InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Spaarrente 2015: Zal de rente op spaarrekeningen stijgen?

Spaarrente 2015: Zal de rente op spaarrekeningen stijgen?

Spaarrente 2015: Zal de rente op spaarrekeningen stijgen? In 2015 stijgt de spaarrente nog steeds niet zoals verwacht. Zal de rente op spaarrekeningen in 2015 eindelijk gaan stijgen? Wat voor soort spaarrekening kun je in deze tijd als consument het beste afsluiten om zeker te zijn van de hoogste rente? Hoe vergelijk je spaarrekeningen en deposito's met elkaar? En kies je in 2015 en 2016 beter voor een gewone spaarrekening of voor een spaardeposito?

Wat is de prognose voor de verwachte spaarrente in 2015 en 2016?

Aangezien de hypotheekrente daalt wordt er al een tijd verwacht dat de rente op spaarrekeningen zal stijgen. Dat gebeurt op dit moment ook al maar nog niet in de mate waarin dat werd voorspeld. De rente op spaarrekeningen, waarbij je geld voor meerdere jaren vast staat is redelijk stabiel en op dit moment is er sprake van een licht stijgende trend in de rente bij die spaarrekeningen, waarbij je zonder voorwaarden je geld op elk gewenst moment kunt opnemen. Oftewel de rente stijgt bij bijvoorbeeld Internet spaarrekeningen en deposito's met een korte looptijd (maximaal 1 jaar).

Wanneer gaat de spaarrente eindelijk stijgen? In 2015?

De reden dat de verwachte stijging in de spaarrente nog niet volledig doorzet is dat banken op dit moment goedkoper kunnen lenen bij de Europese Centrale Bank dan dat ze het geld verwerven via het spaargeld van consumenten. Hierdoor is het spaargeld van de consument minder interessant voor een financiële instelling zoals een bank of verzekeraar. Wat interessant blijft is kortlopend spaargeld. De prognose is nog steeds dat de spaarrente in 2015 maar zeker in 2016 gaat stijgen, omdat de hypotheekrente daalt en spaarrente altijd de trend van de hypotheekrente en leenrente volgt maar dan omgekeerd.

Kies je voor een spaarrekening of een spaardeposito, wanneer de rente op spaarrekeningen stijgt of daalt?

Op dit moment is het met name interessant om te kiezen voor een spaarrekening, waarbij je je geld vrij kunt opnemen. Ook kun je er voor kiezen om je geld kort vast te zetten in een deposito, voor 3 maanden, 6 maanden, 9 maanden of maximaal een jaar. De reden is dat je op dit type spaarrekeningen op dit moment de hoogste rente krijgt maar ook dat je wanneer de rente op spaarrekeningen gaat stijgen heel eenvoudig kunt overstappen naar een nieuwe spaarrekening met een hogere rente, omdat je jouw geld vrij tot je beschikking hebt.

Vergelijken spaarrekeningen: Hoe vind je een spaarrekening of spaardeposito tegen de hoogste rente?

Op Internet kun je eenvoudig deposito's en spaarrekeningen met elkaar vergelijken op spaarrente. Let er hierbij wel op dat een spaardeposito andere voorwaarden kent dan een spaarrekening, want hier staat je geld vast voor een tevoren afgesproken periode. Let er echter ook op dat ook bij spaarrekeningen je te maken kunt krijgen met speciale voorwaarden, waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor de hoge rente die er wordt geboden. Zo kan het zijn dat je niet vrij kunt opnemen, dat er verzekering wordt gekoppeld aan de rekening of dat jouw geld een bepaalde periode onaangeroerd moet blijven om recht te hebben op de toprente.

Kies je in 2015 voor een spaarrekening of een spaardeposito en hoe vind je de beste rente?

Houd er rekening mee dat er spaarrekeningen met voorwaarden en spaarrekeningen zonder voorwaarden bestaan. Op de spaarrekeningen met voorwaarden krijg je meer rente maar moet je hiervoor ook aan bepaalde verplichtingen voldoen. Bij een Internet spaarrekening of een kortlopend spaardeposito ben je voor de komende periode redelijk veilig. Je krijgt een prima rente op jouw spaargeld maar je kunt bovendien jouw spaargeld eenvoudig overhevelen naar een nieuwe spaarrekening wanneer de rente inderdaad gaat stijgen, omdat je jouw geld niet voor langere tijd vastzet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarrente 2017 omlaag en prognose spaarrente 2018Spaarrente 2017 omlaag en prognose spaarrente 2018Wat gaat de spaarrente doen in 2018 na de daling in 2017. De verwachting en prognose is dat de spaarrente 2017 kan oplop…
Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?Rentetarieven sparen vergelijken: Wat is de hoogste rente?Wanneer je spaarrekeningen met elkaar gaat vergelijken, zijn de rentetarieven van die spaarrekeningen het meest belangri…
Hoe werkt rente op rente?Hoe werkt rente op rente?Om uw spaargeld te laten renderen, moet u spaarrente ontvangen over uw vermogen. Spaarrente is ook noodzakelijk om uw ge…
Hoogste spaarrente door staatssteun of nietHoogste spaarrente door staatssteun of nietDe hoogste spaarrente 2017, bij welke bank vindt u die spaarrente? Niet bij de banken die eerder een staatssteun kregen.…

Reageer op het artikel "Spaarrente 2015: Zal de rente op spaarrekeningen stijgen?"

Reacties

Fred Wijma, 08-10-2012 22:52 #2
Hartelijk dank u voor uw reactie.

In mijn eerste email maakte ik de opmerking dat ik niet begrijp waar u de verwachting vandaan haalt dat de rentes zullen stijgen. Op diverse vergelijkingssites (bijvoorbeeld: www.spaarinformatie.nl) is alleen maar te zien dat de rentes dalen, zowel voor spaarekeningen zonder voorwaarden als voor deposito's.

Overigens: in mijn geval gaat het hier om ASN-ideaal sparen. Maar ook met mijn andere spaarekeningen (rekeningen zonder voorwaarden) maak ik alleen maar verlagingen mee. Gemiddeld gaat er de laatste tijd per twee maanden 0, 1% van de rente af.

Als ik ook maar ergens een verhoging kon bespeuren, zou ik een hoopvol mens zijn ;-) Maar helaas :-(

Met vriendelijke groeten,
Fred Wijma

Fred Wijma, 08-10-2012 11:43 #1
Op de dag van de publicatie van dit artikel (3 oktober) heb ik gereageerd. Tot op heden geen reactie helaas.

Overigens: vanochtend kreeg ik een email van mijn spaarbank waarin werd aangekondigd dat de rente op mijn spaarrekening met 0,1 % wordt verlaagd per 9 oktober 2012. Hoezo is er een trend waarneembaar waarbij de rente op spaarrekeningen zonder voorwaarde vooraf licht stijgt? Nogmaals: ik zie alleen maar dalingen.

Ik hoop dat u deze keer wel reageert: igv publicatie op deze site is het dan voor de duidelijkheid wel zo handig als u mijn eerste email ook plaatst.

Met vriendelijke groeten,
Fred Wijma Reactie infoteur, 08-10-2012
Geachte heer Wijma, uw initiële reactie heb ik nooit ontvangen. Alle reacties worden automatisch geplaatst, behalve als de redactie van mening zou zijn dat een reactie ontoelaatbaar is maar dan zou ik hiervan op de hoogte zijn gesteld.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik uw reactie niet kan plaatsen. Dat op uw spaarrekening de rente met 0.1%, een minimale verlaging, is verlaagd is vervelend voor u maar staat niet in verhouding tot de algemene ontwikkeling van de spaarrente zonder voorwaarden. Ook is door mij niet te beoordelen welk type spaarrekening van welke aanbieder u heeft en wat hiervan de specifieke voorwaarden zijn.

Tenslotte wil ik nog opmerken dat de algehele trend van de rente op spaarrekeningen, voorspeld door economen en waarneembaar in de markt, nooit met 100% zekerheid het beeld voor de toekomst kan aangeven. Een prognose is nooit in steen gegoten.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 01-03-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Spaarrekeningen vergelijken
Reacties: 2
Schrijf mee!