InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Overzicht: spaarrentes vergelijken in Nederland en België

Overzicht: spaarrentes vergelijken in Nederland en België

Overzicht: spaarrentes vergelijken in Nederland en België De financieel-economische crisis van 2008 bracht met zich mee dat centrale banken de rente verlaagden. Zowel in Amerika als in Europa werd dit gedaan om de economie weer nieuw leven in te blazen. Deze maatregel kan goed zijn voor wie geld leent, maar niet voor wie geld spaart. Een lagere spaarrente betekent een slechte zaak voor het rendement van je kapitaal. Sinds de verlaging van de rente zijn spaarders dan ook voortdurend op zoek naar de hoogste spaarrente. Deze zoektocht kan je het makkelijkst doen online, waar je op tal van websites de meest actuele rentestanden kan bekijken. Spaarrentes vergelijken kan op een heel gedetailleerde manier, waarbij je kan laten uitrekenen hoeveel een bepaald basisbedrag je na een bepaalde spaartermijn zal opleveren. Waar vind je een overzicht van de spaarrentes in Nederland en in België?

Crisis en lage rente

De financieel-economische crisis die van start ging in 2008 zorgde ervoor dat zowel de Europese Centrale Bank als de Amerikaanse Federal Reserve de rente verlaagden. Dit is goed voor wie geld wil lenen, maar tegelijk slecht voor de spaarder. De spaarder zal minder interest krijgen op zijn spaarrekening door de verlaagde rente. Zelfs jaren later, anno 2016, staat de spaarrente bij de meeste banken in Nederland en België nog steeds op een bedroevend laag niveau. Er zijn maar weinig banken te vinden die een spaarrente hoger dan 1% aanbieden. Om toch een aanvaardbaar rendement te halen uit hun kapitaal gaan mensen meer en meer actief op zoek naar de bank met de meest aantrekkelijke spaarrente. Het internet is hiervoor het uitgelezen platform.

Spaarrentes vergelijken Nederland

Nederlandse spaarrekeningen

Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk opbrengst voor je spaargeld en daarom ga je op zoek naar de meest voordelige spaarrekening. Wat de Nederlandse markt van de spaarbanken aangaat, is er lange tijd een lichtjes voordeel in de rente geweest ten opzichte van de Belgische banken, maar in het begin van 2016 ligt het niveau van de spaarrentes in beide landen ongeveer even "hoog". Er is zelfs een iets hogere spaarrente te vinden in België.

Overzicht Nederlandse spaarrentes

Om een makkelijk en actueel overzicht te krijgen van welke spaarrekeningen op dat moment het hoogste rendement bieden, kan je terecht op de website www.spaarrente.nl. Deze site biedt een overvloed aan informatie over alles wat met sparen te maken heeft: de soorten spaarrekeningen, de bijhorende rentes, en handige links naar de banken zelf. In Nederland biedt Knab de hoogste spaarrente op het eind van januari 2016, met name 1,25% op de spaarrekening "Flexibel Sparen".

Spaarrentes vergelijken België

Ingewikkelde spaarrente

In België is het systeem van de spaarrente ingewikkelder. De spaarinteresten bestaan er uit een basispremie (basisspaarrente) en een getrouwheidspremie (rente die aangerekend wordt op voorwaarde dat er geen geld van de spaarrekening gaat). Normaal gezien leveren de internetspaarrekeningen meer rente op dan de klassieke gewone spaarrekening (het spaarboekje). Maar ook in België zijn de rentes gevoelig gedaald omwille van de financieel-economische crisis van 2008 en de nasleep ervan. Men heeft het sparen toch weer wat aantrekkelijker willen maken door spaarrekeningen te lanceren die specifiek gericht zijn op geld dat je voor lange tijd niet nodig zal hebben, de zogenaamde getrouwheidsrekeningen. In verhouding is de getrouwheidspremie bij deze rekeningen een pak groter dan bij een gewone spaarrekening.

Overzicht Belgische spaarrentes

Bij www.spaargids.be vind je een ruime bron aan informatie over sparen in België. Op de webpagina "spaartarieven" kan je in één oogopslag zien welke spaarrekeningen interessant zijn. Per rekening zie je de basispremie, de getrouwheidspremie en de totaalinterest. De stand van zaken op het einde van januari 2016 is dat de hoogste totaalrente (basisrente + getrouwheidspremie) op een spaarrekening te vinden is bij ING, namelijk 1,60%. ING Tempo Sparen biedt namelijk een basisrente van 0,40% en een getrouwheidspremie van 1,20% aan op deze spaarrekening. Voorwaarde om aan die spaarrente te komen is wel dat de getrouwheidspremie geldig kan zijn, met andere woorden dat er geen geld van de spaarrekening is gegaan.

Spaarrente berekenen

Leuk aan www.spaargids.be is dat je ook reacties en vragen kan achter laten op het forum. Bijzonder handig is bovendien dat je kan laten uitrekenen hoeveel een bepaalde soort spaarrekening zal opleveren na het storten van een bepaald bedrag, en na een bepaalde termijn. Via de calculator van de website kan je dit makkelijk laten uitrekenen. Zie:
  • http://www.spaargids.be/sparen/calculator/beta-calculator.html

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarrekening kiezen: spaarrentes en promoties vergelijkenSpaarrekening kiezen: spaarrentes en promoties vergelijkenSparen kan een interessant rendement opleveren als je tenminste kiest voor een spaarrekening met een hoge spaarrente. Bi…
Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?Wanneer je spaarrekeningen met elkaar gaat vergelijken, zijn de rentetarieven van die spaarrekeningen het meest belangri…
Spaarrekening met voorwaarden 2019Spaarrekening met voorwaarden 2019Sparen met voorwaarden in 2019 is helemaal zo gek nog niet. Een spaarrekening met voorwaarden betekent immers meestal ee…
Bronnen en referenties
  • http://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html, bezocht op 27/01/2016.
  • http://www.spaarrente.nl/, bezocht op 27/01/2016.

Reageer op het artikel "Overzicht: spaarrentes vergelijken in Nederland en België"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Rendement spaarrekening
Schrijf mee!