InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Minilening 18 jaar populair bij jongeren

Minilening 18 jaar populair bij jongeren

Minilening 18 jaar populair bij jongeren Snel geld lenen kan iedereen via een flitslening of sms-krediet. Het is snel geld lenen is zeer populair bij jongeren vanaf 18 jaar om zo geld te lenen voor een korte periode. Het lenen van 100 euro, 500 euro of 1000 euro voorziet overduidelijk in een behoefte. Logisch, je hebt direct geld nodig en via sms of website krijg je dat geld ook nog snel op de rekening. Een minilening van een paar honderd euro. Ook in België bestaat de minilening.

Waarom een minilening afsluiten? Omdat het snel geld lenen is.

Het is heel simpel te beantwoorden waarom vooral jongeren vanaf 18 jaar een minilening afsluiten. Iedereen heeft wel eens direct geld nodig, terwijl dat niet voorhanden is en dan is een minilening, ook wel flitslening of flitskrediet genoemd, snel geregeld. Iedereen kan terecht voor snel geld via een sms'je of via de site van een paar bekende aanbieders. Een paar bekende aanbieders van snel geld zijn:

Het is snel geld, maar wel geld waarop rente moet worden betaald. Het is immers een lening, zij het een lening van korte duur. Wie vaker bij een aanbieder leent en op tijd terugbetaalt, kan snel daarna weer een korte lening afsluiten.

Is een flitslening vanaf 18 jaar wel verstandig?

Lange tijd is het afsluiten van een flitslening onverstandig geweest. De betrokken bedrijven berekenden weliswaar geen rente, maar wel hoge administratieve kosten. Daardoor kon een minilening van een paar honderd euro erg duur uitvallen. Dat was wel bij de meesten bekend, maar viel dan toch tegen zodra er moest worden terugbetaald. De bedrijven konden wijzen op de voorwaarden waarmee men akkoord was gegaan en wat ze deden was ook legaal. Maar de politiek en de AFM wilden het toch anders geregeld zien. Dat betekent dat de minilening meer dan ooit in de gaten wordt gehouden en dat is zelden een probleem gebleken. Aanbieder tevreden, lener tevreden, AFM tevreden.

Nieuwe regeling flitsleningen van kracht

Om de druk op de ketel te zetten, kwam er eind mei 2011 een nieuwe regeling voor de flitsleningen met als belangrijkste vernieuwingen:
  • De AFM houdt ook op de flitslening en de minilening toezicht.
  • De afhandelingskosten mogen niet meer zo hoog zijn.

Als de minilening zich daaraan houdt, is een snelle lening afsluiten ook voor de overheid dus geen probleem.

Snel geld lenen gaat nu anders

Door de nieuwe eisen verdwenen een paar jaar geleden enkele bedrijven uit het zicht. Die vonden de flitslening en het flitskrediet niet langer rendabel genoeg. De overgebleven bedrijven veranderden hun aanpak. Niet langer berekenen ze administratieve kosten bij het afsluiten van de lening en er wordt nog steeds geen rente in rekening gebracht. De winst behalen ze pas zodra u te laat betaalt of als u het geld nog sneller dan snel wilt hebben.

Conclusie minilening afsluiten

Ik weet dat de politiek en de AFM nog niet tevreden zijn, maar de bedrijven houden zich wel aan de wet en als iedereen die snel geld wil lenen op tijd terugbetaalt, is er weinig aan de hand. Rood staan is ook duur, maar niet verboden. Een flitslening hoeft niet duur te zijn en voorziet in een behoefte. Wie niet elke dag een flitslening afsluit en op wel tijd betaalt is nu beter af met de nieuwe minileningen dan voorheen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Minilening 18 jaar populair bij jongeren"

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 06-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Special: BKR lenen
Schrijf mee!