Verantwoord geld lenen: hoe doe je dat?

Verantwoord geld lenen: hoe doe je dat? Iedereen gaat weleens door een diep financieel dal en op sommige momenten is een lening afsluiten de enige mogelijkheid om uit dit dal te kunnen klimmen. De meeste mensen zijn huiverig wanneer het om geld lenen gaat. Niet vreemd, geld lenen kent nogal wat risico's. Maar hoe beperk je deze risico's nu en kun je verantwoord geld lenen?

Leen niet meer dan je nodig hebt

Het lijkt onnodig om te zeggen, maar dat is het niet: leen niet meer geld dan nodig is. Het kan verleidelijk zijn om nét iets meer te lenen dan nodig is, want stel dat de kosten onverwacht toch hoger uitvallen dan je verwacht had en je alsnog een extra lening afsluiten moet? Probeer de kans op een onverwachte financiële tegenvaller te berekenen en weeg deze kans vervolgens af tegen de kosten van een extra hoge lening. Al het geld dat je leent moet je immers terug betalen, inclusief een vaak torenhoog rentepercentage. Het is daarom over het algemeen verstandiger de benodigde lening goed uit te rekenen om vervolgens dit bedrag te lenen, extra geld lenen kan altijd nog.

Let er daarnaast op dat je niet meer geld leent dan dat je weer af kunt lossen. Het zou een beetje raar en onhandig zijn wanneer je een lening af moet sluiten om een andere lening terug te kunnen betalen. Verantwoord geld lenen is je financiële mogelijkheden en beperkingen kennen en daar rekening mee houden bij het afsluiten van een lening.

Looptijd van de lening en looptijd van je aankoop

Betalen voor iets dat je niet gebruikt is erg onaantrekkelijk. Dit kan echter zomaar gebeuren wanneer je een lening afsluit voor een product dat niet zo lang mee gaat. Je vakantie is na maximaal twee weken alweer voorbij, maar de lening kan tot wel maanden na je vakantie door blijven lopen. Het is in dergelijke gevallen verstandiger je spaargeld in te zetten.

Hoofdzaken en bijzaken scheiden

Sommige mensen hebben moeite om hoofdzaken van bijzaken te scheiden. En wanneer men de leendrempel eenmaal over is, kan het gemakkelijk zijn om de lening uit te breiden voor zaken die geen prioriteit hebben. Een lening afsluiten voor het starten van een bedrijf of een studie is een goede reden voor het afsluiten van een lening. Het is een verantwoorde lening, omdat men investeert in de toekomst en de kans dat men de lening zonder problemen terug kan betalen groot is. Lenen voor een vakantie of een nieuwe televisie daarentegen is niet verstandig. Het lijkt erg aantrekkelijk, maar uiteindelijk is men vele malen duurder uit dan wanneer men wat langer spaart en geen lening af hoeft te sluiten. Veel mensen vinden het erg vervelend wanneer de televisie kapot gaat en willen graag zo snel mogelijk een nieuwe. Maar weegt dit kijkgenot op tegen de tientallen euro's rentepercentage? Verantwoord geld lenen is geld lenen voor zaken die echt echt toe doen.

Lees de kleine lettertjes

De reclames voor goedkope leningen vliegen je om de oren. Banken stunten met zeer lage rentepercentages en aantrekkelijke voorwaarden van het geld lenen. Maar uiteindelijk geeft geen enkele bank gratis geld weg, een bank blijft immers een bedrijf. Wees daarom zeer alert bij leningen die te mooi om waar te zijn lijken, dit zijn ze meestal ook. Wanneer een bank bijvoorbeeld een lening tegen een zeer laag rentepercentage aanbiedt, kan de bank dit lagere rentepercentage aanbieden omdat het geld dat de bank misloopt op het rentepercentage ergens anders vandaan gehaald wordt. Wanneer je een een lening met een zeer laag rentepercentage afsluiten kunt, kan het bijvoorbeeld heel goed dat zijn dat de looptijd van de lening erg lang is. Uiteindelijk ben je dus hetzelfde bedrag aan rente kwijt als wanneer je een lening met een hoger rentepercentage maar een kortere looptijd afgesloten zou hebben. Ook kan het voorkomen dat de aantrekkelijke voorwaarden alleen in de eerste maanden van de lening gelden. Zo zie je vaak aanbiedingen voor mobiele telefoons waarbij je maar 10 per maand betaalt. Tot je zes maanden verder bent en je ineens het vijfvoudige per maand mag gaan betalen.

Vermijd kopen op afbetaling

Mocht je toch besluiten een lening af te sluiten voor een nieuwe televisie of een nieuw bankstel, pas dan op met kopen op afbetaling. Kopen op afbetaling is tegenwoordig op diverse plaatsen mogelijk, online en offline, maar is niet erg aantrekkelijk op de lange termijn. Veel consumenten trappen in mooie verkooppraatjes, maar realiseren zich niet dat kopen op afbetaling vaak vele malen duurder is dan het afsluiten van een persoonlijke lening of een doorlopend krediet. Mocht je toch op afbetaling willen kopen, vraag dan een uitgebreide offerte aan en bekijk deze op je gemak, zonder enthousiaste verkoper in je kielzog.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verantwoord geld lenen: hoe doe je dat?"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 04-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!