InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Lage spaarrentes? Kiezen voor een deposito

Lage spaarrentes? Kiezen voor een deposito

Lage spaarrentes? Kiezen voor een deposito Iedereen wil een zo hoog mogelijke spaarrente ontvangen. In tijden met tegenvallende spaarrentes kunt u een hogere rente krijgen door te kiezen voor een deposito, maar misschien in het verstandiger om nog even te wachten. In 2008 kon u een spaarrente over uw spaargeld krijgen van meer dan vier procent. In 2012 mag u al blij zijn met een spaarrente van twee procent. In tijden dat de spaarrentes laag staan kunt u ervoor kiezen om uw geld te beleggen in aandelen, grondstoffen of andere beleggingsmogelijkheden. De kans dat u een hoger rendement krijgt is aanwezig, maar u kunt ook een negatief rendement maken, waardoor het geld gaat interen.

Een aantrekkelijke en veilige optie is een deposito. U kunt het geld voor een bepaalde periode wegzetten tegen een hogere spaarrente in vergelijking met reguliere spaarrekeningen. U moet echter geen genoegen nemen met een relatief lage spaarrente voor een langer periode.

Wat is een deposito?

Een deposito is een spaarvorm waarin uw spaargeld voor een bepaalde periode wordt vastgezet. U spreekt met de bank een looptijd af waarin de bank over het geld kan beschikken tegen een afgesproken spaarrente. De looptijd varieert van één maand tot twintig jaar. Over het algemeen wordt de rentevergoeding hoger als u het geld voor een langere periode wegzet.

Rekening houden met renteontwikkelingen

De hoogste spaarrente van vandaag hoeft niet de hoogste spaarrente van morgen te zijn. U moet bij het sparen rekening houden met deze ontwikkelingen. Door in tijden met lage spaarrentes een deposito af te sluiten kunt u zich gedurende deze periode verzekeren van een hogere spaarrente. In de praktijk is het echter in bepaalde gevallen niet verstandig om een looptijd te kiezen van meerdere jaren.

Door telkens kortere looptijden van deposito’s aan te houden kunt u profiteren van een eventuele rentestijging en u kunt na afloop van de looptijd van een deposito op dat moment weer kiezen voor de hoogste spaarrente. Biedt een andere bank op dat moment een actierente voor een bepaalde periode, kunt u met deze bank zaken gaan doen.

Voorzichtig zijn met het vastzetten van spaargeld

Na het afsluiten van een deposito met een bepaalde looptijd, kunt u pas weer over het geld beschikken na afloop van deze periode. Dit is een reden om niet te kiezen voor een looptijd van meerdere jaren. In de loop der jaren kunnen er namelijk situaties ontstaan dat u over het geld moet beschikken. Het geld in de deposito zit echter vast. Onder strikte voorwaarden of tegen betaling van kosten kunt u weer over het geld beschikken.

Kiezen voor een deposito of een spaarrekening zonder beperkende voorwaarden?

Geld dat u een langere periode kunt missen, kunt u tegen een hogere spaarrente wegzetten in een deposito. Door te kiezen voor een korte periode om uw geld vast te zetten, kunt u profiteren van de hogere rente zonder dat u een langere tijd niet over het geld kunt beschikken. De spaarrente op de deposito moet wel substantieel hoger zijn in vergelijking met de spaarrekening zonder beperkingen.
Gerelateerde artikelen
Een deposito voor een aantrekkelijk rendementEen deposito voor een aantrekkelijk rendementIndien u geen genoegen neemt met een lage spaarrente en er niet voor kiest om te beleggen, kunt u uw geld wegzetten in e…
Spaargeld voor zeer lange tijd vastzettenIn tijden van lage spaarrentes moet u uw geld een zeer lange tijd vastzetten om toch nog een redelijke rentevergoeding t…
Gaan voor een vaste spaarrenteDagelijks kan de hoogte van spaarrekeningen fluctueren. Door te kiezen voor een vaste spaarrente weet u exact hoeveel re…
Voordelen en nadelen van een depositoVoordelen en nadelen van een depositoSpaargeld moet u tegen een zo hoog mogelijke spaarrente wegzetten. Kiezen voor een deposito kan verstandig zijn.

Reageer op het artikel "Lage spaarrentes? Kiezen voor een deposito"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 05-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Schrijf mee!