InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Geld uitlenen aan familie

Geld uitlenen aan familie

Geld uitlenen aan familie Lenen van familie (of geld uitlenen aan familie) kan een aantrekkelijke optie zijn. Familie vraagt doorgaans een rente die lager ligt dan de marktrente en familieleden zijn mogelijk coulanter bij het terugbetalen van de lening. Er wordt vaak een onderhandse lening afgesloten. De voorwaarden en afspraken worden vastgelegd in een contract. Maar geld uitlenen aan familie brengt ook nadelen met zich mee. Het kan familierelaties ernstig verstoren.

Geld uitlenen aan familie met onderhandse lening

Lenen zonder tussenkomst van een bank verloopt meestal via een onderhandse lening. De afspraken met betrekking tot looptijd, rente en aflossing van de lening moeten zorgvuldig worden vastgelegd in een contract.

Geld lenen van familie: voordelen

Het voordelen van geld lenen van familie is dat je niet naar de bank hoeft. Over de rente valt te onderhandelen en familie stelt zich meestal begripvol op bij het later terugbetalen van de lening. Maar geld kan echter tot veel problemen leiden. Daarom moeten afspraken met betrekking tot de voorwaarden en terugbetaling van de familielening duidelijk op papier worden gezet.

Lenen van familie tegen gunstige voorwaarden

Waar de bank strenge eisen stelt met betrekking tot de terugbetaling en voorwaarden van de lening, zal familie zich doorgaans coulanter opstellen en onder gunstige voorwaarden geld uitlenen. Dat hangt mede af van de band die je met deze familieleden hebt opgebouwd.

Belastingvoordelen bij geld uitlenen aan familie

Een particulier die geld uitleent aan een startende ondernemer kan profiteren van fiscale voordelen. Dat wordt “durfkapitaal” genoemd. Een gedeelte van het uitgeleende bedrag is gedurende de eerste acht jaar vrij gesteld van vermogensrendementsheffing in box 3. Bovendien kan de uitlener onder bepaalde voorwaarden een extra heffingskorting van de inkomstenbelasting tegemoetzien. De fiscale voordelen zijn echter wel aan een maximum gebonden.

Deze voordelen zijn uiteraard voor de uitlener. De ondernemer die geld wil lenen, kan het argument van fiscaal voordeel echter wel inzetten om zijn familieleden en/of vrienden over de streep te trekken.

Lenen uitlenen aan familie: nadelen

Geld uitlenen aan familie kent positieve kanten, maar zeker ook nadelen. Als er een lening verstrekt wordt aan een startende ondernemer en het gaat volkomen mis met het bedrijf, dan heeft de zakelijke situatie gevolgen voor de privé relatie tussen de familieleden.

Conclusie: geld uitlenen aan familie

Lenen van familie kan een goed alternatief zijn voor lenen van de bank. Er kunnen betere voorwaarden worden bedongen, zoals een lange looptijd en een relatief laag rentepercentage. Het nadeel is echter dat je niet aan je betalingsverplichtingen kan voldoen en dat de relatie tussen jou en jouw familie onder spanning kan komen te staan. Het is dan ook van belang om de afspraken vast te leggen in een contract en de argumenten zorgvuldig tegen elkaar af te wegen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Geldenrecht.nl
  • Bedrijfopzetten.nl

Reageer op het artikel "Geld uitlenen aan familie"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 01-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!