InfoNu.nl > Financieel > Sparen > Hoe weet je of je spaarbank betrouwbaar en veilig is? Tips

Hoe weet je of je spaarbank betrouwbaar en veilig is? Tips

Hoe weet je of je spaarbank betrouwbaar en veilig is? Tips Veel mensen vragen zich af of hun spaarcenten wel veilig zijn bij hun bank. Is je spaarbank betrouwbaar? Echt zeker van je spaargeld ben je immers nooit. Gelukkig stelde de Europese Unie een depositogarantie in van 100.000 euro per persoon per bank. Voor spaarders komt het erop aan om te kijken of je spaarbank deel uitmaakt van deze depositogarantieregeling. Daarnaast is het ook aangeraden om de ratings en de kredietwaardigheid van je bank te bekijken. Voorts kunnen ook beoordelingen en reviews van je bank op internetfora je een heleboel informatie opleveren met betrekking tot de klantenservice en specifieke kosten van bepaalde bankverrichtingen.

Spaarbank betrouwbaar?

Banken die failliet gaan: dat was tot vóór de financiële crisis van 2008 iets dat eerder uitzonderlijk was. Sinds de val van Lehman Brothers in 2008 en de ontketening van de globale economische crisis in de maanden en jaren daarna, werd dit echter meer en meer een gangbare zaak. Fortis, Dexia, Bankia: allemaal banken die door de overheid (en dus de belastingbetaler) gered moesten worden. Midden 2012 kwam ook de Nederlandse bank SNS Reaal in de problemen. Een heleboel spaarders verloren hun vertrouwen in hun spaarbank en gingen zich zorgen maken over de veiligheid van hun spaargeld. Betrouwbaarheid, eerlijkheid en geloofwaardigheid zijn begrippen die voor de economische crisis nauwelijks ter sprake kwamen, maar intussen deel zijn gaan uitmaken van het brede spectrum aan kenmerken die zouden moeten slaan op het imago van een bank.

Paniek en bankrun

Als spaarders denken dat hun spaargeld niet meer veilig is bij hun bank, dan kan er paniek ontstaan. In dat geval is een zogenaamde bankrun mogelijk: op korte tijd haalt een groot aantal mensen hun spaargeld weg bij de bank. Dit kan het einde van de bank betekenen, want de bank heeft nooit alle spaargeld van alle spaarders in kas. Om bankruns en de ineenstorting van het financiële systeem te vermijden, creëerde de Europese Unie een depositogarantie voor spaargeld bij Europese banken. Dit zou paniek bij spaarders moeten voorkomen waardoor de kans op een bankrun een heel stuk kleiner is.

Depositogarantie: veilig?

Belangrijk voor de spaarder is om te weten of de depositogarantie van 100.000 euro van toepassing is op de bank waar zijn spaargeld gedeponeerd is. Het garantiefonds van het land waar de bank is ingeschreven garandeert 100.000 euro per persoon en per bank. Deze regel moet vooral nauwkeurig onderzocht worden als je spaart bij een vestiging van een buitenlandse bank in België of Nederland. Bijvoorbeeld Russische en Turkse banken hebben filialen in de lage landen en in dat geval moet je dus zeker nagaan hoeveel spaargeld er gegarandeerd is en in hoeverre je kapitaal écht veilig is.

Bank: ratings

De kredietwaardigheid van een bank betekent de mate waarin een bank geacht wordt aan zijn financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Deze kwaliteit wordt onderzocht en ingeschat door de grote internationale ratingagentschappen of ratingagencies. Het gaat om Moody's, Standard & Poor's en Fitch. Deze ratingagencies verlenen A, B en C-ratings aan internationale banken en ook aan landen. AAA wordt beschouwd als de beste rating. Lange tijd kon Rabobank van die rating genieten maar in de loop van 2012 werd deze rating met een niveau verlaagd. Je kan de rating van je bank bekijken op de volgende website:
  • http://www.standardandpoors.com/ratings/banks/ratings-list/

Tips: reviews en beoordelingen

Op het internet vind je vele fora waar financiële producten, spaarrekeningen en banken worden besproken en beoordeeld. Vooraleer je voor een bank kiest is het dan ook uiterst interessant om de meningen te bekijken die over je bank worden gegeven. Beoordelingen en reviews geven ook een interessant beeld over de kwaliteiten, de klantenservice en de betrouwbaarheid van een bank. In persoonlijke commentaren vind je soms handige info die je op de officiële site van de bank niet vindt. Voorbeeld van beoordelingen op een internetforum:
  • http://www.spaargids.be/sparen/rating-spaarbanken.html

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.spaargids.be/sparen/rating-spaarbanken.html, bezocht op 10/01/2016.
  • www.standardandpoors.com, bezocht op 10/01/2016.

Reageer op het artikel "Hoe weet je of je spaarbank betrouwbaar en veilig is? Tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Sparen
Special: Spaargeld
Schrijf mee!