InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Een lening moet ook terugbetaald worden

Een lening moet ook terugbetaald worden

Een lening moet ook terugbetaald worden Volgens het BKR is er een stijging vast te stellen in het aantal consumenten dat niet aan de financiele verplichtingen kunnen voldoen in 2011 ten opzichte van het jaar 2010. Het BKR registreert de verstrekte kredieten aan consumenten. Het gaat hierbij niet om hypotheken in verband met de financiering van de eigen woning, maar wel om doorlopende kredieten, persoonlijke leningen en uitgestelde betalingen. Per juni 2011 zijn er 655.000 consumenten die moeite hebben om zich aan de betalingsafspraken te houden. Het einde van 2010 waren dat nog 600.000 consumenten. Tot eind 2010 leek het aantal nog te stabiliseren, maar de betalingsachterstanden zijn toch weer opgelopen.

Lenen is duur

De renteverschillen tussen sparen en lenen zijn groot. Dit is ook een logische verschijnsel, want de banken moeten verdienen aan het geld dat ze weer uit gaan lenen, en ze moeten het risico dat ze het geld niet of niet volledig terugkrijgen ook incalculeren. Aan de andere kant moeten wij er ook maar op vertrouwen dat ons spaargeld veilig staat bij de banken. Om de consumenten hier zekerheid over te bieden, bestaat er een garantieregeling. In het geval een bank failliet gaat staat de Nederlandse staat garant voor de terugbetaling van het spaargeld.

Uitgestelde betaling is het nieuwe lenen

Steeds vaker gaan fabrikanten en winkeliers uitgestelde betalingen aanbieden om op deze manier hun omzet te verhogen. U koopt nu een product en de koopsom hoeft u pas te betalen over twee of drie jaar. Op het moment dat u het product koopt, sluit u eigenlijk een lening af. De fabrikant of verkoper draagt de rentelasten, maar na de periode van uitstel moet u het bedrag wel gelijk in één keer betalen.

Autofabrikanten maken ook steeds vaker gebruik van uitgestelde betalingen om klanten aan te trekken. U koopt nu een auto. De helft van de koopsom gaat u nu betalen en voor de rest krijgt u een uitstel van betaling, of u gaat in termijnen het resterende bedrag geheel of gedeeltelijk terugbetalen.

Voorbeeld

U koopt nu een auto voor 20.000. De helft van de koopsom moet u gelijk betalen, en voor de resterende 10.000 krijgt u drie jaar uitstel van betaling. Een andere optie is dat u maandelijks een bepaalt bedrag moet betalen en na drie jaar resteert er nog een slotsom. Dit kan bijvoorbeeld zijn een maandelijkse afbetaling van 200 en na drie jaar nog een slotsom van 2.800 (200 x 36 = 7.200).

Het gevaar van een doorlopend krediet

Het probleem met een doorlopend krediet is dat er steeds weer geld kan worden opgenomen tot het plafondbedrag weer bereikt is. Maandelijks moet er een bepaald bedrag voldaan worden aan rente en aflossing. Het afbetaalde deel kan weer worden opgenomen. Dit maakt een doorlopend krediet zeer ongeschikt voor bijvoorbeeld het aankopen van een auto. De auto moet op den duur weer vervangen worden, maar de lening op de auto is nog niet afbetaald.

Lening zo snel mogelijk weer afbetalen

Consumenten staan er vaak niet bij stel hoe duur het lenen van geld eigenlijk is. Het bedrag moet op korte termijn terugbetaald worden tegen zeer hoge rentes. Het is zaak om een lening zo snel mogelijk weer af te lossen. Een lening kan de maandelijkse lasten ondragelijk maken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Laobc, Openclipart

Reageer op het artikel "Een lening moet ook terugbetaald worden"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 14-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!