InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Vriendenlening: waarom is geld lenen aan vrienden link?

Vriendenlening: waarom is geld lenen aan vrienden link?

Vriendenlening: waarom is geld lenen aan vrienden link? Is geld lenen aan vrienden link? Dat is de vraag die je je kan stellen als een van je vrienden in de geldproblemen zit en je komt vragen voor een lening. Kleine bedragen stellen zelden een probleem maar grotere bedragen kunnen leiden tot moeilijke keuzes en dilemma's. Ga je een contract opstellen, ga je rente aanrekenen en hoe ga je de terugbetaling organiseren? Bovendien kan dit op moreel vlak leiden tot enkele delicate overwegingen. Want door het aangaan van een vriendenlening zal de verhouding tussen twee vrienden mogelijk veranderen. De een heeft een verplichting tegenover de ander, terwijl de ander zich in een hogere positie bevindt. Maar krijgt deze laatste zijn geld terug? Door een vriendenlening kunnen vriendschapsbanden onder druk gezet worden waardoor de relatie tussen twee vrienden mogelijk onherroepelijk verandert. Geld lenen aan vrienden kan op die manier risico's inhouden, niet alleen op materieel vlak door een niet-terugbetaling, maar ook op menselijk vlak.

Lenen zonder tussenkomst bank

Tot voor enkele jaren geleden was geld lenen bij een bank vrij makkelijk. Kredieten, hypotheken, creditcards en andere vormen van krediet werden doorgaans vlot verstrekt. Dit veranderde echter na het uitbreken van de financieel-economische crisis van 2008, die nog een lange nasleep kende. Banken en kredietverstrekkers stellen alsmaar strengere voorwaarden, eisen meer garanties en rekenen hogere kosten aan om geld te lenen. Door deze "mentaliteitsverandering" bij banken doen meer en meer mensen een beroep op familie, kennissen of vrienden om geld te lenen.

Lenen van vrienden of familie

De recessie die volgde op de economische crisis van 2008 maakte bovendien dat tal van mensen hun werk verloren. Tegelijk werd geld een stuk minder waard door een aanslepende inflatie. Mensen blijven dus extra geld nodig hebben om te kunnen consumeren tegen het tempo dat ze gewend waren van vóór de crisis. Om die redenen proberen meer en meer mensen geld te lenen bij vrienden of familie. Maar dat kan nadelen en risico's met zich meebrengen, die aanvankelijk nogal eens over het hoofd worden gezien, doordat mensen misleid worden door het gemak van het verstrekken van zo een "vriendenlening".

Vriend in geldproblemen

Als het gaat om kleine bedragen, dan zijn vrienden vaak inschikkelijk om even wat geld te lenen. Je hebt bijvoorbeeld niet genoeg cash bij je als je uit eten gaat, en je vraagt een vriend om een deel van jouw rekening te betalen. Vrienden maken daar zelden een probleem van. Maar als het gaat om grotere bedragen, kunnen de zaken al gauw anders liggen. Een vriend die met geldproblemen kampt, kan een beroep op je doen om een groot geldbedrag te lenen. Dan stelt zich meteen een morele vraag: ga je je vriend helpen omdat hij je vriend is? Of vertrouw je er niet op dat je je geld zal terugkrijgen en zeg je nee?

Geld terug?

Een vriend in nood helpen is een nobele daad, maar het komt er toch ook op aan om jezelf in te dekken. Het kan een goed idee zijn om een leenovereenkomst op te stellen om latere misverstanden te vermijden. Bepaal duidelijk het geleende bedrag, de termijn waarbinnen het afbetaald moet worden en het al dan niet betalen van rente. Een rente bepalen is aangeraden om de waardevermindering van je geld door inflatie op te vangen. Zonder overeenkomst kan een vriendenlening gevaarlijk worden als je "vriend" weigert terug te betalen.

Einde vriendschap

Het bijzondere aan de lening van vrienden aan elkaar is dat je te maken krijgt met gevoelige kwesties. Voorbeeld daarvan is: ''Kan ik mijn vriend wel interest aanrekenen, ik ben toch immers geen op winst beluste bank?''. En waarom een contract opstellen als het gaat om twee vrienden? Dit kan geïnterpreteerd worden als een gebrek aan vertrouwen. Morele vragen als deze kunnen een druk leggen op de vriendenlening en ze op lange termijn zelfs ondermijnen. Bij discussies in geval van niet-betaling kan een vriendschap zelfs helemaal ten onder gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lening afsluiten zonder BKR: geld lenen met onderpandLening afsluiten zonder BKR: geld lenen met onderpandLenen is er niet makkelijker op geworden sinds de economische crisis van 2008 en de nasleep ervan. Banken zijn strenger…
Iemand wil geld van me lenen, moet ik dat wel of niet doen?Iemand wil geld van me lenen, moet ik dat wel of niet doen?Wanneer je van een goede vriend of vriendin de vraag krijgt of deze geld van je kan lenen, dan zal als eerste de vraag i…
Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Vriendenlening
Schrijf mee!