InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Visa of Mastercard: hoe kan je een creditcard aanvragen?

Visa of Mastercard: hoe kan je een creditcard aanvragen?

Visa of Mastercard: hoe kan je een creditcard aanvragen? In tijden van crisis gaan banken voorzichtiger om met aanvragen voor kredietkaarten. Ze willen immers absoluut vermijden dat mensen hun kredieten niet kunnen terugbetalen. Toch is het hebben van een Visacard of Mastercard ook in moeilijke economische tijden erg interessant. Creditcards kunnen erg handig zijn als je aankopen wilt doen op internet of in het buitenland. Een creditcard aanvragen kan bij de bank waar je een betaalrekening hebt. De bank zal je mogelijk enkele vragen stellen die nodig zijn om je aanvraag te beoordelen. Denk hierbij aan een bewijs van inkomen of een overzicht van je leningen en schulden. Als je aanvraag om een kredietkaart afgewezen wordt kan de prepaid creditcard een goed alternatief zijn. Bij deze prepaid creditcard hoef je enkel een geldbedrag op je rekening te storten dat je naar behoeven kan besteden. Doordat het niet om een echt krediet gaat zal men je dus ook geen lastige vragen stellen. Hoe kan je een creditcard aanvragen?

Creditcard en schulden

Vaak hoor je wel eens dat je in een crisis zo weinig mogelijk op krediet moet kopen. Als de economie er slecht aan toe is, maken de bedrijven minder winst en is de kans groter op ontslag. Als je ontslagen wordt en je hebt kredieten af te betalen, dan kan je wel eens in de schulden terecht komen. Om die reden gaan mensen minder creditcards aanvragen en zijn banken en kredietverstrekkers voorzichtiger geworden met het verstrekken van kredietkaarten.

Creditcard: handig

Toch is het ook in tijden van crisis erg handig om te kunnen beschikken over een creditcard, waarmee je makkelijk aankopen kan doen. Als je bijvoorbeeld regelmatig aankopen doet op het internet is een creditcard erg praktisch. Ook op vakantie is het altijd geruststellend om een kredietkaart achter de hand te hebben, voor betalingen op hotel of restaurant, of wanneer je geen cashreserves meer hebt. Cruciaal om schulden te vermijden is dat je de nodige discipline aan de dag legt.

Gebruik kredietkaart

Een weloverwogen gebruik van je creditcard kan vermijden dat je in de schulden geraakt. Doe geen impulsieve enthousiaste aankopen van dingen die je in feite niet nodig hebt. Beperk de betalingen met je kredietkaart tot de momenten dat het nodig is, of dat het erg praktisch is. Hou bovendien een lijstje bij, of maak een "note" aan in je smartphone, met daarop alle betalingen die je hebt gedaan, en de bedragen die de volgende maand van je rekening zullen gehouden worden. Dan kom je niet voor verrassingen te staan als je je rekeninguittreksels gaat bekijken.

Hoe een creditcard aanvragen?

Visa, Mastercard en American Express zijn de drie grote spelers op de markt van de kredietkaarten. Zowat overal ter wereld kan je ermee betalen in hotels, winkels en horeca. Met Visa en Mastercard kan je bijna altijd terecht, terwijl American Express internationaal toch iets minder gebruikelijk is. Hoe kan je een kredietkaart te pakken krijgen?

Online aanvragen

Een mogelijkheid is om je creditcard online aan te vragen op de website van je bank. Je kan dan een aanvraagformulier invullen met al je persoonlijke gegevens, en informatie over je financiële toestand. Voordeel hiervan is dat je snel en praktisch je kaart kan aanvragen. Mogelijk nadeel is wel dat je toch naar je plaatselijk bankkantoor moet als er extra informatie gevraagd wordt.

Aanvraag bankkantoor

Een andere mogelijkheid is om meteen naar het kantoor van je bank te gaan en daar alle vereiste informatie te geven. Voordeel daarvan is dat je in een rechtstreeks gesprek met de bankverantwoordelijke je aanvraag kan doen en dat kan makkelijker zijn om het een en ander duidelijk te maken omtrent je financiële toestand.

Informatie bank

Je bank zal natuurlijk niet zomaar creditcards verstrekken alsof het om zoete broodjes gaat. De bank zal het risico niet willen lopen dat je je kredieten niet zal kunnen terugbetalen. Je financiële toestand zal aan een nodig onderzoek onderworpen worden en daarbij zullen de volgende vragen worden gesteld:
  • Heb je een baan en zo ja, hoeveel zijn je maandelijkse inkomsten?
  • Zoniet, heb je eventuele andere inkomsten?
  • Heb je een hypotheek af te betalen?
  • Heb je andere leningen lopen, zoals bijvoorbeeld een autolening?
  • Hoeveel personen heb je ten laste (kinderen, andere familieleden...)?

Alternatief: prepaid creditcard

Na het doornemen van de antwoorden op deze vragen zal de bank beslissen of ze je een creditcard toekent. Als dit niet mogelijk is, kan je je bijvoorbeeld richten op de prepaid creditcard. Dat is een betaalkaart waar je niet in het rood kan gaan en waar je enkel zoveel geld kan opnemen als je er op voorhand op gestort hebt. Verder bezit de prepaid creditcard over alle voordelen van de reguliere creditcard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prepaid creditcard voordelig?Prepaid creditcard voordelig?U kunt in 2019 een prepaid creditcard zonder BKR-toets gebruiken in plaats van de gewone Visa creditcard, ANWB creditcar…
Prepaid creditcard aanbiedersPrepaid creditcard aanbiedersDe prepaid creditcard wint aan terrein, omdat deze veel gemakkelijker aan te vragen is dan een reguliere creditcard. Bij…

Reageer op het artikel "Visa of Mastercard: hoe kan je een creditcard aanvragen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Creditcards
Schrijf mee!