InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Financiering; De mogelijkheden voor startende ondernemers

Financiering; De mogelijkheden voor startende ondernemers

Financiering; De mogelijkheden voor startende ondernemers Je wordt ondernemer! Misschien een bewuste keuze. Of misschien uit nood geboren vanwege ontslag of reorganisatie op je werk. Hoe dan ook, waarschijnlijk heb je geld nodig. De bank is een logische stap, maar er zijn meer manieren om aan geld te komen voor je onderneming. Ik zet de meest gangbare, en enkele nieuwe, innovatieve financieringsmogelijkheden voor je op een rijtje.

Een onderneming starten

Wanneer je besluit een onderneming te starten, is het meest belangrijke het in kaart brengen van je plannen. Wat ga je doen, wat heb je daar voor nodig en hoe kom je daaraan. De beste manier om inzicht voor jezelf en een eventuele financier te krijgen, is het schrijven van een ondernemersplan. Je vind online in te vullen ondernemingsplannen op de sites van alle grote banken, maar ook bijvoorbeeld bij de Kamer van koophandel. Je kunt via hun zelfs een seminar volgen over het schrijven van een ondernemersplan. Wanneer het plan klaar is, weet je hoeveel je nodig hebt en waarvoor. In het plan moet je het financiële gedeelte onderbouwen met enkele begrotingen.

  • Investeringsbegroting (Vaste activa en vlottende activa)
  • Financieringsbegroting (Hoe wordt de investering bekostigd)
  • Exploitatiebegroting (Wanneer wordt het rendabel)
  • Liquiditeitsbegroting (Hoe lopen de geldstromen per periode)
  • Persoonlijke begroting (Wat heb je zelf nodig)

Geld nodig!

Je plan is klaar. Het is duidelijk; je hebt GELD NODIG! Ga vooral ook proberen via verschillende kanalen geld te regelen. Zo kan je misschien gaan kiezen voor de voor jou meest voordelige manier, of de manier met betere voorwaarden. Zet niet al je focus op 1 bron. Bovendien kan je soms aan de ene bron komen zonder een officiële afwijzing van de ander.

De bank

Een logische plaats om geld te regelen. Je kunt je plan aanbieden en een gesprek aanvragen. Vergeet niet dat bij de bank jou prachtige ondernemersplan onder de loep gaat bij experts. Wees dus niet te overdreven positief. Benoem ook je min punten, en hoe je deze gaat mitigeren(ondervangen). Ben je bijvoorbeeld niet goed in boekhouden, geef dan aan dat je partner bezig is met een cursus boekhouden en jou daarmee gaat helpen. Nobody is perfect. Ook de bank weet dat. Voor een bestaande onderneming kan een bank zich baseren op de cijfers van voorgaande jaren. Voor een starter kunnen ze alleen afgaan op het plan. En dat plan staat en valt met; ... JOU!

Als je op gesprek mag komen, zorg dan voor een wervende presentatie. Laat je van je beste kant zien.

Borgstelling

Startende ondernemers kunnen gebruik maken van de Borgstelling MKB Kredieten (BMKB). Dit is regeling van de overheid om toch bij de bank geld te lenen, ook al vind de bank dat je niet voldoende onderpand hebt. Er zijn voorwaarden, die kun je vinden op de site van het ministerie van economische zaken.

Lukt niet bij de bank

Als het niet lukt bij de bank om een krediet van maximaal 50. 000 euro te krijgen, dan kan je met een officiële afwijzing van een reguliere bank terecht bij Qredits. Qredits is een stichting (zonder winstoogmerk), initiatief van enkele grote reguliere banken; Abnamro, ING en Rabobank en wordt mogelijk gemaakt dankzij de financiële ondersteuning van diverse ministeries. "Qredits verstrekt zakelijke leningen met een maximum van 50. 000,-. De leningen hebben een vast rentetarief gedurende de looptijd en hebben een looptijd van 1 tot maximaal 10 jaar. Daarbij biedt Qredits de nodige ondersteuning, bijvoorbeeld in de vorm van individuele tijd en aandacht van een bedrijfsadviseur en professionele coaching. " (citaat van de site van Qredits)

Lease

Voor sommige investeringen kun je gebruik maken van een Lease. Dit is ook een financiering. Lease kent twee vormen;

financial lease

Het object (bijvoorbeeld een auto) wordt onderpand. De rente is daarom vaak aantrekkelijker dan de rente op een lening zonder onderpand. Echter, als er niet tijdig afgelost wordt kan de lease gever het onderpand opeisen. Juridisch en economisch eigendom zijn vanaf de start van de overeenkomst voor de ondernemer.

Operational lease

Hierbij blijft de leasemaatschappij juridisch eigenaar van de geleasede goederen. Het gaat hier dus om een soort huur. Vaak zit ook onderhoud bij het pakket in. De ondernemer wordt dus geen eigenaar van het object!

Durfkapitaal

Fiscaal aantrekkelijke stimuleringsregeling voor particulieren om geld te investeren in ondernemers. Er zijn wel voorwaarden, de belangrijkste zijn;
  • Je hebt een 'beschikking startende ondernemer' van de Belastingdienst.
  • Er moet een leen overeenkomst opgesteld worden, waarin staat welk bedrag je leent, hoeveel rente je betaald en de looptijd van de lening.
  • De geldverstrekker mag niet je zakelijke of privé partner zijn.
Op de website van de Belastingdienst staat een stappenplan voor de Regeling Durfkapitaal. En meer informatie vind je op de site antwoordvoorbedrijven.nl en higherlevel.nl.

Risicokapitaal

Vooral bij de start van een innovatief of technologisch bedrijf zal de investering hoog zijn en niet snel rendabel. Daarom haken banken hier vaak af. Zakelijke investeerders willen vaak wel financieren. Zij krijgen namelijk aandelen in je bedrijf. Bij een succes levert dit vele malen meer op als de aflossingen die ze op een reguliere zouden ontvangen. Echter, en daarom heet het risicokapitaal, als jou bedrijf geen succes is, zijn zij hun investering kwijt.

Crowdfunding

Hip en happening! Crowdfunding is nieuw en gebeurt via zogenaamde crowdfunding platforms. Hier ontmoeten geldzoekers particulieren en bedrijven met geld, de geldverstrekkers. De meeste vind je in de verenigde Staten namelijk 138 platforms. Engeland heeft 32 platforms en Nederland staat wereldwijd op 3 met 24 platforms. Er zijn drie vormen van crowdfunding namelijk; Crowdfunding op basis van donatie, van lenen en van aandelen participatie. Crowdfunding staat nog in de kinderschoenen, als je via deze vorm geld op gaat halen zorg dat je goed geïnformeerd bent en maak heldere contracten met je geldverstrekkers. Maar zeker een ontwikkeling om te volgen.
© 2012 - 2018 Enna-online, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is crowdfundingWat is crowdfundingCrowdfunding houdt in dat een aantal kleine investeerders samen investeren in hetzelfde doel. Dit kan een bedrijf zijn,…
Financiering bij ondernemerschapFinanciering bij ondernemerschapWanneer men zelfstandig ondernemer is, leent men geld van de bank of op een andere manier. Het geld dat men middels fina…
Durfkapitaal, financiering voor de startende ondernemerDurfkapitaal, financiering voor de startende ondernemerAls startende ondernemer is het vaak moeilijk om de financiering rond te krijgen. Daarom is er voor startende ondernemer…
Zakelijke lening, alles over zakelijk geld lenen!Het kan voorkomen dat je als (startende) ondernemer op een gegeven moment extra financiering nodig hebt. Om extra kredie…
Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?Het wordt steeds moeilijker om bij banken geld te krijgen voor financiering van zakelijke of persoonlijke uitgaven. Het…
Bronnen en referenties
  • Sites Kamer van koophandel,
  • Rabobank,
  • Abnamro,
  • ING.
  • Qredits,
  • Ikgastarten.nl,
  • Antwoordvoorbedrijven.nl,
  • Higherlevel.nl,
  • Crowdfunding.nl,

Reageer op het artikel "Financiering; De mogelijkheden voor startende ondernemers"

Infoteur: Enna-online
Gepubliceerd: 24-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!