Aanvragen flitskrediet, het kan nog steeds

Aanvragen flitskrediet, het kan nog steeds Flitskrediet aanvragen kan nog steeds. Geldschieters rekenen bij flitskrediet geen rente maar kosten voor spoedbehandeling of boete bij te late aflossing.

Flitskrediet voorheen niet onder toezicht AFM

Aanbieders van flitskrediet zoals Ferratum of Voorschotje.nl vielen tot 2011 niet onder het toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vanwege de korte looptijden van hun flitsleningen. Zij hoefden zich dus ook niet te houden aan de voorschriften die de AFM stelde ten aanzien van de maximale kredietvergoeding (lees: rente).

Sinds 1 juli 2011 echter, moeten ook aanbieders van flitskrediet in het bezit zijn van een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), waarmee men vooral het rekenen van woekerrentes wil tegengaan.

Overigens ontstond er in oktober 2011 al een fikse rel toen bleek dat kredietverstrekker Voorschotje.nl, shirtsponsor van voetbalvereniging NEC, niet in het bezit was van een dergelijke vergunning. Uiterst genant voor de club in kwestie omdat de AFM ontraadt om zaken te doen met malafide kredietverstrekkers.

Flitskrediet voortaan zonder rente

Krediet zonder rente, bestaat dat dan? Zeker wel! Onderzoek in januari 2012 wees uit dat bedoelde aanbieders de in 2011 aangescherpte eisen toch handig weten te omzeilen. Men benoemt de wettelijke voorgeschreven maximale kredietvergoeding niet langer als rente, maar brengt die in de vorm van kosten in rekening voor diverse andere gerelateerde diensten. Men kan daarbij denken aan:

  • een vergoeding voor verzekeringsadvies;
  • de kosten voor een spoedbehandeling of spoedoverboeking;
  • een fikse boete voor te late terugbetaling;
  • en betrekkelijk nieuw is de optie waarbij de klant al een stuk van een verwachte salarisbetaling ’verkoopt’ om nu al aan een lening te raken.

Gedragscode voor verstrekken van leningen

Het is met name de Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) die zich stoort aan dit soort praktijken. De vereniging constateert dat zich steeds meer kredietaanbieders aandienen die leningen met korte looptijden aan de man brengen. De VFN hanteert een gedragscode waaraan de aangesloten leden zich hebben geconformeerd. Het is dus niet toegestaan om zomaar lukraak kredieten aan consumenten aan te bieden. Maar malafide geldschieters blijven inventief en weten steeds weer mazen in de wet te vinden.

Een en ander stoort de VFN met name omdat het fenomeen flitslening al vanaf medio 2011 onder financieel toezicht onderworpen is. Na aanpassing van de Nederlandse regelgeving stond dus niets meer een strengere aanpak van deze malafide kredietaanbieders in de weg. De Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland dringt daarom aan op snelle sancties door toezichthouder AFM. De aangepaste wetgeving biedt daartoe immers voldoende mogelijkheden.

Verscherpt toezicht door Autoriteit Financiële Markten op snelle leningen

Het feit dat de flitslening nog steeds massaal en vooral bij kwetsbare groepen in de samenleving wordt afgezet, staat in schril contrast met alle toezeggingen in de politiek over een strengere aanpak ervan en verscherpt financieel toezicht. Mensen die die zo’n snelle lening afsluiten, worden vaak geconfronteerd met torenhoge kosten. Het spreekt voor zich dat dit leidt tot een schrikbarende toename van problematische schulden en dat moeten we toch eigenlijk kost wat kost voorkomen.

Door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) is in het verleden meermaals aangegeven dat de informatie over consumptieve kredieten op sites van de kredietverstrekkers en kredietbemiddelaars voor verbetering vatbaar is. Het merendeel van die websites voldoet niet aan de voorschriften. De AFM kwam tot die conclusie nadat men 74 verschillende kredietvormen op 45 websites had getoetst aan de normen. Bij 39 daarvan bleef de aanbieder in gebreke.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aanvragen flitskrediet, het kan nog steeds"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 02-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!