Stoppen met rood staan

Stoppen met rood staan Meer bestedingsruimte creëren door (tijdelijk) rood te staan op een lopende betaalrekening. Het lijkt zo makkelijk en in de praktijk is het vaak ook zo geregeld. Maar er weer vanaf komen is vaak een stuk lastiger en uiteindelijk zijn de kosten hoger dan het profijt van het rood staan. Rood staan; hoe kom je er weer vanaf?

Toename in roodstand

Uit cijfers van het CBS uit 2005 blijkt dat de roodstand op betaalrekeningen flink is toegenomen. Eind december van dat jaar stonden bijna 3 miljoen rekeningen samen voor 7,5 miljard euro rood. Dat is een toename van 9% sinds 2004. Ondanks dat deze onderzoekscijfers al 7 jaar oud zijn, lijkt er tot op heden weinig verbetering te zitten. Uit recente onderzoeken blijkt dat één op de vier gezinnen rood staat, in totaal voor 9,5 miljard euro, ofwel 2 miljard meer dan 7 jaar geleden.

Kosten roodstand

Niet heel veel mensen zijn zich bewust van de kosten die roodstand met zich mee brengt. De reclamecampagne, 'Let op: geld lenen kost geld', van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), heeft hier verandering in proberen te brengen en met succes volgens consumentenonderzoek. Sinds 1 april 2009 is de zin (met symbool) verplicht voor alle reclames over krediet via de diverse media kanalen (met uitzondering voor reclames van hypotheken). Rente percentages van 15% of meer op rood staande rekening is niet ongewoon, dit maakt dat rood staand wellicht op korte termijn meer ruimte biedt, maar op de langere termijn enkel heel veel geld kost.

Stoppen met rood staan

Om te kunnen stoppen met rood staan is het ten eerste belangrijk om te kijken waarom je rood staat, was het voor die ene leuke aankoop of kom je structureel tekort in inkomsten (ofwel zijn de uitgaven te hoog)? Indien het eerste het geval is, bedenk dan voor jezelf waarom deze aankoop zo belangrijk voor je was? Was het noodzakelijk om het direct te kopen of was het ook een optie geweest voor de aankoop te sparen? Indien je van jezelf weet dat je moeilijk verleidingen kunt weerstaan zet dan de roodstand mogelijkheid uit bij de bank, sta je al rood door de aankopen? Probeer het dan zo snel mogelijk op te lossen, wellicht via je spaarrekening of door in kleine stukjes af te lossen. De spaarrente is vele malen lager dan de rente die je dient te betalen over een lening, het is dus zeker verstandig om (indien mogelijk) met spaargeld de lening af te lossen.

Is het tweede het geval, structureel tekort in inkomsten begin dan met het op orde brengen van inkomsten en uitgaven. Op internet zijn hiervoor vele hulpmiddelen te vinden, o.a. via het NIBUD met veel praktische tips en overzichten. Het overzicht helpt om te zien waar je geld naar toe gaat en waar je tekorten komt. Heb je geen direct overzicht via je rekeningen, spaar dan een paar maanden alle bonnetjes op om zo een overzicht te maken. Werk aan je tekorten, waar kun je nog bezuinigen of hoe kun je zorgen voor extra inkomsten om zo het tekort te kunnen oplossen. Wees creatief, wellicht zijn er nog spullen die je kunt verkopen via marktplaats om het rood staan mee op te lossen, het boekje Crisis-Checklist van Marieke Henselmans kan je hierbij wellicht helpen om beter met geld om te leren gaan.

Vraag hulp

Omgaan met geld is niet voor iedereen gemakkelijk. Sommige mensen houden vanuit nature een beter overzicht van financiële zaken dan andere, schroom niet om hulp te vragen. Iedereen heeft wellicht eigen praktische tips om te besparen, extra inkomsten te genereren of gemakkelijk geld opzij te zetten. Behalve officiële instanties, zijn er wellicht in je persoonlijke omgeving ook mensen bereid te helpen een financieel overzicht te creëren en kunnen daarnaast voor een stok achter de deur zorgen bij het aflossen.

Wist je dat: Uit onderzoek blijkt dat mensen contant geld moeilijker uitgeven dan met de pinpas. Een briefje van 50 euro wordt moeilijker aangebroken dan een briefje van 10 euro. Om de verleiding te weerstaan kun je dus pinnen wat je mag uitgeven voor die maand om zo beter overzicht te houden en zo wellicht minder geld uit te geven.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • CBS; Centraal bureau voor Statistie
  • AFM: Autoriteit Financiële Markten
  • http://www.trosradar.nl/artikel_detail/bericht/rood-staan-is-duur/

Reageer op het artikel "Stoppen met rood staan"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 09-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!