InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Banken, hoogste rente ook bij Nederlandse DSB bank

Banken, hoogste rente ook bij Nederlandse DSB bank

Banken, hoogste rente ook bij Nederlandse DSB bank De hoogste rentes bij spaarbanken zouden naar verluidt alleen bij buitenlandse instellingen te vinden zijn. Niets is minder waar. Wat zou u bovendien zeggen van een hoge rente bij een Nederlandse spaarbank plus daarbij gratis internetbankieren en een rentevergoeding op uw betaalrekening. De DSB Bank is failliet, maar u kunt nog steeds een hoge spaarrente krijgen bij MoneYou en bijvoorbeeld Knab. En wie een achtergestelde spaarrekening had, heeft in 2017 ook nog eens recht op de wettelijke rente als vergoeding.

Sparen bij spaarbanken

Het loont zeker de moeite om de verschillende vergelijkingssites met spaarbanken te. Niet altijd staan dezelfde banken aan kop. Soms zijn het vooral de buitenlandse aanbieders zoals Credit Europe, Amsterdam Trade Bank en Yapi Kredi Bank, dan weer de Nederlandse. In 2017 is het niet meer 4 à 5 procent rente op een spaarrekening zonder nadere beperkingen. Ook de Nederlandse grote banken, zoals de Rabo Bank, ABN AMRO blijven regelmatig achter. De DSB bank was hierop tot aan zijn faillissement nog een relatief gunstige uitzondering. Die bank vergoedde zelfs rente op de gewone betaalrekening en had ook gunstige spaardeposito’s. Helaas is de DSB Bank inmiddels failliet gegaan.

Spaardeposito’s

Spaardeposito’s of termijndeposito’s hebben normaliter een lange looptijd. En deze langere looptijd betekent meestal dat u ook een hogere rente ontvangt, omdat u bereid bent langer om uw geld weg te zetten. Het voordeel is dan ook nog eens dat u langere tijd zeker bent van een hogere rente, het nadeel dat u er niet direct bij kunt. Uitzonderingen daargelaten. Een kort deposito voor een maand is nauwelijks meer te vinden. De DSB bank had wel ook maanddeposito’s.

Maanddeposito van DSB Bank

Onder de groep van vaste termijn deposito’s kon u bij de DSB Bank ook kiezen voor verschillende looptijden: van 1 maand tot en met 10 jaar. De minimum inleg bedroeg € 2.500,00. U kon er tussentijds niet aan komen zonder kosten en niet bijstorten, maar een belangrijk voordeel was dat u aan het einde van de looptijd meteen de rente kreeg bijgeschreven. Dus als u een deposito koos voor 1 maand, ontving u na afloop van deze maand meteen de rente bijschrijving. Andere banken schrijven meestal pas na een jaar de rente bij.

Achtergesteld spaardeposito

Helemaal een hoge rente kon u krijgen op een achtergesteld deposito. In die hoge rente zat een extra risicovergoeding, immers als de bank failiet zou gaan zouden de achtergestelde spaardeposito's waarschijnlijk niet worden uitgekeerd. De geschiedenis leert echter anders. DSB had voldoende geld in kas om ook de achtergestelde spaardeposto's uit te betalen en in een uitspraak van 31 januari 2017 heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) besloten dat u daarbij ook nog eens recht hebt op de wettelijke rente. DNB is in overleg met het ministerie van Financiën om te bekijken hoe ook andere spaarders van DSB bank tegemoet kunnen worden gekomen. Ook zij krijgen wellicht nog eens de wettelijke rente uitgekeerd bovenop het spaarsaldo en de spaarrente die al eerder werden terugbetaald.

Topsparen

Zonder meer hoog was de rente op Internet Topsparen bij de DSB Bank: deze spaarrente liep namelijk op naar 3,8%. In 2017 nauwelijks nog te geloven.

Slot

De vraag is dus waarom u, als u wat geld kunt wegzetten, niet gewoon voor een Nederlandse bank zou kiezen. Door de noodregeling uitgesproken door de Amsterdamse rechtbank op 12 oktober 2009 is sparen bij DSB Bank onmogelijk geworden. Een goed alternatief is het Nederlandse MoneYou, waar u eenvoudig tegen een hoge rente spaart, zonder voorwaarden. Bovendien kunt u daar eenvoudig en gratis internetbankieren. En dat is eveneens mooi meegenomen. Let ook op relatief nieuwe banken zoals Knab, de Leaseplanbank en de rekening van Zwitserleven. Met het verdwijnen van de DSB Bank is er een tijdperk voorbij, maar dat betekent niet dat er inmiddels geen goede alternatieven zouden zijn voor een mooie spaarrekening. Het is wel een kwestie van telkens goed opletten waar u uw geld plaatst.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Banken, hoogste rente ook bij Nederlandse DSB bank"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 31-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!