InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Winwinlening: geld lenen aan startende ondernemers

Winwinlening: geld lenen aan startende ondernemers

Winwinlening: geld lenen aan startende ondernemers Als je als particulier geld wilt lenen aan een vriend of kennis die een onderneming wil starten, dan kan dit in België via de winwinlening. De Vlaamse overheid heeft het systeem van de winwinlening ingevoerd als een manier om jonge, startende ondernemers op weg te helpen. Een beginnende ondernemer die nog niet over voldoende kapitaal beschikt kan dankzij de winwinlening extra krediet krijgen om in zijn zaak te investeren. Ook bedrijven die financiële steun nodig hebben kunnen door middel van de winwinlening uit hun directe omgeving kapitaal ophalen. De winwinlening is tegelijk een achtergestelde lening en een soort van vriendenlening. In Nederland is de term "achtergestelde lening" meer gebruikelijk voor dit soort van lening.

Succes Vlaamse winwinlening

Dankzij een versoepeling van de regels voor de in Vlaanderen bestaande winwinlening vanaf 1 januari 2011, werd datzelfde jaar een grote stijging waargenomen. Het aantal aangevraagde winwinleningen kende een stijging van 319 aanvragen in 2010 tot 1.015 in 2011. Ook na 2011 bleef de winwinlening erg succesvol onder meer omdat in 2013 het maximumbedrag voor dit krediet verhoogd werd. Vooral in tijden van crisis is dit een opvallende opsteker voor bedrijven. Want in een economische crisis hebben ze het moeilijker om kredieten te krijgen bij de bank. Zeker na de financiële crisis van 2008 en de eurocrisis van 2010-2011 werd het er voor ondernemingen niet makkelijker op om krediet te krijgen bij een bank.

Wat is een winwinlening?

Een winwinlening komt erop neer dat particulieren geld lenen aan een ondernemer. Een ondernemer kan zo op een informele manier geld lenen van een privépersoon, die de bedoeling heeft om het onderemingsleven financieel te stimuleren. Het gaat dan vooral om KMO's, dit zijn kleine of middelgrote ondernemingen die kredieten nodig hebben om te kunnen investeren. Door het familiaal karakter van deze soort ondernemingen zijn veel mensen uit dezelfde familie of kennissenkring betrokken. Het is dan ook niet onlogisch dat vrienden, kennissen of familieleden graag een duit in het zakje doen om het familiebedrijf draaiende te houden.

Voorwaarden winwinlening

KMO

De belangrijkste voorwaarde van de winwinlening is dat de kredietnemer een zogenaamde "KMO" (kleine of middelgrote onderneming) moet zijn met een economische activiteit, die in het Vlaams Gewest is gevestigd.

Andere

Bovendien moet de kredietgever een natuurlijke persoon zijn die in het Vlaams Gewest woont en het krediet ter beschikking stelt buiten het kader van zijn beroeps- of handelsactiviteiten. Belangrijk is ook dat de kredietgever geen werknemer van de kredietnemer is en niet mag samenwonen of gehuwd zijn met de kredietnemer wanneer deze zelfstandige is. Ook mag de kredietgever geen kredietnemer zijn bij een andere winwinlening.

Doel: lenen aan startende ondernemers

Een winwinlening is bedoeld om startende ondernemingen financieel te stimuleren dankzij in krediet gegeven geld van particulieren. Die particulieren zijn meestal vrienden of kennissen van de ondernemer. Op die manier kan je dus ook stellen dat de winwinlening een soort van vriendenlening is. De kredietgever wordt beloond met een fiscaal voordeel van 2.5% van het geleende bedrag of het openstaande saldo. Het moet gaan om een "achtergestelde lening" die acht jaar loopt en met een maximumbedrag van 200.000 euro. Het gaat dus om een "winwin-situatie": zowel de kredietnemer als de particulier die het geld leent hebben er voordeel bij.

Nederland: "achtergestelde lening"

In Nederland is het begrip achtergestelde lening meer bekend. Een winwinlening komt in feite op hetzelfde neer. Dit betekent dat wanneer de kredietnemer failliet gaat, de kredietgever "achtergesteld" wordt tegenover de andere schuldeisers. Hij moet dus wachten tot de andere schuldeisers zijn uitbetaald om zijn eigen geld terug te krijgen van de kredietnemer. Maar toch kan de particulier genieten van een extra voordeel in geval de kredietnemer de achtergestelde lening niet kan terugbetalen. De particulier die de lening heeft gegeven kan immers dertig procent van het niet terugbetaalde bedrag terugkrijgen dankzij een eenmalige belastingvermindering, de zogenaamde "fiscale recuperatie".

Maximumbedrag

De stijging van het aantal winwinleningen in 2011 is aan meerdere factoren te danken. Ten eerste werden de regels uitgebreid naar alle in Vlaanderen gevestigde KMO's met een economische activiteit, waar dat voorheen nog KMO's moesten zijn met een maximum bestaan van drie jaar. Ook werd het bedrag waaraan de ondernemer kan lenen verdubbeld van 50.000 euro tot 100.000 euro. In augustus 2013 werd het maximumbedrag dat de kredietnemer kan lenen via de winwinlening zelfs nog verhoogd naar 200.000 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leningen voor bedrijvenLeningen voor bedrijvenHet starten van een eigen onderneming vereist vaak meer geld dan u bezit. Als uw eigen vermogen niet toereikend is, zult…
Durfkapitaal, financiering voor de startende ondernemerDurfkapitaal, financiering voor de startende ondernemerAls startende ondernemer is het vaak moeilijk om de financiering rond te krijgen. Daarom is er voor startende ondernemer…
Wat is crowdfundingWat is crowdfundingCrowdfunding houdt in dat een aantal kleine investeerders samen investeren in hetzelfde doel. Dit kan een bedrijf zijn,…
Bronnen en referenties
  • http://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen/kapitaal-en-krediet/voordelige-lening-voor-ondernemingen-win-winlening, bezocht op 12/10/2015.
  • http://www.pmv.eu/nl/diensten/winwinlening, bezocht op 12/10/2015.

Reageer op het artikel "Winwinlening: geld lenen aan startende ondernemers"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 15-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Snel geld lenen
Schrijf mee!