelde spaarrente nog 2,41%. Per 1 december 2012 was de gemiddelde gezakt naar 2,01%. De hoogste spaarrentes werden geboden door kleinere banken als Westland Utrecht Bank, Argenta en de Aegon Bank dochter KNAB.

Hoog rendement maken om de inflatie te overtreffen

Spaarders maken slechte tijden door. In november 2012 bedroeg de inflatie 2,8%. Ook de spaarders die kunnen profiteren van de hoogste spaarrente hebben wat betreft hun spaarvermogen moeten interen op koopkracht. Het probleem is dat er geen alternatieven zijn waar geen risico’s aan kleven. Door te beleggen kan er een hoger rendement gerealiseerd worden, maar niet zonder risico’s. Bij het realiseren van een negatief rendement zal er zelfs vermogen verdampen.

Vermogenrendementsheffing plus inflatie

Iedere belastingplichtige mag belastingvrij over een bedrag van ruim €21.000 beschikken. Over het meerdere wordt belasting geheven. Deze zogenaamde vermogenrendementsheffing bedraagt omgerekend 1,2% over het meerdere. Een alleenstaande met een vermogen van €50.000 moet dus aan belasting betalen: €50.000 - €21.000 = €29.000 x 1,2% = €348. Jaarlijks wordt deze berekening opnieuw gemaakt. De hoogte van het vermogen per 1 januari is bepalend.

Over het meerdere boven de belastingvrijstelling , moet u nog meer aan koopkracht over uw spaargeld inleveren. Uitgaande van de hoogte van de inflatie per november 2012, zou u minimaal 2,8% + 1,2% = 4% rendement moeten maken om niet aan koopkracht in te leveren.

Spaarrente 2013

Economisch gaat het nog steeds slecht binnen Europa. Om de spaarrentes weer omhoog te krijgen, zou de Europese Centrale Bank (ECB) eerst moeten besluiten om de rentes weer te verhogen. Experts verwachten dat ook in 2013 de spaarrentes laag blijven. De banken lijken ook geen interesse meer te hebben in het aantrekken van nieuwe spaarders. Er zijn nauwelijks nog prijsvechters in de markt die veel hogere spaarrentes bieden in vergelijking met de concurrentie.

Zorgen voor de hoogst mogelijke spaarrente

U moet uw spaargeld onderbrengen bij een bank die u de hoogste spaarrente biedt op de spaarmarkt. Daarbij moet u niet uit het oog verliezen dat een hoog rendement niet heilig is. In 2008 bood Icesave de hoogste spaarrente van 5,25%. In dat jaar is de bank failliet gegaan. De spaarders hebben via de garantieregeling hun geld grotendeels terug ontvangen, maar een dergelijk situatie kunt u beter proberen te ontwijken. Door te kiezen voor kleine spaarvechters loopt u niet in alle gevallen extra risico. Bijvoorbeeld de bank KNAB is nog relatief onbekend, maar is een 100% dochter van Aegon. WestlandUtrecht valt binnen de ING Groep.

Vergelijken loont de moeite

Via het internet kunt u de hoogte van de spaarrentes binnen een paar clicken vergelijken. U kunt hiervoor bijvoorbeeld terecht bij Independer.nl, Spaarrente.nl en E-rente.nl. Ook in tijden dat de rentes laag zijn loont het om te vergelijken. Eind 2012 bedroeg het verschil tussen de hoogste en de laagste spaarrente 1,3% wat betreft spaarrentes zonder beperkingen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.nu.nl/geldzaken/2990364/spaarders-gaan-opnieuw-slecht-jaar-tegemoet.html

Reageer op het artikel "Spaarrente verder omlaag in 2013"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 24-12-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!