InfoNu.nl > Financieel > Lenen > BKR verwijderen, lenen zonder BKR

BKR verwijderen, lenen zonder BKR

BKR verwijderen, lenen zonder BKR Bent het oneens met uw BKR gegevens in 2018 en wilt u ook de BKR zelf verwijderen of uw BKR-gegevens opvragen? Als u het oneens bent met een negatieve BKR en het een onjuiste BKR-codering is, kunt u de code in Tiel laten verwijderen. Een negatieve BKR is immers vervelend als u gaat lenen en een negatieve BKR is ook niet altijd terecht. Bovendien kan een negatieve BKR iets uit het verleden zijn dat eigenlijk nu niet meer op u van toepassing is. Verwijder zo uw BKR-codering. Anders wordt het geld lenen zonder BKR-toetsing en dat is meestal duurder. U kunt uw BKR-gegevens online opvragen.

Geen negatieve BKR meer

Blijf niet onnodig zitten met een negatieve BKR. Daar kunt u namelijk veel last van hebben en u kunt er wel degelijk wat aan doen. Doen dus.

Wat is een BKR-codering?

Om uw BKR te verwijderen moet u eerst weten wat uw BKR-codering is. U kunt uw BKR-registratie eenvoudig tegen een paar euro opvragen bij het BKR. In 2018 kunt u tegen betaling uw BKR-gegevens ook online inzien via Mijn BKR standaard of premium. De mogelijke BKR coderingen zijn:
  • Code A1: er is kennelijk een betalingsachterstand geweest en daarom een betalingsregeling met u getroffen.
  • Code A2: de uitstaande vordering is opeisbaar gesteld en de kredietverlener of bank kan beslag leggen op uw vermogen.
  • Code A3: er minimaal 250 van uw schuld kwijt gescholden.
  • Code A4: u bent enige tijd onvindbaar en hebt geen bekende vaste woon- of verblijfplaats.
  • Code A5: er is een preventieve betaalregeling getroffen. Na beëindiging van deze tijdelijke betaalregeling wordt deze codering verwijderd.
  • Code H: dit is de H van Herstel. Dat betekent dat u uw betalingsachterstand hebt ingelopen en de overeenkomst doorloopt.

Uw BKR-gegevens opvragen en verwijderen

U kunt uw gegevens behalve online ook via elke bank in Nederland opvragen. U hoeft er geen klant te zijn. U doet het volgende:
  • Haal bij de bank de brochure 'Wat doet BKR voor mij?' op, neem het aanvraagformulier eruit en vul het in.
  • Geef het ingevulde aanvraagformulier af bij de bankmedewerker. Daarbij moet u zich identificeren met een geldig identiteitsbewijs.
  • U betaalt 4,95 voor een eenmalige inzage.
  • De bank stuurt uw aanvraagformulier door naar het BKR.
  • Binnen tien werkdagen krijgt u het BKR-overzicht op het opgegeven adres.

Is de BKR-registratie terecht?

Nu bekijkt u of de registratie en bijbehorende coderingen juist zijn. Er moet immers wel een gegronde reden zijn om een negatieve BKR te verwijderen. Goede redenen kunnen zijn:
  • Uw persoonlijke omstandigheden zijn inmiddels gewijzigd. Denk aan een andere baan, meer inkomen, een erfenis.
  • U hebt inderdaad een keer niet betaald, maar had daar geronde redenen toe.
  • Niet u hebt de betalingsachterstand veroorzaakt, maar een ander.
  • U wist niet van de negatieve BKR-codering af en kon daar geen verbetering in brengen.
  • De betalingsachterstand duurde maar even en het ging om een klein bedrag.
  • Denk ook aan een opname in het ziekenhuis waardoor u uw bankzaken onmogelijk kon doen.
  • Combinaties van bovengenoemde redenen of misschien nog een andere reden die op u van toepassing is.

BKR-codering laten verwijderen

Uit het overzicht blijkt ook bij wie welke lening loopt en bij wie welke codering. Wat u nu doet is de instelling met de negatieve codering aanschrijven en motiveren waarom de codering naar uw mening niet of niet meer terecht is. Deze instelling neemt vervolgens weer contact op met het BKR. U kunt dus niet zelf uw codering verwijderen. Onderneemt de instelling geen actie of wordt uw verzoek afgewezen, dan gaat u naar de Geschillencommissie BKR en motiveert u daar uw verzoek tot verwijdering van de negatieve registratie nogmaals.

Voorwaarden van de geschillencommissie BKR

Uw verzoek wordt door de geschillencommissie in behandeling genomen als:
  • U schriftelijk kunt aantonen dat u uw klacht eerder hebt voorgelegd aan de kredietverstrekker of bank, maar zonder succes.
  • U uw bezwaar schriftelijk indient uiterlijk binnen twee maanden nadat uw verzoek tot correctie of verwijdering is afgewezen.
  • U betaalt in eerste instantie 50 aan kosten voor de behandeling van uw bezwaarschrift. Dit bedrag krijgt u terug als de commissie u toch in het gelijk stelt.

Geld lenen zonder BKR in 2018, kan dat?

Geld lenen zonder BKR en BKR-toetsing kan wel, maar is een stuk lastiger. De rente is dan bovendien vaak hoger en er wordt meestal een onderpand gevraagd. Uitzondering hierop vormt de minilening, populair bij jongeren, en dan gaat het om kleinere bedragen. Een studieschuld staat ook niet bij het BKR geregistreerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kan ik in 2017 of 2018 geld lenen met BKR codering?Kan ik in 2017 of 2018 geld lenen met BKR codering?Lukt het in 2017 of 2018 nog om geld te lenen als u een BKR codering achter uw naam hebt staan, of is een lening met BKR…
Snel online een lening afsluitenSnel online een lening afsluitenSnel online geld lenen betekent direct een lening afsluiten via het internet. Denk aan bedragen van 500 euro, 1500 euro…
Rood staan en BKRRood staan en BKRRood staan kost geld, ook in 2018. Rood staan met een negatieve BKR-notering komt ook veel voor. Rood staan betekent dat…
Welke kredietinstellingen zijn BKR-deelnemersWelke kredietinstellingen zijn BKR-deelnemersWanneer je een lening of hypotheek aanvraagt, dan vindt er een BKR-toetsing plaats. Op basis hiervan krijgt de geldverst…
Geld lenen met toetsing BKR en BKR-registratieGeld lenen met toetsing BKR en BKR-registratieU wilt geld lenen in 2018, maar kan dit bij een negatieve BKR registratie of zonder een BKR toetsing in Tiel? Dat kan so…

Reageer op het artikel "BKR verwijderen, lenen zonder BKR"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 17-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: BKR lenen
Schrijf mee!