InfoNu.nl > Financieel > Sparen > LeasePlan Bank DepositoPlanner: hoge rente, alle vrijheid

LeasePlan Bank DepositoPlanner: hoge rente, alle vrijheid

LeasePlan Bank DepositoPlanner: hoge rente, alle vrijheid Je geld op een gewone spaarrekening zetten tegen een lage rente en er altijd bij kunnen of het wegzetten in een termijndeposito met een hoge rente maar dan niet of alleen tegen betaling van een boete bij je geld kunnen indien je het nodig hebt voor een onvoorziene uitgave. Dat is de keuze die mensen denken te hebben wanneer ze moeten beslissen hoe met hun spaargeld om te gaan. Er is echter een optie die het beste van beide werelden biedt: de DepositoPlanner van internetspaarbank LeasePlan Bank. Deze spaarvorm biedt de rente van een deposito voor de vrijheid van een spaarrekening.

Spaarrekening versus termijndeposito

Wanneer je een spaarrekening hebt, dan krijg je over het spaargeld dat je op die rekening hebt staan een bepaald percentage aan rente. Dit percentage staat niet vast, de bank kan het een aantal keer per jaar bijstellen. Was het een paar jaar geleden nog normaal om een rente van 3,5% te ontvangen over je spaargeld - en bij buitenlandse banken nog veel meer - sinds het inzetten van de wereldwijde financiële crisis lopen de rente steeds verder terug. Om toch nog wat rendement te halen uit hun spaargeld overwegen veel mensen een deposito of termijndeposito.

Een termijndeposito is een rekening waarop je geld stort en van te voren afspreekt dat je dit geld er voor een bepaalde tijd op laat staan. Je mag het dan tussendoor niet vrij opnemen of je betaalt hiervoor een boete. In ruil voor dit gebrek aan flexibiliteit krijg je een hogere rente dan bij een reguliere spaarrekening. Veel Nederlanders vinden dit echter toch te riskant. Wat als de auto het begeeft? Wat als er een grote reparatie verricht moet worden aan het huis? Dan kun je niet bij je geld en dat is toch wel een risico. Je kunt daarom kiezen voor een soort tussenvorm: je bepaalt het maximum bedrag dat je in geval van nood nodig zou kunnen hebben en wat er overblijft stort je in een deposito. Enkele duizenden euro's blijven dan op de gewone spaarrekening staan. Dit lijkt goed uitgekiend en levert te toch een beetje winst op. Maar het kan nog beter!

De rente van een deposito met de flexibiliteit van een spaarrekening

Stel je hebt een spaartegoed van 30.000 euro. Je wilt altijd kunnen beschikken over een bedrag van tenminste 10.000 euro. Je stort daarom 20.000 euro in een termijndeposito van een jaar. Het bedrag dat je altijd beschikbaar wil hebben zet je op een gewone spaarrekening. Op je deposito ontvang je op jaarbasis een rente van 3,25% terwijl je over je spaarrekening maar 2,0% krijgt. Je loopt daarmee 1,25% over 10.000 euro mis, dat is 125 euro per jaar. Stel je voor dat je 20.000 euro op je spaarrekening laat staan, dan komt het al neer op 250 euro die je per jaar laat liggen. Daar ban je dan ook het risico mee uit zou je denken.

Maar wat nu als je niet één termijndeposito zou hebben voor je volledige spaartegoed maar twaalf verschillende deposito's (a 2.500 euro) waarvan er elke maand één afloopt waarna je kunt beslissen of je dat deel op dat moment nodig hebt voor bijvoorbeeld de aanschaf van een huishoudelijk apparaat dat net kapot gegaan is, of dat de kust veilig is en je het opnieuw in een deposito stort. Dan moet je jongleren met twaalf verschillende rekeningen. Daar hoef je echter tegenwoordig geen economie meer voor gestudeerd te hebben dankzij de inventiviteit van internetspaarbanken die zich profileren met nieuwe bancaire producten.

DepositoPlanner van LeasePlan Bank

Online banken bieden vaak hogere rentes dan reguliere banken. Dat komt omdat ze minder kosten hebben doordat ze bijvoorbeeld geen kantoren hoeven te runnen. Om eruit te springen tussen al die aanbieders komen internetbanken echter ook in hoog tempo met nieuwe producten die naadloos aansluiten op de wensen van klanten. Zo kunnen ze zich onderscheiden. LeasePlan Bank doet dat door een rente te bieden die normaal is voor een termijndeposito terwijl je als klant leeft in de wetenschap dat er iedere maand een stukje van je vermogen vrijkomt waardoor je altijd kunt reageren op onvoorziene situaties zoals de noodzaak tot het doen van een eenmalige grote uitgave.

Hoe gaat het dan in zijn werk? LeasePlan Bank heeft op haar website een handige tool waarmee je de details van jouw situatie kunt invoeren. Er wordt je gevraagd aan te geven welk bedrag je bereid bent vast te zetten, wanneer je wilt dat het geld vrijvalt en welk deel je wilt dat er per keer vrijvalt. Wanneer je deze gegevens invult dan komt er een persoonlijk plan uit rollen. Uiteraard is het wel zo dat hoe langer je je geld vastzet, des te hoger de rente uitvalt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.leaseplanbank.nl/nl/particulier-sparen/DepositoPlanner.html

Reageer op het artikel "LeasePlan Bank DepositoPlanner: hoge rente, alle vrijheid"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 25-10-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!