InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen voor een auto

Geld lenen voor een auto

Sparen is verstandiger dan lenen, maar soms ontkomt u er niet aan, omdat u te weinig spaargeld achter de hand heeft: geld lenen voor een auto. Vormen van autofinanciering zijn de persoonlijke lening en het doorlopend krediet. Een andere variant is de autofinanciering met 0% rente, die sterk in opkomst is. Het leasen van de auto, een auto kopen op afbetaling of huurkoop behoren ook tot de financieringsmogelijkheden.

Geld lenen voor een auto

De tegenhanger van sparen is lenen. Het voordeel van lenen is dat u direct over het geld beschikt en meteen naar de autodealer kunt rennen om de auto die in de showroom staat te blinken, te kopen. Lenen brengt echter het risico met zich mee dat u de lening niet terug kunt betalen in de toekomst. De schuld die wordt opgebouwd, moet weer worden afgelost. Daarom is sparen voor een auto altijd verstandiger. Als u toch wilt lenen, zijn er de volgende mogelijkheden:
  • Persoonlijke lening
  • Doorlopend krediet
  • Huurkoop of koop op afbetaling
  • Lease
  • Autofinanciering met 0% rente

Persoonlijke lening

Een gebruikelijke financieringsvorm om geld te lenen voor een auto, is de persoonlijke lening. De looptijd staat vast en iedere maand betaalt u een vast bedrag aan rente en aflossing. Tegen het einde van de looptijd is de lening afgelost. Tussentijds kunt u boetevrij (een gedeelte van) de lening aflossen.

Doorlopend krediet

Met een doorlopend krediet kunt u geld opnemen tot de kredietlimiet gedurende de looptijd. Als er zich nog een onverwachte (grote) uitgave voordoet, is het mogelijk om extra bij te lenen. De looptijd is variabel. Deze financieringsvorm is riskanter, omdat het eenvoudig is om opnieuw een bedrag op te nemen.

Autofinanciering 0% rente

Steeds meer autodealers bieden een autofinanciering met 0% rente aan. Waar zit het addertje onder het gras, is misschien het eerste wat u zich afvraagt als u dit leest. Het klopt inderdaad dat deze bijzondere lening zonder rente is. Het lijkt een ideale situatie: u rijdt in het nieuwste model en intussen kunt u lekker sparen voor de aflossing. Zonder rente nog wel!

Een autofinanciering met 0% rente is echter in feite een vorm van uitgesteld betalen. U moet de lening terugbetalen op de datum die in het contract vermeld staat. Autofinancieringsmaatschappijen verdienen hun geld aan klanten die het bedrag niet volledig bij elkaar hebben gespaard voor de afgesproken datum. Want dan wordt de autofinanciering met 0% rente omgezet in een doorlopend krediet met een torenhoge rente. Als u zeker weet dat u de lening volledig en in één keer terug kunt betalen, dan is dit een goede financieringsvorm die in uw voordeel is. Als uw financiële situatie niet al te rooskleurig is, kunt u beter sparen voor de aanschaf van een (nieuw) auto.

Huurkoop auto

Huurkoop is een vorm van lenen die uiteindelijk leidt tot aanschaf van het goed, in dit geval de auto. U doet een aanbetaling en betaalt het resterende bedrag in termijnen. Nadat de laatste termijn verstreken is, bent u eigenaar van de auto. Het nadeel van huurkoop is dat de kredietgever de auto terug kan vorderen als u niet aan uw betalingsverplichtingen kan voldoen. Bovendien zijn de rentepercentages hoog.

Auto kopen op afbetaling

U kunt er ook voor kiezen om een auto op afbetaling te kopen. Dit lijkt op huurkoop, maar in tegenstelling tot huurkoop sluit u de koopovereenkomst direct. Het aankoopbedrag betaalt u in termijnen terug. U bent dus meteen eigenaar van de auto. Voor zowel huurkoop als koop op afbetaling geldt dat de rentepercentages hoog zijn. Deze leenvorm wordt vaak toegepast bij autofinancieringen, maar is niet aan te raden.

Auto leasen

Leasen is een financieringsvorm die, net als huurkoop en koop op afbetaling, vaak wordt gebruikt bij auto's. Leasen is een soort huur(koop)overeenkomst waarbij de lessor een zaak ter beschikking stelt aan de lessee. De lessee (huurder) betaalt een vergoeding aan de lessor (verhuurder). Het typerende van het leasen van een auto is dat de aankoop van de auto optioneel is.

Sparen voor een auto

Het voordeel van lenen is dat u onmiddellijk over het geld kunt beschikken. Uiteindelijk bent u wel duurder uit met een lening dan wanneer u de auto koop met spaargeld.
Gerelateerde artikelen
Autofinanciering met 0% renteLenen zonder rente te betalen: wie wil dat nu niet? Tegenwoordig ziet men het steeds vaker verschijnen in tv-commercials…
Autoleningen vergelijken: Autofinanciering en autokredietDe autolening wordt door meer dan 15 banken en kredietverstrekkers aangeboden. De ene lening is echter niet de andere: A…
De Ambtenarenlening, goedkoop geld lenenDe Ambtenarenlening, goedkoop geld lenenEen ambtenarenlening afsluiten kan als je (semi-) ambtenaar bent of je partner dat is. Je kunt goedkoper geld lenen als…
Geld lenen voor een auto (auto lening)Geld lenen voor een auto (auto lening)Je zult het altijd zien.. je auto gaat kapot terwijl je geen financiële ruimte hebt voor het kopen van een nieuwe auto.…
Bronnen en referenties
  • Rabobank

Reageer op het artikel "Geld lenen voor een auto"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 06-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!