InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld lenen in Zwitserland

Geld lenen in Zwitserland

Geld lenen in Zwitserland Zwitserse banken zijn graag bereid om een lening te verstrekken. Ook kunt u bij de Zwitserse banken aankloppen voor een hypotheek wanneer u een huis wilt kopen in Zwitserland. De grootste Zwitserse banken zijn UBS, HSBC en Crédit Suisse. Houdt er rekening mee dat u de lening doorgaans afsluit in Zwitserse franken. Wanneer de franc minder waard wordt, dan wordt uw lening ook minder waard. Dan maakt u verlies, ondanks de relatief lage rente. Lees er alles over in dit artikel. Veel mensen kloppen voor een lening aan bij de Zwitserse banken. Het gaat dan vooral om leningen in grotere bedragen. Zwitserland heeft namelijk een grote financiële sector en de banken hebben veel geld in kas. Zwitserland heeft namelijk een zeer neutraal beleid. Zij wil in internationale conflicten zo weinig mogelijk een positie innemen. Ook had Zwitserland altijd een zeer streng bankgeheim. Daardoor waren zij voor mensen met veel geld aantrekkelijk om hun geld te stallen. In de Tweede Wereldoorlog gebruikten de Nazi's bijvoorbeeld Zwitserse banken om geld, dat zij van de Joden stolen, weg te sluizen. Ook in latere tijden gebruikte corrupte dictators en regimes Zwitserland als plek om hun geld veilig weg te stallen. De internationale gemeenschap is echter wel kritischer op Zwitserland geworden en daardoor staat het bankgeheim onder druk.

Geld lenen in Zwitserland

De grootste Zwitserse banken zijn UBS, HSBC en Crédit Suisse. U kunt daar doorgaans een lening afsluiten wanneer u woonachtig bent in Zwitserland. Zij stellen meestal wel de voorwaarde dat u ook een spaarrekening bij dezelfde bank moet hebben. De rente die de Zwitserse banken vragen over de leningen is doorgaans lager dan in andere Europese landen. Wanneer u een lening aanvraagt moet u aan de hand van loonstrookjes of belastingaangiften wel kunnen laten zien hoeveel geld u verdient. De Zwitserse banken hebben geen toegang tot het register van Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel. Daar worden alle schulden die Nederlanders aangaan geregistreerd.

Geld lenen in Zwitserse franken

Wie geld leent bij een Zwitserse bank moet er wel rekening mee houden dat hij de lening afsluit in Zwitserse Franken. Hij kan dus op deze lening verlies of winst maken, afhankelijk van de koers van de Zwitserse Frank. De Zwitserse Frank was altijd een relatief sterke munt ten opzichte van de Amerikaanse dollar en de euro. De afgelopen jaren is de munt echter ook druk komen te staan en in waarde afgenomen. Het is lastig om voorspellingen te doen hoe de Frank zich in de toekomst precies gaat ontwikkelen, maar het is belangrijk om dit in de gaten te houden.

Hypotheek afsluiten in Zwitserland

Het is voor buitenlanders niet per se eenvoudig om een huis te kopen in Zwitserland. De Zwitserse bevolking heeft liever niet te veel buitenlanders in het land. Daardoor is het niet voor iedereen mogelijk om zomaar een vergunning te krijgen. U moet een Zwitserse partner hebben of kunnen aantonen grote economische belangen in het land te hebben. Als niet-resident mag u ook maar zes maanden per jaar in uw woning verblijven. Wanneer u aan de voorwaarden voldoen is het wel mogelijk om een hypotheek te krijgen bij een Zwitserse bank. De meeste banken financieren maar tot tachtig procent van de waarde van uw huis. Zij verwachten dat u een deel van uw kapitaal in de aankoop van het huis stopt. Dat doen zij, omdat ze geloven dat iemand die zelf in zijn huis investeert er ook beter voor zal zorgen. De kans is dan ook groter dat de bank haar geld terug krijgt. Bij de aankoop van een huis zijn er ook bepaalde kosten waarvoor u zelf opdraait, zoals de Kosten Koper, notaris- en registratiekosten en de overdrachtsbelasting. Doorgaans zullen die kosten liggen tussen de 1.8 procent en 3 procent van de waarde van het huis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • www.geld-lening-krediet.nl/hypotheek/huis-kopen-zwitserland.php

Reageer op het artikel "Geld lenen in Zwitserland"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 09-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Economie van Zwitserland
Schrijf mee!