Leningen vergelijken: looptijd van de lening

Leningen vergelijken: looptijd van de lening Wanneer je een lening afsluiten wilt krijg je te maken met de looptijd van een lening. De looptijd van een lening geeft aan binnen welke tijd je de lening geheel afgelost moet hebben. Er zijn leningen met een zeer korte looptijd, zoals de minilening van Cashbob en Voorschotje, en leningen zonder echte looptijd, zoals het doorlopend krediet. Uiteraard zijn er nog vele tussenvormen mogelijk.

Looptijd van een lening

Wanneer je een lening afsluiten wilt, is de vraag "wat is de looptijd van de lening?" een van de belangrijkste die je jezelf moet stellen. De looptijd van een lening bepaalt namelijk hoe lang je bezig bent met het aflossen van de lening. Wanneer de looptijd van een lening achttien maanden is, betekent dit namelijk dat je de gehele lening in achttien maanden af moet lossen. De looptijd van leningen vergelijken is erg belangrijk, omdat deze niet alleen bepalen hoelang je geld apart moet houden voor het aflossen van de lening maar vaak ook de hoogte van het uiteindelijk terug te betalen bepalen. Een lening met een lange looptijd lijkt voor velen zo op het eerste gezicht een erg voordelige lening vanwege de relatief lage af te lossen bedragen. Veel kredietverstrekkers brengen echter een hoger rentepercentage in rekening naarmate de looptijd langer is. Uiteindelijk kun je daarom met een 'goedkope lening' met slechts enkele tientallen euro's per maand aan aflossing zeer bedrogen uitkomen.

Minilening: lening met een zeer korte looptijd

De minilening is zeer geschikt wanneer je snel geld nodig hebt. Je kunt hierbij denken aan de hond die zijn pootje gebroken heeft, een tandartsrekening die hoger uitvalt dan verwacht en kapotte bril. Kortom, voorvallen waarbij je direct geld nodig hebt en niet kunt wachten tot je salaris gestort is. De minilening biedt dan uitkomst. Het grote voordeel van een minilening is dat geld vrijwel direct op je rekening gestort wordt, waardoor je het onmiddellijk tot je beschikking hebt. De meeste minileningen hebben een looptijd van maximaal een maand, waardoor je de lening zodra je salaris weer gestort is direct af kunt lossen. Dit houdt geld lenen overzichtelijk. Een nadeel van de minilening is dat je over het algemeen maar een klein bedrag kunt lenen, denk hierbij aan een lening van maximaal enkele honderden euro's. Opvallend is dat deze minileningen soms behoorlijk hoge rentepercentages hanteren waardoor je een flink bedrag kwijt bent aan rente.

Voorbeelden van aanbieders van kortlopende leningen zijn Cashbob en Voorschotje. Cashbob hanteert een zeer korte looptijd, namelijk 7 dagen. Je kunt tot 750 lenen nadat je een kopie van je bankafschrift, legitimatiebewijs en een recente loonstrook overlegd hebt. De looptijd van de minilening van Voorschotje is 21 dagen, waarbij je uiteindelijk maximaal vier minileningen van 150 afsluiten kunt. Voorschotje brengt geen rente in rekening. Deze kosteloze lening wordt binnen drie dagen naar je rekening overgemaakt. Wanneer je binnen enkele uren over je lening wilt beschikken betaal je 25.

Doorlopend krediet

Het doorlopend krediet is een kredietvorm waarbij je een bepaalde leensom afspreekt welke je gedurende de looptijd van de lening flexibel op kunt nemen en af kunt lossen. Er wordt enkel rente in rekening gebracht over openstaande saldo van het krediet. Het doorlopend krediet is een - de naam zegt het - kredietvorm zonder echt vaste looptijd. Er wordt vaak wel een theoretische looptijd afgesproken, maar hier kan eenvoudig van afgeweken worden doordat men de lening sneller dan de afgesproken looptijd af kan en mag lossen. Het komt echter vaak voor dat mensen tijdens het aflossen besluiten nogmaals geld op te nemen van hun doorlopend krediet, waardoor deze kredietvorm soms ook wel een 'doodlopend krediet' genoemd wordt. Wel spreken veel kredietverstrekkers een maximum leeftijd waarvoor het doorlopend krediet afgelost moet zijn af, in verband met het stijgende overlijdensrisico naarmate men ouder wordt. Het doorlopend krediet is bij verschillende kredietverstrekkers af te sluiten, waaronder Directa, MoneYou, de SNS bank en de Rabobank.

Alternatieve looptijden

Uiteraard zijn er nog andere mogelijkheden dan een zeer korte looptijd of een lening zonder echte looptijd. Bij veel kredietverstrekkers heb je de keuze uit meerdere looptijden. Wel kan het zo zijn dat de kredietverstrekkers bepaalde voorwaarden stellen aan hun leners wat betreft looptijd keuzevrijheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.cashbob.nl/
  • https://www.voorschotje.nl/

Reageer op het artikel "Leningen vergelijken: looptijd van de lening"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 04-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: Voordelig geld lenen
Schrijf mee!