InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Economic hitman van het IMF

Economic hitman van het IMF

De economic hitmans van deze wereld hebben voor de globalisering gezorgd. Een hitman is een gangster of huurnmoordenaar. Ze dwingen door corruptie een land een IMF-lening af te nemen. Wanneer een land eenmaal in de schulden zit dan is het makkelijk om een beleidswijziging af te dwingen zoals privatisering. Vrienden van IMF-bestuurders kunnen vervolgens voor bodemprijzen staatsbedrijven opkopen. Een economic hitman is een term die voor het eerst de wereld in kwam door een boek van John Perkins. Hij legt in dit boek uit dat hij werkte voor de Amerikaanse organisatie NSA. Hij doet uit de doeken hoe de VS in vele landen ter wereld te werk gaat om de macht in een land te verkrijgen.

Inhoud:

Kermit Roosevelt, hitman voor Iran

De eerste economic hitman was CIA-werknemer Kermit Roosevelt. Hij was familie van voormalig President Ted Roosevelt. Hij ging begin jaren 50 naar Iran. Daar was de Mossadeq hoofd gekomen en deze wou de olie-opbrengsten ten goede laten komen aan het volk van Iran. Dat vonden de VS niet leuk om te horen. Ted Roosevelt nam een paar miljoen dollar mee. Hiermee kocht hij mensen in Iran om te protesteren tegen de Iraanse regering. Zijn plan lukte en er volgde een coup waarna een sjah aan het hoofd kwam die de VS steunde.

De economic hitman is geboren

In de VS waren ze erg blij met deze handelswijze. Men hoefde geen oorlog te voeren om Iran aan de zijde van de VS te krijgen. Alles kon met geld geregeld worden. Dat wou men vaker doen. Er moest alleen voor gezorgd worden dat mensen niet wisten dat er de CIA achter stond. Reguliere instellingen als de Wereldbank, het IMF, USAID en de VN werden ingeschakeld.

Hoe werkt de economic hitman?

Een dictator of gekozen president wordt gevraagd of hij een lening van het IMF wilt. Hij wordt overgehaald door corruptie om met een IMF-lening in te stemmen. Het geld van de IMF gaat niet naar de bevolking maar naar enkele bedrijven, vaak buitenlandse bedrijven. Landen worden vervolgens overgehaald dure wapens en vliegtuigen te kopen. De lokale elite wordt ook rijker ervan. Daarna ontstaat er een situatie waarin blijkt dat de IMF-lening zo hoog was, en dat er zoveel rente moet worden betaald dat het land voor eeuwig in de schulden zit.

Midden-Amerika geteisterd door winstbeluste VS

In Guatemala, Panama en Equador hebben economische gangsters die voor een privébedrijf in opdracht van het IMF werkten het land van een nieuwe president voorzien. Steeds is er hetzelfde patroon. Er wordt een president gekozen die opbrengsten van olie of landbouw wil geven aan het volk en niet aan een buitenlands(Amerikaans) bedrijf. De presidenten van Guatemala, Panama en Equador lieten zich echter niet omkopen. Alle presidenten die zich niet lieten omkopen kregen te maken met fase 2: de president wordt afgezet of vermoord. Dit gebeurt niet door de economic hitman maar door de Jackals, jakhalzen of daadwerkelijke huurmoordenaars in dienst van de CIA.

Chavez ontspringt aan de CIA en IMF

Het ging niet altijd goed. Hugo Chavez van Venezuela wil ook de opbrengsten van olie aan het volk geven. Dat vonden de VS niet leuk. De CIA zorgde ervoor dat duizenden mensen betaald werden om te demonstreren. Het leek net alsof er een coup op handen was. Maar Chavez was echt populair. Hij won uiteindelijk en kon het volk ervan overtuigen dat de VS en de CIA achter deze pseudo-coup stond.

Geld is schuld. Hoe meer geld een land leent hoe hoger de schuld des te dieper het zal vallen. Tekort wordt alleen aangevuld met nieuw geld, nieuwe schuld. Het geld-lenen-systeem is een bodemloze put.

Irak en de weigering van IMF-leningen

Irak is een schoolvoorbeeld van hoe de VS probeert een land op zijn knieën te krijgen. In de jaren 80 weigerde Saddam Hussein leningen van het IMF. Vervolgens werden er huurmoordenaars op hem afgestuurd maar Saddam Hussein heeft ook voor de CIA gewerkt. Hij wist wat er aan de hand was. Hij kende de werkwijze en kon uit handen van de CIA blijven. Vervolgens werd Irak door George Bush begin jaren 90 binnen gevallen met als smoes om Kuwait te bevrijden. De inval in Kuweit kwam gelegen voor de VS; nu had men een legalisering van hun wens Saddam Hussein bij te stellen. Het Iraakse leger werd verslagen. Weer kwam een economic hitman praten met Saddam Hussein om hem IMF-leningen aan te smeren. Maar hij weigerde nog steeds. Uiteindelijk komt een land dan in fase 3: oorlog. Er moest alleen nog een reden worden verzonnen. Dat werden in dit geval de massavernietigingswapens waarvan men zeker wist dat Irak er niet over beschikte. Na de oorlog in Irak en de totale vernietiging van het land kregen vooral Amerikaanse bedrijven goede contracten om met geld van het IMF het land op te bouwen.
Ondanks de mileuvernietigende en sociale onrustverspreidende handelingen van het IMF denken veel mensen dat de wereld niet zonder dit instituut kan. Dat is een misvatting. Het IMF heeft juist veel onrecht veroorzaakt ten faveure van het rijke westen.

Geen complottheorie

John Perkins gelooft niet in een complottheorie. Hij zegt dat allerlei mensen in de politiek en de top van het bedrijfsleven steeds van baan wisselen. Directeurs van bedrijven worden later president. Bush komt uit een zeer rijke oliefamilie. Rumsfeld was jarenlang directeur van een farmaceutisch bedrijf. Alle machtige politici komen van machtige multinationals. Deze elite van de wereld is slechts uit op winstmaximalisering. Perkins spreekt van een fascistoïde corporatecratie. De corporates(bedrijven) zijn aan de macht in de kapitalistische wereld. Waarschijnlijk wil Perkins het woord ´complottheorie´ niet gebruiken omdat er een negatieve lading aan vast kleeft. Echter volgens de betekenis van het woord bedoelt hij dat er wel een complot schuil gaat in de handelswijze van het IMF in samenwerking met multinationals en politici. Hij schetst wel degelijk de handel en wandel van een selecte elitegroep die buiten beeld aan de touwtjes trekt. Het grote publiek wordt afgeschermd van dit feit doordat ook alle mainstream media zoals kranten, radio en televisiezenders in handen van de elite zijn.

IMF maakt armen armer en rijken rijker

Het IMF wordt er vaak van beschuldigd dat het slechts landen in grote schulden stopt. Het IMF stelt voorwaarden als economische hervormingen door privatisering. Amerikaanse bedrijven kunnen goedkoop allerlei staatsbedrijven kopen van een land waaraan het IMF een lening heeft geschonken. Het IMF en de Wereldbank zijn geen instituten die het belang van de wereld dienen maar meer ze behartigen vooral Amerikaanse bedrijfsbelangen. Als een privaat bedrijf eenmaal in een land is gevestigd door het opkopen van een staatsbedrijf dan gaan de kosten voor geleverde diensten snel omhoog waardoor de hele bevolking armer wordt terwijl alleen de enkele aandeelhouders en directeuren van het bedrijf er baat bij hebben. Daaraan kun je zien dat het IMF weinig op heeft met het belang van gewone mensen waar ook ter wereld.

IMF verantwoordelijk voor houtkap Indonesië

Een ander voorbeeld van de economische wurggreep waarin het IMF landen neemt is in Indonesië. Hier werden vanaf 1966 IMF-leningen verstrekt. Indonesië kon de leningen terug betalen door tropisch hardhout te verkopen. In 1967 werden alle bossen van Indonesië 144 miljoen hectare staatseigendom. De staat kon zo concessies verkopen aan vooral Amerikaanse bedrijven om tropisch hardhout te winnen. 17 Jaar later, in 1983 was er nog maar 92 miljoen hectare bos over. 52 Miljoen hectare bos is in slechts 17 jaar vernietigd, alleen om de lening van het IMF terug te betalen. Indonesië kocht gelijk wapens van het geld van de IMF-lening van onder andere de VS. Indonesië heeft sindsdien alleen wapens ingezet tegen de eigen bevolking. In het Indonesische deel van Nieuw Guinea begon de VS in 1969 de grootste goud- en kopermijn ter wereld te exploiteren. Deze mijnbouwoperatie wordt beschermd door duizenden soldaten die veel slachtoffers hebben gemaakt onder de lokale bevolking. Ook hieruit blijkt weer dat het IMF Amerikaanse bedrijfsbelangen dient en weinig consideratie heeft voor belangen van bewoners van een land.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Obligatielening afsluitenObligatielening afsluitenDe obligatielening is een lening die voor de langere termijn wordt afgesloten. Meestal is het de overheid die obligaties…
Geld lenen met een uitkeringHeb je een uitkering maar wil je toch geld lenen? Dat kan lastig worden, want met een uitkering heb je doorgaans geen re…
Koop en verkoop Griekse staatsobligatiesKoop en verkoop Griekse staatsobligatiesEr is veel te doen rondom de Griekse staatsobligaties. Griekenland heeft te maken met een grote staatsschuld en moet daa…
Koop en verkoop van Indiase staatsobligatiesKoop en verkoop van Indiase staatsobligatiesMet het kopen en verkopen van Indiase staatsobligaties kan er goed geld worden verdiend. De staatsobligaties van het Azi…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Confessions_of_an_Economic_Hit_Man
  • http://video.google.com/videoplay?docid=915643024925961431
  • http://www.thirdworldtraveler.com/IMF_WB/IMF_Sanders.html
  • http://www.wrm.org.uy/deforestation/Asia/Indonesia.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed_Mossadeq
  • Foto demnstrant: http://www.bhatt.id.au/blog/abject-failure-of-imf-and-world-bank-profiles-of-power/

Reageer op het artikel "Economic hitman van het IMF"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 31-03-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Complottheorieën
Schrijf mee!