Hoe kunnen ouders hun kind financieel steunen?

Hoe kunnen ouders hun kind financieel steunen? Financieel overleven in tijden van crisis is niet vanzelfsprekend, zeker niet voor de jonge generatie die haar eerste stappen zet op de arbeidsmarkt. Vaak kloppen jongvolwassenen dan ook aan bij hun ouders voor financiële steun in het begin van hun loopbaan. Ouders kunnen hun kinderen op die manier op weg zetten bij het opbouwen van een bescheiden kapitaal. Als ouder je kind financieel steunen kan onder meer via het lenen van geld, waarbij het aangeraden is om een leenovereenkomst op te stellen. Maar ook wanneer hun kinderen nog klein zijn kunnen ouders hen al financieel ondersteunen. Dit kan bijvoorbeeld door geld te sparen op een jongerenspaarrekening. Door vroeg te beginnen met sparen kan een jongeren- of kinderspaarrekening op lange termijn een hoog rendement halen dankzij de hefboomwerking van de samengestelde interesten.

Kind financieel steunen

De economische crisis maakt het voor veel mensen moeilijk om financieel sterk te staan. Zeker voor de jongere generatie is het niet makkelijk om een kapitaal op te bouwen. Een economische crisis zoals deze van 2008 maakt dat het moeilijker is om werk te vinden en dat ook te behouden. Daarnaast is het voor jongvolwassenen niet makkelijk om ook nog eens een huis te kopen om een investering op lange termijn te doen. Bovendien is het, zelfs met een diploma, niet vanzelfsprekend om een goede baan te vinden die ook nog eens een royaal salaris uitbetaalt. Daarom kloppen kinderen en jongvolwassenen nogal eens aan bij hun ouders voor financiële steun.

Jongvolwassenen: veel kosten

Maar ook na de meerderjarigheid hebben de meeste kinderen nog financiële steun nodig van hun ouders. Studies moeten betaald worden, eventueel moet er een wagen gekocht worden voor het transport naar je eerste baan, en de huur voor een flat moet betaald worden. Wanneer de jongvolwassene de eerste stappen zet op de arbeidsmarkt, komen er meteen een hele hoop financiële lasten op hem af. Het is niet vanzelfsprekend om dan al meteen op een effectieve manier om te kunnen met een maandelijks budget.

Kinderspaarrekening

Om je kind aardig op weg te helpen in de stap naar volwassenheid, kan je al vroeg beginnen met het plannen van financiële steun. Vanaf de geboorte van je kind kan je bij de meeste banken al een jongerenspaarrekening openen voor je kind. Je kan bijvoorbeeld elke maand een bepaald bedrag van je inkomen reserveren om te transfereren naar de spaarrekening van je kind. Op lange termijn kan het kind dan een aantrekkelijk geldbedrag verkrijgen dankzij het systeem van de samengestelde interesten. Samengestelde interesten zijn vooral interessant als je aan hele lange periodes denkt, bijvoorbeeld twintig à vijfentwintig jaar. Hierbij kan je genieten van "rente op rente", waarbij opbrengsten elk jaar meer opbrengsten opleveren. Het is altijd mooi meegenomen als het kind op zijn achttiende verjaardag een extraatje kan opnemen.

Ouders lenen aan kinderen

Zelfs na het zetten van de eerste stappen op de arbeidsmarkt blijft het voor jonge volwassenen niet makkelijk om aan de maandelijkse uitgaven te kunnen voldoen, laat staan om een kapitaal op te bouwen. De generatie van hun ouders hebben doorgaans een vermogen kunnen opbouwen in een economisch betere conjunctuur en zijn vaak bereid om een deel daarvan te gebruiken om hun kinderen financieel te ondersteunen. Sommige ouders lenen geld aan hun kind dat het moeilijk heeft om bijvoorbeeld de maandelijkse aflossing van de hypotheek te kunnen betalen.

Leenovereenkomst

Die lening kan mondeling afgesproken worden, waarbij het kind belooft om de lening aan de ouders terug te betalen. Een andere mogelijkheid is om alles op papier te zetten, waarbij het geldbedrag, de termijn van terugbetaling en de (eventuele) rente bepaald worden. Die laatste optie wordt doorgaans aangeraden, ook al leen je aan je eigen kind. Zeker in een gezin met meerdere kinderen kan er sneller jaloezie ontstaan dan je denkt. Want als het om geld gaat, geldt de spreuk "Goede afspraken maken goede vrienden" des te meer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kunnen ouders hun kind financieel steunen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 18-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Kinderkwesties
Schrijf mee!