InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Is niet lenen beter? Voordelen van niet te lenen

Is niet lenen beter? Voordelen van niet te lenen

Is niet lenen beter? Voordelen van niet te lenen Lenen of niet lenen: dat is de vraag voor wie een aankoop wil doen. Ga je iets kopen met je spaargeld of is een lening aangaan voordeliger? De economische crisis leidde ertoe dat mensen meer gaan opletten om geld te gaan lenen. Niet lenen heeft immers vele voordelen, zoals het flexibel blijven en het vermijden van schulden. In moeilijke tijden weegt de afbetaling van de hypotheeklasten bijvoorbeeld erg zwaar door op je maandelijks budget. Daarnaast is het ook psychologisch een heel stuk comfortabeler om niet onderworpen te zijn aan de terugbetaling van een of andere lening of schuld. Geen leningen noch schulden hebben maakt je een heel stuk flexibeler op persoonlijk vlak. Wat zijn zoal de voordelen van geen lening aangaan?

Lenen of niet lenen?

De economische crisis zorgt ervoor dat mensen een kritischer houding gaan aannemen tegenover de financiële wereld. De handel en wandel van de banken wordt nauwkeuriger onder de loep genomen en aan een scherp onderzoek onderworpen. Vooral op het vlak van kredieten en leningen zijn zowel klanten als banken voorzichtiger geworden, zeker omdat er alsmaar meer mensen hun schulden niet meer kunnen afbetalen. Het aantal mensen dat denkt dat niet lenen de beste optie is lijkt groter te worden. Dit brengt voordelen met zich mee.

Geen extra kosten

Klassiek is inmiddels het gezegde geworden: "Lenen kost geld". Dit betekent dat je door te lenen strikt genomen eigenlijk altijd verlies maakt: de bank of kredietverstrekker rekent immers kosten aan om je het geld te verstrekken. Bovendien wordt er ook een rente aangerekend. Bij een lening betaal je dus altijd meer terug dan je hebt geleend. Dit nadeel heb je niet als je een aankoop doet zonder een lening aan te gaan.

Geen lening, geen stress

Een lening aangaan betekent dat je gebonden bent aan een termijn om de lening terug te betalen. Als je bijvoorbeeld een hypotheek neemt, dan ga je een lening aan voor twintig of dertig jaar. Het kan heel wat psychologische druk en stress met zich meebrengen als je weet dat je gedurende die periode elke maand een bedrag moet afgeven om de lening terug te betalen. Het huis dat je gekocht hebt zal pas volledig je eigendom zijn als je jarenlang keurig een maandelijks aflossingsbedrag hebt betaald. Als je niet leent, heb je geen last van deze stress.

Geen schulden

Het kan een simpele zaak lijken om een lening terug te betalen, maar niets is minder waar. Je kan je baan verliezen of tegenslagen krijgen waardoor je financieel zwakker komt te staan. Dan wordt het afbetalen zeker niet makkelijker en kan je in de schulden komen. Niet lenen betekent eenvoudigweg: geen kans maken om in de schulden te geraken. Het is dan ook vaak aangewezen om een lening heel grondig af te wegen, en te kijken of je een aankoop misschien beter doet met je spaargeld.

Flexibel

Hypotheek aflossen

Een lening aangaan betekent gebonden zijn aan het aflossen ervan. Afhankelijk van het geleende bedrag kan die gebondenheid sterker zijn, denk bijvoorbeeld aan een zware hypotheek over een lange termijn. Ook het samen aangaan van een lening door twee partners kan problemen met zich meebrengen als de relatie stuk loopt. Dan kunnen er zowel emotionele moeilijkheden als wettelijke complicaties ontstaan.

Huur opzeggen

Wie niet leent, kan bij een scheiding een meer flexibele houding aannemen. Woon je bijvoorbeeld samen in een huurhuis, dan is het opzeggen van een huurcontract een vrij makkelijke stap. Op die manier kom je er sneller vanaf dan wanneer je woont in een koophuis. De kosten van een eventuele opzegvergoeding voor de huur vallen een heel stuk beter mee dan de kosten en kopzorgen van een hypotheek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Is niet lenen beter? Voordelen van niet te lenen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 05-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Snel geld lenen
Schrijf mee!